Höfläkt som stör grannar

Om man sätter upp skärm fem-sex meter framför av tungt material och sätter marksivor på så tar det en del av det vassaste ljudet. Behöver varq rätt rejält avstånd för att inte hemma insuget för luften. Går det sen att göra likadan skärm runt insugningshålet med så förbättrar det en del. Det minskar inte jättemycket men då har man ändå gjort vad som går.

Sen är jordbruk industri - höfläkt, traktor som harvar hela natten osv gnälls det på. Men ingen som anmäler en åkare som låter sin lastbil passera mitt i natten, eller för all del skogsbolagen som kör skogsmaskin inpå knuten klockan fem på morgonen.

Samma med gödsling - det luktar en tid, likaså gödselhögen. Men doften av industri och avgaser tycks vara okej. De får ge sig med att jaga dem som vill ha sin inkomst på landet!
 
Folk som flyttar någonstans, i närheten av någon form av verksamhet som legat där jättelänge och varit lika "störande" de senaste åren, och sedan gnäller över det har alltid faschinerat mig. Det är klart saker kan låta på ett sätt man inte kan förutse och en verksamhet kan förändras så den plötsligt stör mer men ibland blir jag lite förundrad över hur folk tänker. Som människorna som köpte sommarstugan som ligger 30 meter ifrån ett ridhus och sen klagade på att det fanns hästar i närheten eller när ett husföretag valde att köpa upp tomter som ligger granne med en större lantbruksfastighet som eldar med halm hela vintern och sen gnälla på lantbrukaren. Alla som någonsin kört förbi där en fuktig dag de senaste tio åren har liksom sett var röken tar vägen.
 
Kan säga så här att jag är rätt less, inte sovit ordentligt sedan min nya granne flyttade in i våras ..
Pratat med hyresvärden (om det är hyresrätt) eller husägaren (om det är bostadsrätt)?
Borde gå att prata med någon, jag hade blivit galen för längesen, blev ju halvt om halvt galen på grannen som hade inflyttningsfest då jag skulle upp kl 4 dagen därpå, sa till mig själv att händer det igen går jag till hyresvärden. I och för sig hamnade det en lapp i brevlådan där det stod något i stil med "kul att ni har fest, men tänk på att det bor fler här som inte vill höra festen", efter det har det varit lugnt.
Hade inte direkt orken den natten att ta fajten å knalla över å försöka prata sans med fulla ungdommar. 🙄
 
Jaha ytterligare några som flyttat till landet på vykort. De vill ha pittoreska kor i hagar utanför fönstren men det får inte lukta, det får inte låta och det får absolut inte finnas några flugor :crazy: .

Samma personer flyttar till stan för att det är centralt och allt finns inom gångavstånd men om det finns en restaurang eller konsertlokal eller vad det nu kan vara som legat där långt innan de flyttat in, som de tycker stör dem gör de allt för att få stället att stänga.
Tror att det är en personlighetstyp som oavsett var de bosätter sig tycker att andra ska anpassa sig så att de kan få sin tillvaro som de vill ha den men själva kan de inte tänka sig att anpassa sig till sådant som fanns på platsen innan de flyttade dit.
 
Samma personer flyttar till stan för att det är centralt och allt finns inom gångavstånd men om det finns en restaurang eller konsertlokal eller vad det nu kan vara som legat där långt innan de flyttat in, som de tycker stör dem gör de allt för att få stället att stänga.
Tror att det är en personlighetstyp som oavsett var de bosätter sig tycker att andra ska anpassa sig så att de kan få sin tillvaro som de vill ha den men själva kan de inte tänka sig att anpassa sig till sådant som fanns på platsen innan de flyttade dit.
Helt sjukt vad den typen av människor kan förstöra för andra.
 
Vår granne har höfläkt och jag är tämligen känslig för monotona ljud. Jag tycker det låter förskräckligt eftersom jag inte heller är uppväxt på landet. Jag vänjer mig dock för varje år men på natten skulle jag inte vilja ha den på.
Jag lever gärna med att den stör mig på dagen eftersom den är fullständigt nödvändig och jag flyttat ut på landet.

Men, de har den på till 23.00 eftersom vi sagt att det är helt ok eftersom vi inte går och lägger oss tidigare.

Hade jag blivit så störd att jag behövde ringa någon hade det självklart blivit grannarna själva. Världens bästa grannar och vi försöker göra varandra glada hela tiden och ha förståelse för det mesta, så problemet hade lösts på något sätt.
 
Själv älskar jag ljudet av bevattningen, det är rytmiskt och låter så härligt. Särskilt riktigt varma somrar som förra sommaren - då gör ljudet av vatten som skjuts ut en lycklig. Skadad av barndomen kanske :laugh:

Gillar även ljudet av spannmålstorken när den går igång. Det är livet på landet helt enkelt 🥰
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 419
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 544
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
811
Senast: Crossline
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp