Höfläkt som stör grannar

Vad gäller Bromma flygplats så var den ju stängd under säkert tio år under 80- och 90-talet och det var tal om att den skulle avvecklas helt så jag kan förstå att det fanns de som köpte hus i närheten och trodde att stängningen skulle bestå.
Minns jag rätt öppnade den igen under andra halvan av 90-talet för då bodde jag vid Hornstull i Stockholm och det visade sig vara rakt under inflygningen för vissa plan (ett kom på lördagar runt 10:30 och väckte en om man sov med öppet fönster).

Nu bor jag bara ett par kilometer från den flygplatsen och dessutom i ett hus med en restaurang i bottenvåningen och störs inte, och jag visste ju vad jag gav mig in på när jag flyttade hit.


Utan att jag kollar nu så tror jag att den stängde under 80- och 90-talet, mycket på grund av klagomål. De visste inte riktigt hur det skulle utvecklas.
Så minns jag det men jag kan ha fel, som jag ganska ofta har.
 
Hur menar du? Om Sturup ökar sin flygtrafik i kombination med bullrigare flygplan är det väl helt rimligt att boende kan ha negativa synpunkter på det?
Fast är inte det rätt logiskt att flygtrafiken överlag ökar med tanke på att befolkningen ökar (dvs fler som reser även om de inte må va optimalt), räcker ju att kolla på bullret från vägarna då trafiken på vägarna blivit fler/mer eller hur man ska skriva.
 
Hur menar du? Om Sturup ökar sin flygtrafik i kombination med bullrigare flygplan är det väl helt rimligt att boende kan ha negativa synpunkter på det?

Det tycker jag också att man får ha. För några år sen klagade boende i Upplands Väsby på att det lät för mycket från inflygningen till Arlanda. Då ändrade de rutt till över Täby där jag bodde då. Det klagades vilket jag tyckte var rätt eftersom flyget inte fanns där när folk flyttade in, och rutten tror jag återgick till den gamla.
 
Det tycker jag också att man får ha. För några år sen klagade boende i Upplands Väsby på att det lät för mycket från inflygningen till Arlanda. Då ändrade de rutt till över Täby där jag bodde då. Det klagades vilket jag tyckte var rätt eftersom flyget inte fanns där när folk flyttade in, och rutten tror jag återgick till den gamla.

Fast det tycker jag är olika saker. Att tro att trafik av alla slag ska hålla sig på samma nivå som på 60-70-talet är ju tämligen naivt medan man måste få ha åsikter om att man helt plötsligt får trafik man bara kan förutse om man är siare.
 
Det tycker jag också att man får ha. För några år sen klagade boende i Upplands Väsby på att det lät för mycket från inflygningen till Arlanda. Då ändrade de rutt till över Täby där jag bodde då. Det klagades vilket jag tyckte var rätt eftersom flyget inte fanns där när folk flyttade in, och rutten tror jag återgick till den gamla.

Jag har bott i Upplands väsby under värsta tiden, när banan byggdes och började användas, på två olika ställen. Jag märkte ärligt talat ingen större skillnad. Då kan man ju anta att jag kanske bodde på ”fel” ställe men tydligen gjorde jag inte det utan mitt under startbanan.
Vi sov med öppna fönster hela året.

Nu bor jag betydligt närmare och jag visste vart jag flyttade. Här skallrar ibland rutorna när planen går in för landning, speciellt på förnatten men att barn skulle vakna av det eller skakande porslin har jag svårt att förstå.
Även nu har vi öppet året runt.

Under nattens mittentimmar är det dessutom helt stängt med flyg.
 
Nä, men man kan ju inte heller tro att flygtrafiken ska vara lika lite som för en evighet sedan.
Ja du kan säkert förutsäga hur beläggningen ska bli om 50 år. De som anlade Bulltofta (Malmös tidigare flygplats) lyckades inte med tanke på att flygplatsen inte ens blev 50 år.
 
Bullret från flyget till och från Sturup har ökat något enormt, det går inte ens att jämföra med hur det var för "evigheter" sen.
Nä, det är ingen skillnad mot när jag växte upp mot nu när man pratar störningar. Inte där mina föräldrar bor iaf, dessutom är det till 90% mer nyinflyttade som klagar - inte de som bott där länge. Att det ev kommer öka med flygtrafik om man bor under inflygningen till en flygplats är ju inte jättesvårt att lista ut heller.
 
När jag flyttade ut på landet till en fd bondgård så kom grannen som hade ett stort stall och frågade om de fick köra hötorken på natten. Jag förstod inte frågan men han förklarade att de inte fått köra den för föregående hyresgäst (bonddräng) hade åsikter. Jag tyckte att det var viktigare med torrt hö till hästarna än att jag var eventuellt störd ett tag, det finns öronproppar. Vad jag förstått sen var att det var ett mindre krig varje år om det. Så alla var glada när en hästtjej flyttat in och som inte ville kriga. Jag minns nu idag inte ens hur det lät och om jag var störd.
 
Nä, det är ingen skillnad mot när jag växte upp mot nu när man pratar störningar. Inte där mina föräldrar bor iaf, dessutom är det till 90% mer nyinflyttade som klagar - inte de som bott där länge. Att det ev kommer öka med flygtrafik om man bor under inflygningen till en flygplats är ju inte jättesvårt att lista ut heller.
Min kompis bodde i Måby nära Arlanda och hon hörde inte planen längre, jag hukade varje gång :D
 
Ställ er och titta på de vita strecken i skyn - och fundera på hur mycket ni hör av flyget. De blir allt tystare de med även om bytet till nyare tar lite tid då det inte är några billiga pjäser de där planen.
 
Har blivit uppringd av kommunen om att vi håller sånt oljud pga. höfläkten :( . Närmaste grannen har klagat. Men när jag förklarat att det är typ två veckor om året tyckte inte kommunen att det var någon stor grej. Jag förstår att det är irriterande och de bor bara 150 m ifrån, men vad kan man göra?
Det mesta handlar om kommunikation, förklarar man när man gör något högljutt att det kommer låta en viss tid är det lättare att hantera. Alla är inte helt bekväma heller att prata med grannar när det gäller olika störande saker.

Jag är hyperkänslig för ljud men vet jag tiderna och att det finns ett slut på det så står jag lättare ut, kan tänka mig att många är liknande. Därför är det bra att informera grannar om man planerar att föra oväsen en viss tid.
 
Ställ er och titta på de vita strecken i skyn - och fundera på hur mycket ni hör av flyget. De blir allt tystare de med även om bytet till nyare tar lite tid då det inte är några billiga pjäser de där planen.

Fast inte under inflygning. Flyget har ökat enormt bara senaste 10-15 åren. Att Arlanda skulle bygga ny bana som sträcker inflygning åt annat håll kan man inte räkna med?
 
Ställ er och titta på de vita strecken i skyn - och fundera på hur mycket ni hör av flyget. De blir allt tystare de med även om bytet till nyare tar lite tid då det inte är några billiga pjäser de där planen.
Vi var för många år sedan och tittade på ett jättefint hus i närheten av Arlanda. Den stackars mäklaren hade ett tufft jobb och det var ute till försäljning igen redan inom ett år. Huset var helt underbart, jättefint renoverat, men tomten var inhägnad med taggtråd vilket inte kändes ok men det hade ju gått att byta ut. Däremot så gick det inte att vara utomhus, inte ens när vi skrek till varandra gick det att föra ett samtal, flygen kom varannan minut. :nailbiting:

Alla fönster var bullerisolerade och det är även av den anledningen som byggförbudet runt Arlanda utökats för några år sedan, de vill slippa byta fönster på fler fastigheter när flygtrafiken ökar.
 
Vi var för många år sedan och tittade på ett jättefint hus i närheten av Arlanda. Den stackars mäklaren hade ett tufft jobb och det var ute till försäljning igen redan inom ett år. Huset var helt underbart, jättefint renoverat, men tomten var inhägnad med taggtråd vilket inte kändes ok men det hade ju gått att byta ut. Däremot så gick det inte att vara utomhus, inte ens när vi skrek till varandra gick det att föra ett samtal, flygen kom varannan minut. :nailbiting:

Alla fönster var bullerisolerade och det är även av den anledningen som byggförbudet runt Arlanda utökats för några år sedan, de vill slippa byta fönster på fler fastigheter när flygtrafiken ökar.


Här har de gjort en liten fadäs. De bytte alla fönster på den tänkta inflygningen, ca 2 km bort, parallellt med vår väg. Det visade sig dock att det var över oss alla flyg går.
Några nyinflyttade har flyttat igen efter att de inte kan stå ut.

Enda gången det blir jobbigt är när vi har träningshelger med en bana på 30x70. Då är det svårt att höra instruktören, varannan minut. :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 375
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 538
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
808
Senast: Crossline
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp