Höfläkt som stör grannar

Jag med. Det är en synnerligen märklig sak att ringa om, tycker jag. Det är ju inget okynnesljud/okynnesbeteende utan något som är en viktig del av höskörden under en VÄLDIGT begränsad tid av året.....

Det är inte unikt. Redan på 1980-talet förekom det (en granne anmälde mina föräldrars höfläktar).
Grannarna vinner som regel inget på klagomålen. Mer än en irritation, förstås.
 
När jag var yngre stod min sköthäst i ett stall, där de var tvungna att köra iväg hästarna på sommarbete pga en granne. Grannen ville inte ha flugor. Hur mycket flugor nu minskade med att hästarna åkte på bete, gödselstaken var ju kvar
 
Fast du vet ju inte vilka krav jag har. Det jag menar är att jag idag inte skulle flytta nära en motorväg och tro att den om 50 år är lika ”lite”trafikerad. Är det någon som tror det? Hur mycket är en annan sak.

Jag vet vilka krav du uttalat här, det är det jag syftar på, bara några inlägg upp i samma kedja av inlägg "Nä, men man kan ju inte heller tro att flygtrafiken ska vara lika lite som för en evighet sedan. " Och då är det kraven på att kunna förutse.


Det är höga krav att man kanske på 60-80-talet ska förutse nya flygrutter, nya flygplanstyper, kraftigt utökad trafik och nya landningsbanor. Om 50 år kanske det introducerats mycket tystare flyg eller de som låter 3-gånger så mycket. Flyget kanske är totalförbjudet pga miljöeffekter eller så har det varit en katastrof som dödat 90% av befolkningen och kastat os bakåt i utvecklingen. Eller så har flygrutten flyttats en km så att ljudbilden är en helt annan.

Om 50 år kanske det bara går elbilar på motorvägen, eller inga bilar alls då de är ersatta av minisvävare eller så är vägen nedlagd och ersatt av en ny motorvägssträcka. Det är svårt att se så långt in i framtiden, utvecklingen går med en rasande takt och kanske mot vår undergång.
 
När jag var yngre stod min sköthäst i ett stall, där de var tvungna att köra iväg hästarna på sommarbete pga en granne. Grannen ville inte ha flugor. Hur mycket flugor nu minskade med att hästarna åkte på bete, gödselstaken var ju kvar

Vi har flugor även utan hästar och gödsel. Att det skulle dras till hästarna verkar vara ett feltänk.
Tycker nog att hönsen verkar dra åt sig mer flugor än hästar. Eller?
 
Jag vet vilka krav du uttalat här, det är det jag syftar på, bara några inlägg upp i samma kedja av inlägg "Nä, men man kan ju inte heller tro att flygtrafiken ska vara lika lite som för en evighet sedan. " Och då är det kraven på att kunna förutse.


Det är höga krav att man kanske på 60-80-talet ska förutse nya flygrutter, nya flygplanstyper, kraftigt utökad trafik och nya landningsbanor. Om 50 år kanske det introducerats mycket tystare flyg eller de som låter 3-gånger så mycket. Flyget kanske är totalförbjudet pga miljöeffekter eller så har det varit en katastrof som dödat 90% av befolkningen och kastat os bakåt i utvecklingen. Eller så har flygrutten flyttats en km så att ljudbilden är en helt annan.

Om 50 år kanske det bara går elbilar på motorvägen, eller inga bilar alls då de är ersatta av minisvävare eller så är vägen nedlagd och ersatt av en ny motorvägssträcka. Det är svårt att se så långt in i framtiden, utvecklingen går med en rasande takt och kanske mot vår undergång.

Låter som att du har större chans att förutse framtiden än jag.
Trots det kan jag ana mig till att befolkningen (och dess framtida kommunikation med densamma) med största sannolikhet kommer att öka. Menar du att det är orimligt att tro det?
 
Vi har flugor även utan hästar och gödsel. Att det skulle dras till hästarna verkar vara ett feltänk.
Tycker nog att hönsen verkar dra åt sig mer flugor än hästar. Eller?

Mina flugor verkar föredra hästarna framför mig.
Behagligt för mig, som inte haft några flugor i stugan hittills i sommar (kanske en enstaka men inte mer).
Vissa hästar - flugskimmeln är värst (hahaha men det är faktiskt sant) - har ganska många flugor på sig.
Som tur är, står hästarna i hagar ca 100 meter från stugan (den hage som ligger längst bort är nog 150-200meter bort och i en hage knappt tio meter från ytterdörren står det en häst som inte får bete).

Men höns drar säkert till sig också.
 
Mina flugor verkar föredra hästarna framför mig.
Behagligt för mig, som inte haft några flugor i stugan hittills i sommar (kanske en enstaka men inte mer).
Vissa hästar - flugskimmeln är värst (hahaha men det är faktiskt sant) - har ganska många flugor på sig.
Som tur är, står hästarna i hagar ca 100 meter från stugan (den hage som ligger längst bort är nog 150-200meter bort och i en hage knappt tio meter från ytterdörren står det en häst som inte får bete).

Men höns drar säkert till sig också.


Jo, jag håller med om att det finns flugor nära hästarna men att de skulle sprida sig har jag svårt att tro.
Vi har fler flugor i huset än hos hästarna. Någon sa att det beror på sly och ekar och vi har en salixåker ca 50 meter från huset och ekar runt om. Känner att det är troligare än att flugorna från hästarna skulle flytta in i huset.
Vi kan knappt ha dörren öppen ens för att gå in. Så mycket flugor är det inte i hagarna och verkligen inte i gödselstacken.
 
Jo, jag håller med om att det finns flugor nära hästarna men att de skulle sprida sig har jag svårt att tro.
Vi har fler flugor i huset än hos hästarna. Någon sa att det beror på sly och ekar och vi har en salixåker ca 50 meter från huset och ekar runt om. Känner att det är troligare än att flugorna från hästarna skulle flytta in i huset.
Vi kan knappt ha dörren öppen ens för att gå in. Så mycket flugor är det inte i hagarna och verkligen inte i gödselstacken.

Oj!
Nej, flugorna hos mig verkar inte sprida sig från hästarna till huset. Hästarna verkar snarast hålla flugorna borta från huset, liksom.
 
Låter som att du har större chans att förutse framtiden än jag.
Trots det kan jag ana mig till att befolkningen (och dess framtida kommunikation med densamma) med största sannolikhet kommer att öka. Menar du att det är orimligt att tro det?
Det verkar som du är mest inne på att tro att det går att förutse framtiden, jag påtalar svårigheterna. Det är väldigt lätt att förutse framtiden efteråt som du gör nu.

Det är rimligt att tro att trafiken ökar men hur mycket och hur den kommer att påverka en viss plats (som kanske inte alls var påverkad eller minimalt påverkad) att det blir nya och bullrigare plan, att de tar delvis andra vägar och att nya landningsbanor byggs och hur de påverkar flyget.

Jag gissar att det är många som valt att bosätta sig på andra platser när Bromma och Bulltofta var i full drift. Nu är trafiken nedlagd på Bulltofta (Malmö) och starkt reducerad på Bromma. Och vem vet kanske Arlanda är nedlagd om 50 år och trafiken flyttad till Skavsta (med följden att folk klagar där för att trafiken ökat lavinartat). Eller så finns det en helt ny flygplats, eller så börjar flyget fasas ut...


Och du, de som byggde och planerade Arlanda lyckades inte ens få den dimensionerad för det ökade antalet flyg utan flygplatsen var underdimensionerad redan från början https://sv.wikipedia.org/wiki/Arlanda#Historia
 
Oj!
Nej, flugorna hos mig verkar inte sprida sig från hästarna till huset. Hästarna verkar snarast hålla flugorna borta från huset, liksom.



Jag vet inte om du missuppfattade mig. Det är alltså inte hästarnas flugor som kommer upp till oss. Vi har dem i huset verkar det som, eller att de då tar sig från slyn.
När hästar och höns är utan flugor, under hösten, vintern och våren har vi det som värst nästan. När första och sista solvärmen ligger på husfasaden.
Vi har flugfällor så sent som i december. Då tror jag de kryper längre och längre in mot husvärmen och ploppar ut i huset.

Har vi huset stängt på dagarna slipper vi flugor inne, förutom på vintern då.

Första året vi bodde här var det värsta året vi och alla grannar varit med om. Efter och före dess har vi inte haft lika mycket. Vi vet inte varför det året var värst.
Då hade iallafall inga hästar flyttat in på gården.
 
Jag vet inte om du missuppfattade mig. Det är alltså inte hästarnas flugor som kommer upp till oss. Vi har dem i huset verkar det som, eller att de då tar sig från slyn.
När hästar och höns är utan flugor, under hösten, vintern och våren har vi det som värst nästan. När första och sista solvärmen ligger på husfasaden.
Vi har flugfällor så sent som i december. Då tror jag de kryper längre och längre in mot husvärmen och ploppar ut i huset.

Har vi huset stängt på dagarna slipper vi flugor inne, förutom på vintern då.

Första året vi bodde här var det värsta året vi och alla grannar varit med om. Efter och före dess har vi inte haft lika mycket. Vi vet inte varför det året var värst.
Då hade iallafall inga hästar flyttat in på gården.

Tror jag förstod.
 
När jag var yngre stod min sköthäst i ett stall, där de var tvungna att köra iväg hästarna på sommarbete pga en granne. Grannen ville inte ha flugor. Hur mycket flugor nu minskade med att hästarna åkte på bete, gödselstaken var ju kvar

Det där har jag aldrig riktigt förstått mig på.
Ett ställe där jag bodde tidigare, så hade grannarna kor som gick ute året runt.
Folk frågade oss alltid om vi hade mycket flugor. Men nej, det hade vi inte. Vi hade varken mer eller mindre än andra hus jag bott i.
Flugorna hölls ju runt korna, antar jag, istället för i huset.
Enda gången jag märkt skillnad i flugmängd(minskad) var när jag bodde högt uppe i en lägenhet.
 
Det där har jag aldrig riktigt förstått mig på.
Ett ställe där jag bodde tidigare, så hade grannarna kor som gick ute året runt.
Folk frågade oss alltid om vi hade mycket flugor. Men nej, det hade vi inte. Vi hade varken mer eller mindre än andra hus jag bott i.
Flugorna hölls ju runt korna, antar jag, istället för i huset.
Enda gången jag märkt skillnad i flugmängd(minskad) var när jag bodde högt uppe i en lägenhet.
I detta fall låg stallet 15-20 meter från deras sommarstuga. Så för att grannen skulle gå med på att de fick bygga stallet, gick de med på att inte ha hästarna hemma på sommaren.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Min sambo har berättat om en barndomskompis som bodde uppefter tågbanan. De var så vana, så att när tåget kom när de åt, så lyfte de reflexmässigt glas och tallrik, och fortsatte konversationen helt som vanligt :D
Jag har också bott nära tåget, men det var absolut inget jag märkte av. Vaknade första natten av tåget, men sedan sov jag igenom det. Hela det samhället jag bodde i är byggt längs järnvägen.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Det där har jag aldrig riktigt förstått mig på.
Ett ställe där jag bodde tidigare, så hade grannarna kor som gick ute året runt.
Folk frågade oss alltid om vi hade mycket flugor. Men nej, det hade vi inte. Vi hade varken mer eller mindre än andra hus jag bott i.
Flugorna hölls ju runt korna, antar jag, istället för i huset.
Enda gången jag märkt skillnad i flugmängd(minskad) var när jag bodde högt uppe i en lägenhet.
Fast nog drar djur till sig flugor? Det är ju uppenbart.
Det är en enorm skillnad på flugmängden om det finns djur i närheten eller inte.

Jag bodde på en hönsgård förut. Det var helt galet mkt flugor. Så mkt blir det aldrig om det inte finns djur nära.
 
Fast nog drar djur till sig flugor? Det är ju uppenbart.
Det är en enorm skillnad på flugmängden om det finns djur i närheten eller inte.

Jag bodde på en hönsgård förut. Det var helt galet mkt flugor. Så mkt blir det aldrig om det inte finns djur nära.


Jag säger inte emot att vissa djur drar flugor, bara det att jag inte märkt någon skillnad inne i huset, att flugorna tycks ha hållits runt djuren då.
Men då har jag som sagt inte bott någon djurgård, bara brevid eller nära.

Det var någon annan här i tråden som också de nämnde att fåglar drar till sig mycket flugor.
 
Jag säger inte emot att vissa djur drar flugor, bara det att jag inte märkt någon skillnad inne i huset, att flugorna tycks ha hållits runt djuren då.
Men då har jag som sagt inte bott någon djurgård, bara brevid eller nära.

Det var någon annan här i tråden som också de nämnde att fåglar drar till sig mycket flugor.

Ja, det var jag som nämnde det med fåglar och flugor. Men även där är det ju så att de håller sig hos djuren. Jag förstår att 10 meter ifrån borde vara jobbigt dock.

Som jag har det ca 20 och 40 meter från fåglarna får inte in dem i huset. Det verkar vara en annan sorts fluga än de vanliga, så man ser det lätt.
 
Jag säger inte emot att vissa djur drar flugor, bara det att jag inte märkt någon skillnad inne i huset, att flugorna tycks ha hållits runt djuren då.
Men då har jag som sagt inte bott någon djurgård, bara brevid eller nära.

Det var någon annan här i tråden som också de nämnde att fåglar drar till sig mycket flugor.
Ingen skillnad jämfört med vad?
Det räcker ju att vara på en hästgård så är det betydligt mer flugor än någonstans där det inte är djur nära.
 
Det är märkligt det där med flugor. När vi bodde på en gård med köttdjur (med lösdriften framför huset och sommarhagen bakom) hade vi mängder med flugor inne i huset och även enorma mängder feta äckliga vindsflugor som snurrade omkring sådär lagom slött vintertid. När vi flyttade hit fanns det inga flugor här alls trots att grannens kor då och då gick ett stenkast från huset, stallet är 3-4 meter från huset och hästhagen går på två sidor av huset hade vi aldrig mer än en handfull flugor inne på hela sommaren. Sedan byggde grannen 350 meter bort lösdriftsladugård med robotmjölkning till sina mjölkkor... trots att korna numera aldrig kommer närmare än 200 meter är mängden flugor numera extrem. Hästarna som aldrig har behövt flugskydd när de går i hagen runt huset behöver nu skydd för både flugor, mygg och knott. Så märkligt så märkligt. Inget annat än just bygget av lösdriftsladugården har ändrats.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 535
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 629
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
916
Senast: Crossline
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp