"Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

L

Lyckan i Halland

Är stallägare & har 6 inackorderingar funderar på att stå för hö´t & vill att mitt stall ska ha fri tillgång.
Undrar om någon har tid & möjlighet att bolla lite idéer ang. hökvot & högiva & försäkring.

Ansvarig för allt foder:
Om hö´t blir dåligt ex. mögligt i min förvaring, kan jag då ta hjälp av min försäkring eller är det dialog med framförallt höbonden eller helt enkelt båda ?!

Är det något jag bör tänka på ???

Jag kommer inte att ta hem en hel årsförbrukning på än gång,
utan dela upp det till slutet Augusti /December /Mars på ett ungefär
– kommer att behöva ca 7 ton sammanlagt .

Om man ska ha fri tillgång på hö´t från September t o m Maj & hästarna har lite olika förutsättningar, enkelt draget:
- 2 ponny med lagom till högre kvot, 2 med högsta kvot & 2 med låg till mellan kvot.

Jag vill ha 3 sorters hö och eventuellt ha olika kvoter från 5 / 6 / 7
så att hästägarna kan avgöra vilken sort de helst kompletterar med på natten & lite av vardera som alla äter av under dagen
tanken är att man tar en bal av varje & blandar runt ev. med en liten mängd halm under kallaste perioden eller kanske hela om regnig höst ?!

Varför jag vill ha fler sorter är också för att på så sätt få in så många grässorter som möjligt, och med tanken på de olika behoven, och om något hö inte håller måttet eller inte räcker säsongen ut så finns enkelheten att ersätta med de som är kvar eller ta in en sort till om deras hö inte räcker.

Funderingarna ang. kvoter & behovet är lite virrigt
Jag försöker att förmedla mina tankegångar :

Ha en hög kvot & komplettera med halm vid behov
(lite hela tiden/mer vid regn-kyla), egentligen billigaste alternativet,
men sedan så är det de där med dagens fångproblem,
– att vi har för bra mat för hästarna & då känner jag att det kanske skulle vara bäst med….

…en låg kvot & helt enkelt låta dem äta mer som egentligen är tanken=fri tillgång,
men hur ser det ut i slutändan då?
Främst med tanke på proteinbrist som jag tidigare sett på
2 av hästarna här då de tyckt de varit tjocka och gett begränsad mängd,
som tyvärr inte var svaret.

Eller om kvoten är hög & de helt enkelt blir tjocka?!
Just dessa 2 har ju varit lite glupska just p g a begränsad mängd.
(visserligen kanske de flyttar om det blir fri tillgång-men det "gör inget"
finns många som söker efter just fri tillgång & jag blir bara glad att det är
mer likasinnade)

Då de egentligen ska äta upp sig sommartid & ”leva på det” under vintern &
vi blir livrädda om vi ser revbenen ens lite grann (med risk att bli anmäld?) och försöker att hålla dem jämna fast det inte kanske borde vara så p g a att de rids ibland året runt &/eller tävlas. Hos mig är det fritidshästar som går allt ifrån nästan ingenting till lättare träning.

Eller helt enkelt då hålla sig på normalkvoten 6 & se hur det går
(med halm kallaste perioden)

Tänker även lite på att de inte haft fri tillgång förut & kanske äter lite extra
mycket än vad de kanske borde så här första tiden ???????

Kan tillägga att jag kommer att räkna ut foderstat på dem alla så gott det
går med fri tillgång.
 
Sv: "Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

Jag skulle bli ytterligt förvånad och bara gratulera dig hjärtligt om du lyckas få tag i hö med de värdena i år.
 
Sv: "Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

Ehh ska du ha totalt 7 ton hö till 6 hästar på fri tillgång?

Min islänning äter ca 2,5-3 ton/år på fri tillgång...Med lite svinn såklart.
 
Sv: "Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

Håller med om att 7 ton låter väldigt lite..
Jag gör av med 40-45 ton/år ( På 8-9 månader, för 3-4 månader är det bete,)till 8 hästar på fri tillgång. Hösilage förvisso, lite blötare än hö.

Sen tycker jag det verkar vara otroligt krångligt med 3 olika hö och värden.
Jag skulle istället ha försökt hitta ett hö med kvot 5-6 (eller högre, överskott av protein från grovfoder är ju ingen fara) och sen kompletterat upp med lusern/soja till de som behöver mer.

Men på fri tillgång på ett bra/medelbra hö så borde alla få proteinbehoven uppfyllda ändå,utan massa tillskott, stirra dig inte blind på kvoter utan gå efter hästarnas egentliga proteinbehov!
 
Senast ändrad:
Sv: "Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

Hej!

Jag hade satsat på ett hö med en kvot på 6 eller över(protein är inte skadligt från grovfoder). Om de ska ha fri tillgång skulle jag vilja ha så låg energi som möjligt så de kan äta massor utan att bli feta.

/Lavinia, som letar hö med passande värden, vilket visat sej vara svårare än jag tänkt mej..
 
Sv: "Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

....blev lite hjärnsläpp bara - nu innan så har jag stått för ca 7 ton (dags-ransonen) & det ska till ca. 7 ton till. Alltså ca 14 ton.

MonteRose - hoppas att jag kan "välja & vraka" har faktiskt inte fått svar från någon av bönderna än & inte kollat av i någon tråd om årets analyser - är det illa i år då eller ??? är det så så får jag naturligtvis utgå från det :crazy:

Antiqua - jag ska dubbelkolla mängd ännu en gång - men det är 2 ponny´s & 2 gamlingar med i detta, som äter lusern också.
Ang. kvoter så känner jag att det är rätt viktigt med balasen av smrp & MJ - Men jag får kanske avvakta mer & se vad värdena ligger på i år !!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

Det finns ingen Höfösäkring om ditt hö möglar på skullen .

Det gäller hur du lagrar ditt hö och hur bonden tog in höt vem som gjort fel så att säga eller att det faktiskt börjat mögla på höskullen pga av fuktig luft /höst/vinter ..

Mia
 
Sv: "Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

Hej!

Jag hade satsat på ett hö med en kvot på 6 eller över(protein är inte skadligt från grovfoder). Om de ska ha fri tillgång skulle jag vilja ha så låg energi som möjligt så de kan äta massor utan att bli feta.

/Lavinia, som letar hö med passande värden, vilket visat sej vara svårare än jag tänkt mej..

Jag har tänkt som dig ifrån början - men då är det detta med de 2 som eventuellt kanske vräker i sig
- överskottsproteinet omvandlas ju till energi även om det inte är skadligt
+ att jag inte kan låta bli att tänka på att de inte "ska ha det så bra" enligt forskning
(dessa båda har haft fång - de motioneras för lite & ägarna har drar ned maten & de har fått proteinbrist istället o s v de är i en ond cirkel )
därav min tanke på en låg kvot - men en bra balans - de andra kan då välja ett hö med högre smrp framförallt på natten då de står i sina boxar & ev. lusern.
- allt de övriga äts gemensamt under dagen ( ute från 06.30 till ca 21/22 - lite kortare Jan/Feb= ute mesta delen av dygnet)

/Lyckan i Halland, som överanalyserar allt & vill att allt ska passa alla & kanske blir tokig på kuppen ;):crazy:
 
Sv: "Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

Det finns ingen Höfösäkring om ditt hö möglar på skullen .

Det gäller hur du lagrar ditt hö och hur bonden tog in höt vem som gjort fel så att säga eller att det faktiskt börjat mögla på höskullen pga av fuktig luft /höst/vinter ..

Mia

Kan man inte gardera sig på något sätt ???
Visserligen gör jag det lite med att dela upp & inte förvara allt själv,
men är det då höbondens "goda vilja" man ska förlita sig på ??
 
Sv: "Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

....blev lite hjärnsläpp bara - nu innan så har jag stått för ca 7 ton (dags-ransonen) & det ska till ca. 7 ton till. Alltså ca 14 ton.

MonteRose - hoppas att jag kan "välja & vraka" har faktiskt inte fått svar från någon av bönderna än & inte kollat av i någon tråd om årets analyser - är det illa i år då eller ??? är det så så får jag naturligtvis utgå från det :crazy:

Antiqua - jag ska dubbelkolla mängd ännu en gång - men det är 2 ponny´s & 2 gamlingar med i detta, som äter lusern också.
Ang. kvoter så känner jag att det är rätt viktigt med balasen av smrp & MJ - Men jag får kanske avvakta mer & se vad värdena ligger på i år !!

Jag håller tummarna för att du lyckas med ditt upplägg och om jag varit inackorderad hos dig så hade jag varit överlycklig om jag hade haft dessa valmöjligheter.
 
Sv: "Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

Tack för det - vi får se hur det går !!!!!
 
Sv: "Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

Kan man inte gardera sig på något sätt ???
Visserligen gör jag det lite med att dela upp & inte förvara allt själv,
men är det då höbondens "goda vilja" man ska förlita sig på ??

Fast om höt möglar på din höskulle (inte inuti balarna ) utan på balarna så har det med din lagring att göra och ev luftfuktigheten och i det fallet är det inte bondens fel ?

Det man då kan göra är att täcka yttersta lagret med halm för att skydda höt .

Tycker själv hö är ett elände hanteringsmässigt ;)

Lycka till med uthyrningen .

Mia
 
Sv: "Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

Har faktiskt varit med om att hö´t möglade utifrån på vår höskulle,
- det var i renoveringstider & det var inte helt tätt överallt
ca 2 månaders förbrukning/häst - jag stod för bortforsling & uppeldning & gick med grovdammsugare modell STOR & dammsög från golv till tak + virkon efter det, det var bokstavligen pengar som gick upp i rök :eek: & det var inbäddat i halm :(
- därför har ingen förvarat en hel giva där mer & det kommer jag inte att göra nu heller,
- utan har byggt ett fint stort foderrum (men allt ryms inte) med en minst 10-graders värme + en avfuktare - som används vid fuktig/mild vinter - så jag tror & hoppas att jag klarar mig bra :laugh: - men det är ju trots allt pengar det handlar om också !

Har i & för sig inte haft problem med de jag tagit hö av tidigare om det varit dåligt, men det är ju inte så kul för dem heller.

Men det är alltså bara att "köra på" & hoppas på det bästa.

Neeej det är inte så smidigt egentligen - men jag gillar verkligen hö :d

Efter detta första "fri-tillgång-året" så kanske jag introducerar lite hösilage också men jag är lite skeptiskt då det är en hel vetenskap,

Det ska vara en viss ts enligt forskning - men bönderna kör ofta med betydligt torrare & säger att det är det bästa (för vem-vi som hanterar?-forskning visar att hästarna föredrar det som är blötare) rekommenderas inte alls av veterinär pga fång även fast forskning visar att det är mindre socker bl a fruktan & att det blöta är mer som gräset som innehåller massor av vatten=bra, sedan ska det "gå åt" också - kommer visserligen fler med småbalar nu för tiden,
jag vill inte ha tillsatt ensileringsmedel (möjligtvis den naturliga modellen bokhashi - mycket intressant - ska tydligen vara bra för det mesta www.bokashi.se ska även vara bra som gödsel på vall - någon som vet mer om detta?? ) sen funderar jag lite själv ang. om silaget fryser - är det ok för en hästmage då ???????? då det sägs att hästar helst inte ska dricka iskallt vatten heller ?

Apropå inackorderingar - ibland känner jag att jag skulle vilja hoppa över allt detta - men ändå sitter man här å funderar.... lite synd på ett par års renovering & ett riktigt fint stall ....kanske satsa på hunddagis eller Alpackor eller Dexterkor som är det sötaste jag någonsin sett :angel: Ja man vet aldrig var vägen bär :rofl:
 
Sv: "Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

Skriver som fd inhyrd kund i stall.

Det var helt suveränt när stallägaren stod för fodret och det ingick. Praktiskt, trevligt, skönt att slippa krångel med egen foderhantering.

Vi hade hösilage, och det är ju lite enklare förvaringsmässigt.
Den foderleverantören står för risken: om en bal är möglig när man öppnar den, om man inte själv uppenbarligen betett sig klantigt, tar han med den tillbaka vid nästa leverans.

Torrt hö är känsligare för förvaringsskillnader så ytmögel torde vara ett förvaringsproblem. Även värme i balen kan vara ett förvaringsproblem och inte självklart ett produktionsproblem.

Du har redan fått svar på ansvarsdelen: ditt problem när du förvarar hö.
Kan inte förstå hur du kan tycka att din förvaring och ev därpå följande problem hör hemma hos foderproducenten. Är höt OK när det levereras till dig (och jag antar att du undersöker det vid leverans), så är senare tillkomna fel ditt problem. Torrt hö kan man ju kontrollera vid leverans vilket inte går med inplastat.
 
Sv: "Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

Jag har tänkt som dig ifrån början - men då är det detta med de 2 som eventuellt kanske vräker i sig

Hej!

Då kommer du inte kunna ha dom på fri tillgång oavsett värden, tyvärr.

Hade jag haft 2 fångisar hade jag fortfarande letat hö med låågt energivärde och sen matchat det med en proteinkvot på minst 6. Och såklart sett till att hästarna fått den näring de behövde i första hand.

Hästar på fri tillgång äter mängder- oavsett om de vräker i sej eller ej. Fångisar skulle jag aldrig ha på fri tillgång, ffa inte om jag oroade mej för att de ska vräka i sej.

Om du har lägre kvot får de ju inte i sej det protein de behöver och du kommer behöva lägga till med annat proteinfoder- vilket ger mer energi och då är risken att dom blir tjocka på det.. Så en vettig kvot så hästarna får vad de behöver är i min åsikt det vettigaste- så man slipper sänka högivan för att man måste ge en massa protein eller kraftfoder.

/Lavinia, vars häst riskerar att få gå med munkorg halva dygn i vinter..
 
Sv: "Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

Du har redan fått svar på ansvarsdelen: ditt problem när du förvarar hö.
Kan inte förstå hur du kan tycka att din förvaring och ev därpå följande problem hör hemma hos foderproducenten. Är höt OK när det levereras till dig (och jag antar att du undersöker det vid leverans), så är senare tillkomna fel ditt problem. Torrt hö kan man ju kontrollera vid leverans vilket inte går med inplastat.

Skrev visserligen att jag "åtagit" mig & löst förvaringen på ett bra sätt, så jag är inte så orolig egentligen från min sida sett (men allt kan ju hända),
det är bara det att om det nu är invändigt & det faktiskt är en risk man tar när man köper in - sedan är det allt jobb också - klart man kontrollerar när hö´t köps, men möglet visar sig oftast inte på en gång - att då få bära ut allt & få in nytt är ju inte "bara" heller :crazy:

Sedan är inte alla höbönder helt samarbetsvilliga vad jag har hört, däräv mest oro - jag har inte stött på någon ännu, men förr köpte jag bara hö´t till min häst & sedan har jag ökat på & står för dagsgivan för 6 hästar & nu funderar jag som sagt på hela givan - det är lite att planera & som sagt "stå för" - men jag tror att det blir bra i slutändan :laugh:
 
Sv: "Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

Hej!

Då kommer du inte kunna ha dom på fri tillgång oavsett värden, tyvärr.
Tror du att det är så svart / vitt ??? Har visserligen läst om hästar som inte verkar sluta "vräka i sig" men de är ju gjorda för att äta största delen av dygnet - så frågan är ju om det inte är vi människor som skapat detta problem från början - vad tror du ang. det?? ...så nu när jag skriver om det så känns det rätt självklart att ha en låg kvot så de kan äta "med gott samvete".

Hade jag haft 2 fångisar hade jag fortfarande letat hö med låågt energivärde och sen matchat det med en proteinkvot på minst 6. Och såklart sett till att hästarna fått den näring de behövde i första hand.
Ja så får det bli en ok kvot är otroligt viktigt för att kroppen ska nyttja smrp & MJ optimalt ex. 38/7=5,4 35/6=5,8 30/5=6

Hästar på fri tillgång äter mängder- oavsett om de vräker i sej eller ej. Fångisar skulle jag aldrig ha på fri tillgång, ffa inte om jag oroade mej för att de ska vräka i sej. Nu kommer ägarna att få ta det beslutet själva - vet ej vad de kommer att välja faktiskt?! Men om de flyttar & letar upp ett stall med bättre förutsättningar än vall som jag har så lämnar de plats för andra som faktiskt söker detta alternativ:)

Om du har lägre kvot får de ju inte i sej det protein de behöver och du kommer behöva lägga till med annat proteinfoder- vilket ger mer energi och då är risken att dom blir tjocka på det.. Så en vettig kvot så hästarna får vad de behöver är i min åsikt det vettigaste- så man slipper sänka högivan för att man måste ge en massa protein eller kraftfoder.
Just dessa hästar rör sig som sagt inte mycket & behöver inte så mycket av den anledningen & om de nu börjar motionera dem så kan de lätt välja det hö´t som jag kommer att ta in som har ett så högt värde jag nu kan hitta ca kvot 7 eller kanske mer - det ska iförsta hand ges till gamlingarna som annars kompletterar med lusern eller även de ge lusern.

/Lavinia, vars häst riskerar att få gå med munkorg halva dygn i vinter.. Vad har du för upplägg ang. munkorg - dessa har det med, men när jag tittar på hästarna när de äter så får de i sig rätt bra i alla fall - det kanske räcker med det ändå förståss då det förmodligen tar liiiiite längre tid att äta - men dessa går utan en del av dygnet med & vad jag läst om detta är att de faktiskt kan få i sig sitt behov på ganska få timmar, vad gör detta för magen??? - så kan man ju undra om det gör från eller till egentligen - mest nytta gör den nog på så mycket som möjligt tyvärr, men hur gör du med höfodring o s v känns som det är ett evigt pusslande olika årstider:eek:[/QUOTE]

Varför jag förmodligen kommer att göra detta är faktiskt för hästarnas skull i första hand - jag vill att de ska ha tillgång konstant - vi har även den turen att vi i stort sett alltid har att äta i hagen året om = tidsfördriv året om, även lite buskar & träd runt hagarna att gnaga på, sedan så slipper man disskutioner om den enes hö eller den andres - de med fång hästarna har inte analys på sitt natthö & aldrig haft överhuvudtaget genom åren & har inte förstått dess innebörd + lite motion... de har skapat sjukdomen alldeles på eget bevåg tror jag - jag tror inte att jag förvärrar för dem utan förbättrar då hästarna ändå är gjorda för att ha lite att äta konstant om än dock inte med de högsta värdena då - kör jag på detta så behöver de nog inte någon halm iallafall - fibrerna får det gamla gräset i hagen "stå för" !

Har pratat med 3 höbönder idag - analyserna dröjer - 1-2 veckor :eek: vi börjar alltid stödfodra i slutet Aug. början Sept. - men har lite kvar av fjolårets att börja med som tur är !!!! ...innan siste aug. så vet jag också om det blir 4 hyresgäster tillsvidare:o men det är som det är & blir som det blir !!!
 
Sv: "Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

OM jag skulle ha fri tillgång så skulle jag inte ha ett hö med låg kvot utan hög kvot men LÅGA värden.
 
Sv: "Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

Fått svar från en bonde - 47/8=5,87

Vad tycker du det idealiska värdena skulle ligga på ?
Är inte risken större för ev. Proteinbrist om det är allt för lågt ex. Lägre än de jag hade som exempel innan ??
Berätta gärna hur du tänker om värdena.

Och någon annan kanske också kan skriva om detta mer utförligt eller tipsa om någon bra sida jag kan upplysa mig själv om detta något virriga med värden/kvoter !!?
 
Sv: "Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

Till min häst hade optimala värden varit 5 MJ energi/kg TS och 30-35 g smrp.

Du har ok kvot på det höet men höga värden vilket kan göra att en del hästar inte får tillräckligt med TS om de inte ska bli tjocka.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 919
Senast: Cambrie
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 250
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 496
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 151
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp