"Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

Sv: "Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

Jag har nu gjort ett test på min häst som nu springer på de evigt gröna ängarna :cry: och säkert äter preeeciiiis så mycket han vill nu :p
Hade honom aldrig själv på fri tillgång - men alltid velat komma dit....
han hann inte med att få ha det så - men använder honom som test-pilot !!

Hö 1 är det jag har att utgå ifrån just nu & de övriga "finns ej" så att säga:angel: Räknade på 10 kg på alla för att kunna jämföra & sedan ändrade jag lite, det är nu ändå på ett ungefär annars hade jag fått sitta hela kvällen :grin:

Hö 1 47/8=5,87
10 kg
MJ -0,6 pr +1,4 = OK ev. kan man tillsätta lite halm vid kallt/blött väder
.....skulle kunna gå om nu inte hästen är allt för glupsk!

Hö 2 37/6=6,17
10 kg
MJ -24,5 pr +18,5 = EJ OK = öka
13 kg
MJ - 3,0 pr +3,6 = OK - då ej ett litet överskott gör något, utan "går till uppvärmning" av kroppen - perfekt vid kallt/blött väder ev. liiiite halm
14 kg
MJ + 4,1 pr +10,9 = Samma utvärdering som ovan, dock utan halm

Hö 3 30/5=6
10 kg
MJ -36,4 pr -32,4 = EJ OK = öka
16 kg
MJ -0,6 pr +3,4 = OK - då ej ett litet överskott gör något, utan "går till uppvärmning" av kroppen - perfekt vid kallt/blött väder ev. liiiite halm.... eller helt enkelt superbra till fri tillgång

Hö 4 28/5=5,6
10 kg
MJ -36,4 pr -36,3 = EJ OK = öka
17 kg
MJ +5,3 pr +2,6 = OK - då ej ett litet överskott gör något, utan "går till uppvärmning" av kroppen - perfekt vid kallt/blött väder..... eller helt enkelt superbra till fri tillgång

...jaaa vad sk man säga det skiljer ju då en hel del - spännande - å bra att Buke finns så man "kan komma på det klara" med att få lite att tänka till med från er andra :banana:
Då jag vet exakt vad de gett sina hästar (på gott & ont) innan så ska jag nog kunna räkna ut detta riktigt bra med liiite möda.

Hoppas att jag är lika entusiastisk efter jag fått svar från de övriga analyserna :o återkommer om detta :D
 
Sv: "Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

Till min häst hade optimala värden varit 5 MJ energi/kg TS och 30-35 g smrp.

Du har ok kvot på det höet men höga värden vilket kan göra att en del hästar inte får tillräckligt med TS om de inte ska bli tjocka.

Jag satt som du ser & klurade lite medan du skrev detta :)
Ja, då jag själv som sagt utgått från min häst & gärna haft höga värden /normalvärden & räknat utifrån det förut (det är en "dutt" lusern & en morot som krubbskrammel med i detta med också)

så förstår jag nu att förutsättningarna blir definitivt annorlunda - mer än vad jag trodde,
när jag fått alla analyssvar så ska jag försöka räkna ut vad de ska betala för summa mer i hyra också & får då utgå från en foderstatsberäkning & lite på storlek & även väga in gamlingarnas behov. :laugh:
 
Sv: "Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

Men ack så dyrt för att man ska ha mindre värden så de kan äta mer :)

För höt blir ju inte billigare för det per kilo *?

Mia
 
Sv: "Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

Det har du rätt i men det behövs inget kraftfoder & det kg - priset är ju aaaaningen mer på en del.
när jag gjorde en liten snabbkoll på det övriga så är det inte mer än just krubbskrammel från 0,1-0,3 Lusern som behövs & en lite morot ( med undantag av gamlingarna som får ett högre värde på hö´t + mer lusern på natten då & väger upp med ett sådant hö på dagen - de får det väl ändå vara värt tycker jag !!!!!
 
Sv: "Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

Din stora miss är att du räknar på alldeles för liten mängd, på fri tillgång räcker inte 10 kg per dag långt, du får nog istället räkna med att de trycker i sig närmre 20 kg om du skall ligga mer rätt på det.

En häst är gjord för att äta större delen av dygnet, ja...MEN inte att få koncentrerad mat serverad framför näsan som det blir. Många veterinärer är överens om att det där med fri tillgång på hö nog inte är så mkt av godo utan anledningen till att så många hästar drabbas av fång, insulinresistens, fetma osv. Om man skall dra det till den extrema jämförelsen med en vildhäst så vad äter den egentligen hela vinterhalvåret jo extremt näringsfattigt gammalt gräs, kvistar o buskar o dyl sen äter den upp sig ett par månader på sommaren. Dock får man inte heller glömma att de fick vandra hela dagarna för att hitta mat. Det är sådan fri tillgång en häst mår bra av = alltid ha något att plocka med och leta föda i och då pratar jag om vinterhagar med gräs eller buskar och sly i inte utplacerat hö för då rör de sig inte en meter från maten, tvärtom skulle jag säga att på de flesta ställen så får fri tillgång till hö/hösilage i hagen hästarna till att må mkt sämre, de blir inaktiva att att stå vid maten och feta av att de står stilla där och stoppar i sig mat.
De hö/hösilage som produceras idag är alldeles för kraftiga för att fungera bra till fri tillgång till något annat än växande individer eller högdräktiga ston som iom det har mkt höga behov.

Har man inte tillräckligt med gräs eller annat att syssla med i hagen så föredrar jag hellre att slänga ut halm det funkar bättre som tidsfördriv iom sitt låga näringsinnehåll + att ingen häst vräker i sig på samma sätt utan det räcker länge tidsmässigt för dem att äta.
 
Sv: "Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

Jag tog 10 kg som en jämförelse siffra - som min häst hade som ungefär med högivor-ej fri tillgång, när jag bodde i Norrland åt han ca 4 kg mer=14 kg / dag på ett normalhö "bara" på grund av kallare klimat - hösäsongen var dessutom längre där än här i Halland.

Att tänka på apropå hömängd i överlag och även med pengar /kg.

Jo jag är väl insatt i det naturliga för hästen, just därför vill jag ha fritillgång även om jag vet att det kanske inte är helt optimalt för alla helt och fullt. Just på grund av de serverade koncentrerade hö't med allt för höga värden, som jag själv varit lite ute efter för att det är smidigare hanteringsmässigt och mer ekonomiskt för mig och min häst då! - förstår dilemmat för en mindre häst som behöver ha att tugga på och då ett lägre värde blir bäst.

De "naturliga" i fångenskap är ju att vi motionerar dem + att de har att mumsa på i hagen till december här och kommer säkerligen att fortsätta att beta och inte bara stå och hänga - vi har helt ok strövar yta.
Men jag förstår precis hur du tänker, och ja det är 2 som det som sagt inte fungerar så bra för - men vi tar det problemet om det kommer.

Halm däremot har jag alltid varit mer försiktig med just på grund av att det ger så mycket energi och inte balanserar upp det med något protein - och faktiskt inte gett min häst något alls hans första 10 år - då jag inte använt det som strö heller - men sen jag blev gårdsägare och de befintliga hyresgästerna inte ville sluta med halm så fick även han lite - men intresset var aldrig stort för det ( la in 0,5 i början åt Max 0,2) inte hos de övriga heller förutom just de 2 som fick lite hö de åt gärna halmen och de fick säkerligen proteinbrist har vi konstaterat med deras "dräktiga" magar - men jag vet ju också detta att de ska kunna klara sig på näringsfattig mat -så det är just det som är problemet för oss alla och även för veterinärerna som ofta har åsikter som går isär.
Apropå veterinärer så blir jag grymt irriterad när de säger: Denna hästen är alldeles för tjock du får endast ge den 6 kg hö ........för det första denne har ingen aning om vad just set hö't innehåller frågar inte om vad hästen får för kraftfoder, frågar inte om hur den motioneras
 
Sv: "Höförsäkring"? Hökvoter-inackorderingar med olika behov.

Fick inte med allt..... När det är först och främst motion denna hästen behöver - inte svältas.... När det är inte helt lätt detta med foder - önskar att jag hade skogshagar och ängsmark :)

...och åsikterna går isär p g a att ingen sitter inne med facit inte ens veterinären Ang. Foder / fång
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 910
Senast: Cambrie
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 245
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp