Höfråga - mögelsporer & spridning?

Alexandra_W

Trådstartare
Fick hem 100 balar hö idag, och 35 av dem är från en annan skörd och har legat ytterst uppe på skullen. Allt är fjolårshö.

De 65 balarna ängshö är superduperfina. Fina strån, bladrikt och knallgrönt och luktar som vore det slaget igår.

De andra 35 är av grövre kvalitet, tagna på annat ställe, tyngre/mer hårdpressade och som sagt mer gula. De luktar inte mögel/unket, men de luktar inte hö heller. Tre av dem var mögliga och åkte ut, men övriga är för ögat (nogrann inspektion med ficklampa) mögelfria. Dammar inte (iaf inte de 5 kontrollbalar jag öppnade).

Jag betraktar dock de där balarna som 'tveksamma'. Jag är rädd att de kanske kan/tänker börja mögla. Jag har lagt dem cirka 6 meter från det andra partiet. Men OM de där tveksamma börjar mögla, rent hypotetiskt, hur stor är då risken att möglet sprider sig till de andra? Allt hö ligger i stallet, som är stoort och högt i tak ska tilläggas.

Jag vill helst inte kasta dem 'för säkerhets skull' då det blir en hel del pengar som kastas då, utan min tanke är att dels se om hästarna äter det med samma aptit som det andra, och så hålla ett öga på balarna och se vad som händer.
 
Sv: Höfråga - mögelsporer & spridning?

Börja med dom tveksamma så hinner dom inte mögla. Är dom riktigt tveksamma, varför ha kvar dom?
 
Sv: Höfråga - mögelsporer & spridning?

Nej, riktigt tveksamma är de inte. Jag är väldigt pipig dock. Hade jag tyckt de luktade minsta skumt eller såg minsta dåliga ut hade de aldrig ens kommit in i stallet. Men jag är pipig, och därför är jag lite skeptisk till dem. Mycket möjligt någon annan inte ens skulle reagera utan tycka 'typiskt fjolårshö t ex'. Därför jag tänkte låta hästarna avgöra. Eller ponnyn ffa, han kan gärna äta lite grövre, mindre näringsrikt.

Men OM min skepsism skulle vara korrekt, och de visar minsta tecken på att bli dåliga, då åker de ju ut på stört, men jag vill gärna undvika att de kontaminerar det andra höet i så fall.
 

Liknande trådar

S
Foder & Strö Jag hyr in mig som privatare på en ridskola. Allt hö har möglat på skullen. Nu har det gått så långt att det syns om jag tittar riktigt...
2
Svar
22
· Visningar
3 646
Senast: Lillemim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp