Höfläkt som stör grannar

Vår granne har höfläkt och jag är tämligen känslig för monotona ljud. Jag tycker det låter förskräckligt eftersom jag inte heller är uppväxt på landet. Jag vänjer mig dock för varje år men på natten skulle jag inte vilja ha den på.
Jag lever gärna med att den stör mig på dagen eftersom den är fullständigt nödvändig och jag flyttat ut på landet.

Men, de har den på till 23.00 eftersom vi sagt att det är helt ok eftersom vi inte går och lägger oss tidigare.

Hade jag blivit så störd att jag behövde ringa någon hade det självklart blivit grannarna själva. Världens bästa grannar och vi försöker göra varandra glada hela tiden och ha förståelse för det mesta, så problemet hade lösts på något sätt.
Rart av dem.
Där är en risk att stänga av de första dygnen. Upp till tio dygn är det annars vanligt att köra dygnet runt för att kyla så det inte tar eld. Därefter när luftfuktigheten är tillräckligt låg.
 
Rart av dem.
Där är en risk att stänga av de första dygnen. Upp till tio dygn är det annars vanligt att köra dygnet runt för att kyla så det inte tar eld. Därefter när luftfuktigheten är tillräckligt låg.

Väldigt snällt, dock deras egna förslag och de ville stänga av redan vid 21-tiden men det fanns det ju inget syfte med om vi lade oss vid 23-tiden.

Hade de frågat om de fått ha på den hela natten några dagar hade vi helt klart levt med det också. Utan problem.
 
Jag hade inte hört av mig till den klagande grannen. Jag hade väntat på att denne hört av sig.
En hötork ser jag som ett naturligt inslag i landabygdens ljud. Därför hade jag inte hört av mig. Men jag skulle naturlugtvis bli sur/brydd/känna obehag av att grannen ringt kommunen.
 
Jag känner till några fall häromkring, där det ligger en motorbana sen många år och bostadshus ploppat upp på senare tid. Det är en person som retar sig på banan och äger i princip alla hus i närheten och får de som hyr dom att skriva på att de stör sig på banan.
Nyligen hörde jag att samma person hade köpt ett hus bredvid en träindustri och direkt gnällt på deras fläktar. Fabriken har bara funnits där sen många år tillbaka. Jag fattar inte att en del bara orkar. 🙄

Får mig att undra om samma person troligen skulle gnälla på en skulltork också. 🤔
 
Jag känner till några fall häromkring, där det ligger en motorbana sen många år och bostadshus ploppat upp på senare tid. Det är en person som retar sig på banan och äger i princip alla hus i närheten och får de som hyr dom att skriva på att de stör sig på banan.
Nyligen hörde jag att samma person hade köpt ett hus bredvid en träindustri och direkt gnällt på deras fläktar. Fabriken har bara funnits där sen många år tillbaka. Jag fattar inte att en del bara orkar. 🙄

Får mig att undra om samma person troligen skulle gnälla på en skulltork också. 🤔


Tyvärr är det ju det som hänt Bromma flygplats och det som gör att det är byggförbud under in- och utflygningsbanorna på Arlanda.
Folk tror i sin vildaste fantasi att de flyttar till en kommun bara 1,5 mil från Arlanda och ska få det lugnt och skönt i 30 år.
Givetvis kommer en av de största flygplatserna i Sverige att utöka och, som senast, bygga en till bana.

Man flyttar nära motorvägen som går i 110 men tycker det är störande och får kommunen att sänka hastigheten på trefilig motorväg till 80.......trots vallar.
 
Tyvärr är det ju det som hänt Bromma flygplats och det som gör att det är byggförbud under in- och utflygningsbanorna på Arlanda.
Folk tror i sin vildaste fantasi att de flyttar till en kommun bara 1,5 mil från Arlanda och ska få det lugnt och skönt i 30 år.
Givetvis kommer en av de största flygplatserna i Sverige att utöka och, som senast, bygga en till bana.

Man flyttar nära motorvägen som går i 110 men tycker det är störande och får kommunen att sänka hastigheten på trefilig motorväg till 80.......trots vallar.
Ibland undrar jag om dessa människor ens har något innanför pannbenet som kallas sunt förnuft. 🙄
Kommer nog tyvärr alltid finnas sådana människor.

Påminner mig om en bilväg där det sedan längs med den vägen byggdes en golfbana och golfarna blir sura när man kör bil på vägen, trots att vägen funnits där längre än golfbanan. Säkert samma personer som skulle kunna störa sig på befintlig flygplats/motorväg/höfläkt osv. 🙄
 
Tyvärr är det ju det som hänt Bromma flygplats och det som gör att det är byggförbud under in- och utflygningsbanorna på Arlanda.
Folk tror i sin vildaste fantasi att de flyttar till en kommun bara 1,5 mil från Arlanda och ska få det lugnt och skönt i 30 år.
Givetvis kommer en av de största flygplatserna i Sverige att utöka och, som senast, bygga en till bana.

Man flyttar nära motorvägen som går i 110 men tycker det är störande och får kommunen att sänka hastigheten på trefilig motorväg till 80.......trots vallar.
Men har det verkligen med ”folk” att göra? Bostadsbyggen vid flygplatser brukar vara hårt reglerade av bullernormer, alldeles utan vad ”folk” tycker.
 
Men har det verkligen med ”folk” att göra? Bostadsbyggen vid flygplatser brukar vara hårt reglerade av bullernormer, alldeles utan vad ”folk” tycker.

Jo, men reglerna blev betydligt mer reglerade när klagomålen och stämningar började drälla in när tredje landningsbanan byggts.
Det skrevs på petitioner och det blev stora möten om att rutterna skulle läggas om.
Det resulterade i att start och landning på tredje banan skulle regleras.
 
Jo, men reglerna blev betydligt mer reglerade när klagomålen och stämningar började drälla in när tredje landningsbanan byggts.
Det skrevs på petitioner och det blev stora möten om att rutterna skulle läggas om.
Det resulterade i att start och landning på tredje banan skulle regleras.
Att det blev protester tvivlar jag inte på, det blir det alltid kring flygplatser. Däremot undrar jag om de verkligen påverkade regelverket.
 
Att det blev protester tvivlar jag inte på, det blir det alltid kring flygplatser. Däremot undrar jag om de verkligen påverkade regelverket.
Vad jag vet är att det gjordes en gruppstämning mot Arlanda och de vann. De har fått lägga om flygningarna och bl a lyfter de mycket brantare nu än innan när de ska passera Upplands-Väsby. En kollega till ex:et bodde där och jag förstår att det är jobbigt när det kom en del fraktplan vid 23 så porslinet skakade i skåpen och ungarna väcktes av det.

Det underliga är att det öht har tillåtits byggas som det har gjorts, alternativt har flygen blivit väldigt mycket större när bostadsområdena projekterades.
 
Vad jag vet är att det gjordes en gruppstämning mot Arlanda och de vann. De har fått lägga om flygningarna och bl a lyfter de mycket brantare nu än innan när de ska passera Upplands-Väsby. En kollega till ex:et bodde där och jag förstår att det är jobbigt när det kom en del fraktplan vid 23 så porslinet skakade i skåpen och ungarna väcktes av det.

Det underliga är att det öht har tillåtits byggas som det har gjorts, alternativt har flygen blivit väldigt mycket större när bostadsområdena projekterades.
Japp, jag googlade lite och det verkar ha varit en stor stridsfråga för både politiker, kommuner och experter.

Det jag reagerade på var bara att det framställdes som att gnälliga grannar kan styra och ställa med flygplatser. Riktigt så enkelt är det inte.
 
Åh, jag och mannen pratade här om dagen när vi var ute på kvällspromenad, till ljudet av grannen på andra sidan sjöns vacumpump (mjölkgård) och skönsången från en hysteriskt råmande ko, att vi saknade ljudet av en höfläkt på sommaren och kommer sakna den där pumpens surrande och brölande när grannen växlar över till enbart köttdjur.
Vi har ingen fläkt då vår ladugård är för gammal, de slutade med djur på 50-talet här sen var det tomt till 00-tal.
 
Vad gäller Bromma flygplats så var den ju stängd under säkert tio år under 80- och 90-talet och det var tal om att den skulle avvecklas helt så jag kan förstå att det fanns de som köpte hus i närheten och trodde att stängningen skulle bestå.
Minns jag rätt öppnade den igen under andra halvan av 90-talet för då bodde jag vid Hornstull i Stockholm och det visade sig vara rakt under inflygningen för vissa plan (ett kom på lördagar runt 10:30 och väckte en om man sov med öppet fönster).

Nu bor jag bara ett par kilometer från den flygplatsen och dessutom i ett hus med en restaurang i bottenvåningen och störs inte, och jag visste ju vad jag gav mig in på när jag flyttade hit.
 
Där mina föräldrar bor så är folk vid jämna mellanrum förbannade över att flygplanen låter. Att inflygingen till Sturup går där över och har gjort i evigheter verkar man ha missat :banghead::banghead:
Bullret från flyget till och från Sturup har ökat något enormt, det går inte ens att jämföra med hur det var för "evigheter" sen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 544
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
810
Senast: Crossline
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp