Höfläkt som stör grannar

Fast du vet ju inte vilka krav jag har. Det jag menar är att jag idag inte skulle flytta nära en motorväg och tro att den om 50 år är lika ”lite”trafikerad. Är det någon som tror det? Hur mycket är en annan sak.
Det är svårt att begränsa folks bilinnehav. När det gäller utbyggnad av flygtrafik finns däremot miljönormer och myndigheter som har tillsyn över att de efterföljs.
 
TS
Gör dig själv en tjänst och prata med grannen!

Du vinner inget på att vara lika småsint som denne. Kanske är personen bara blyg eller konflikträdd, och kanske kan du få personen att förstå varför det låter.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Det är märkligt det där med flugor. När vi bodde på en gård med köttdjur (med lösdriften framför huset och sommarhagen bakom) hade vi mängder med flugor inne i huset och även enorma mängder feta äckliga vindsflugor som snurrade omkring sådär lagom slött vintertid. När vi flyttade hit fanns det inga flugor här alls trots att grannens kor då och då gick ett stenkast från huset, stallet är 3-4 meter från huset och hästhagen går på två sidor av huset hade vi aldrig mer än en handfull flugor inne på hela sommaren. Sedan byggde grannen 350 meter bort lösdriftsladugård med robotmjölkning till sina mjölkkor... trots att korna numera aldrig kommer närmare än 200 meter är mängden flugor numera extrem. Hästarna som aldrig har behövt flugskydd när de går i hagen runt huset behöver nu skydd för både flugor, mygg och knott. Så märkligt så märkligt. Inget annat än just bygget av lösdriftsladugården har ändrats.

Det året som vi hade massor av flugor var teorin att de vänt en åker väldigt sent då de köpte marken väldigt sent i maj. Jag har ingen aning om det är sant eller inte.

Kan mjölk dra till sig flugor, eller det de äter?

Äckligt men spännande.
 
Det året som vi hade massor av flugor var teorin att de vänt en åker väldigt sent då de köpte marken väldigt sent i maj. Jag har ingen aning om det är sant eller inte.

Kan mjölk dra till sig flugor, eller det de äter?

Äckligt men spännande.
Jag tror att det beror på att den förra ladugården var helt stängd året runt. Dörren öppnades bara när korna skulle in/ut före/efter mjölkning sommartid. Flugorna höll sig då i ladugården. Nu är det öppet sommartid för att korna ska kunna gå in och mjölkas av roboten och sedan ut igen som de enligt lag ska kunna göra sommartid vilket innebär att flugorna kommer ut och bort till oss. Mjölkkorna, mjölken och deras foder har funnits länge så de är ju inte nya utan det enda nya är lösdriftsladugården.
 
På olika ställen jag bott, och om det funnits djur nära eller inte. Märker t.ex. inte nu någon skillnad i flugmängd hos oss sedan grannen slutade med kor.
Jag bor bredvid stor bondgård med både hästar och kor på lösdrift alldeles utanför min balkong. Har inte så mycket som en fluga. Det är mer flugor inne hos farsan som bor nästan centralt numer. Det var ingen större skillnad när hans granne hade hästar utanför på bete förr. Dom jag har hästarna hos har heller inga flugor. Flugorna håller sig där djuren är. I hagen eller stallet
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Förklara för grannen att de bor på landet och på landet hörs det för att saker och ting ska kunna växa, skördas och har skördats? Det är ett riktigt irritationsmoment för mig när folk klagar på ljud som hör landet till, dvs. traktorer, diverse maskiner, skitlukt, höfläktar osv. när de själva har valt att flytta dit. Visst är det ett jobbigt ljud med höfläktar, jag har själv valt att bo på landet bland annat för för tystnadens skull (jag är väldigt ljudkänslig) men att klaga på sådant är bara så larvigt. Det är ju inte som att ni kör den för att ni tycker att det är så roligt utan för att det behövs.
Precis👍, gårdarna (och den verksamheten) var där innan villorna.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 541
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
810
Senast: Crossline
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp