Höftoperation

Ida.S

Trådstartare
Hej! Min innekatt Morris har haltat i någon vecka och idag när vi var hos ortopeden så såg hon på röntgen att han hade gamla frakturer på båda(!) bakbenen😔 Morris är 6,5 år gammal och veterinären trodde att frakturerna var från när han var kattunge vilket låter helt galet i mina öron då jag aldrig märkt av att han har haft ont, förrän nu. Hur som så rekommenderade hon att vi ska operera Morris och ta bort höftkulorna på båda sidorna. Andra alternativet var tyvärr att avliva honom då han inte kan fortsätta leva som han gör nu😢. Jag vill så klart operera men vill gärna ha mer information från er som har gått igenom liknande. Hur gick det till? Hur lång var läkningsprocessen? Behövde ni mycket rehab efteråt eller kunde ni rehaba hemmma? Hur mådde er katt under tiden🐱? Tar gärna emot alla tips och råd.
Tack snälla🌟
 
Jag har inte haft någon katt som behövt operera bort höftledskulorna, men jag jobbar på klinik och träffar en hel del katter (och små hundar) som har tagit bort den ena eller båda och de återhämtar sig alldeles utmärkt. Det är såklart alltid lite kämpigt med rehabperioden, hindra katten från att hoppa och liknande men det går nästan alltid bra och katterna får fina liv. På en så pass ung katt som din hade jag absolut övervägt operation.
 
Hej! Min innekatt Morris har haltat i någon vecka och idag när vi var hos ortopeden så såg hon på röntgen att han hade gamla frakturer på båda(!) bakbenen😔 Morris är 6,5 år gammal och veterinären trodde att frakturerna var från när han var kattunge vilket låter helt galet i mina öron då jag aldrig märkt av att han har haft ont, förrän nu. Hur som så rekommenderade hon att vi ska operera Morris och ta bort höftkulorna på båda sidorna. Andra alternativet var tyvärr att avliva honom då han inte kan fortsätta leva som han gör nu😢. Jag vill så klart operera men vill gärna ha mer information från er som har gått igenom liknande. Hur gick det till? Hur lång var läkningsprocessen? Behövde ni mycket rehab efteråt eller kunde ni rehaba hemmma? Hur mådde er katt under tiden🐱? Tar gärna emot alla tips och råd.
Tack snälla🌟
Jag håller med @Sol här! De kan ha ganska ont efteråt men brukar stanna på Djursjukhuset 1-2 dagar efter operation för smärtlindring. Sen bör man inte operera båda bakben samtidigt, så det är lång rehab om man behöver göra båda men de flesta får ett bra och smärtfritt liv efteråt :)
Jag vet att vi har en användare här på forumet som gjort detta på sin katt, och även skrev tråd om det. Kan det ha varit @MissFideli ?
 
Hej! Min innekatt Morris har haltat i någon vecka och idag när vi var hos ortopeden så såg hon på röntgen att han hade gamla frakturer på båda(!) bakbenen😔 Morris är 6,5 år gammal och veterinären trodde att frakturerna var från när han var kattunge vilket låter helt galet i mina öron då jag aldrig märkt av att han har haft ont, förrän nu. Hur som så rekommenderade hon att vi ska operera Morris och ta bort höftkulorna på båda sidorna. Andra alternativet var tyvärr att avliva honom då han inte kan fortsätta leva som han gör nu😢. Jag vill så klart operera men vill gärna ha mer information från er som har gått igenom liknande. Hur gick det till? Hur lång var läkningsprocessen? Behövde ni mycket rehab efteråt eller kunde ni rehaba hemmma? Hur mådde er katt under tiden🐱? Tar gärna emot alla tips och råd.
Tack snälla🌟
För övrigt kan du be en annan ortoped alternativt bilddiagnostiker om second opinion på bilderna, ifall du bedömer det som otroligt att han har frakturerat sig. Kan vara bra att göra innan en stor höftoperation görs.
 
Bonnies bror fick en fraktur i sin ena höft efter ett trauma. Det finns väl också nått som orsakar frakturer i höfterna, minns inte namn.
Bonnie opererades pga grav HD.
Hon låg kvar över natten på första operationen. Andra blev hon kvar längre pga hög feber, men den visade sig vara stressrelaterad.
Operationerna i sig gick bra, hon belastade båda benen direkt efter. Dom får ju inte hoppa på länge, så jag fixade hemma så hon inte kunde hoppa högt. Sov i låg soffa med kuddar så hon kunde komma upp osv. Stängde igen mot kök och badrum. Kattskrället lyckades ändå hoppa upp på köksbänken efter 4 v 🙄

Tyvärr är hon en av få som har börjat bygga ny lårbenskula på ena benet. Bara ena. Min teori är att hon var igång för fort. Så vi kommer få operera om henne för att ta bort det.
Men än så länge är hon bra. Hon är kroniskt halt och har såklart inte riktigt samma styrka bak. Hon använder frambenen mycket för att dra sig upp sista biten.
Känner inte att hon påverkas jättemycket nu, men i omgångar får hon ont och då får hon Onsior nån vecka eller 2. Det är vanligt att dessa katter får äta det i perioder och jag har det alltid hemma.
Hon gås regelbundet igenom av fysioterapeut för att ha koll på muskelmassa, smärta osv. Så ca 2 ggr/år åker vi dit.
Rekommenderar jag operationen, absolut! Om inget annat funkar. Men man måste räkna med att det inte blir helt som förut. En extra stol eller pall här och där.
 
Tack snälla för era svar och för lugnande ord. Man är ju alltid nojig när det gäller ens djur😔 Jag överväger verkligen operation men är samtidigt rädd för att hans återhämtningsperiod kommer att vara lång och smärtsam, vill inte att han ska lida mer än nödvändigt. Samtidigt vill jag inte avliva heller då han är mitt allt. Jag har hört en del som (precis som ni) säger att katterna återhämtar sig väl samt lever ett långt och fint liv efteråt. Självklart förstår jag att han aldrig kanske blir sig själv till 100% igen men jag vill bara att han ska må bra och leva med mig så länge som möjligt. Summa summarum; operation är att rekommendera alltså? Vet ni om det finns några risker förutom det du @MissFideli nämnde om att Höftkulan kan börja växa tillbaka om man är oaktsam i början av läkningen? Bifogar röntgenbilden på Morris kulor så kan ni kika hur dom ser ut, jag tycker att det syns ganska tydligt även fast jag absolut inte är utbildad inom området. Med det sagt litar jag ändå på min veterinärs bedömning (även om jag är chockad över frakturerna).
Sedan tänker jag på det du @Malibu_Stacy nämnde om att man helst inte bör operera båda bakbenen samtidigt, vill du utveckla det lite?
Sista frågan; hur mycket rehab behövs efter en sån här operation? Behöver man uppsöka klinik eller kan man rehaba hemma?
Tack snälla igen för er hjälp!
 

Bifogade filer

  • image.jpg
    image.jpg
    593,2 KB · Visningar: 106
Du kommer ge smärtstillande under hela konvalecensen och lite till. Tycker Bonnie klarade sig relativt bra, men hon fick nog smärtstillande i 3-4 månader efter operationerna.
Du klarar inte rehaben helt hemna, du måste få övningar och hjälp av kunnig personal. Eftersom det enda stödet mellan bakben och bäcken försvinner, måste kisse träna upp musklerna runt om som ska ta över funktionen. Man vill även ha ärrvävnad som är lagom och inte blir för stram. Så det handlar om mycket stretchning, samt att Bonnie fick vibba lite vilket hon gillade. Vissa låter man även gå i vatten för bra träning. Jag fick också bygga banor hemma, så hon fick gå på ostabilt underlag, lyfta benen och krypa. Men det kanske skiljer beroende på muskelstatus innan operationen. Man tar ett ben i taget för att kunna träna upp mellan. Vissa går inte på benet första dagarna efter operationen heller. Fysioterapeuten känner ju också igenom katten så allt går åt rätt håll.
Detta är en rutinoperation, så man vet hur det ska läggas upp. Det är nog mer jobbigt för oss än för djuren trots allt. Men det är klart att det krävs en hel del från dig när det gäller anpassning av bostad under konvalecensen, alla besök hos fysioterapeut osv.
 
Nu lät detta kanske lite glättigt, det är ingen kul tid. Men prognosen är så pass bra att det för mig inte fanns nått val. Det är inte ovanligt att de behöver få smärtstillande till och från resten av livet. Vissa dagligen. Men om det inte innebär nån stress att ge och så länge katten är smärtfri på medicin så ser jag inte det som nått avgörande. Både Onsior och Metacam som man ger, är oftast goda. Om man inte heter Bonnie då. Hennes mamma får "ont överallt" när jag tar fram Onsior-asken och har till och med puttat ner fjärrkontrollen till TV'n i golvet för att få tag på tabletten, när jag varit smart, trodde jag, att gömma tabletten under den medan jag hämtade Bonnie.
 
Du kommer ge smärtstillande under hela konvalecensen och lite till. Tycker Bonnie klarade sig relativt bra, men hon fick nog smärtstillande i 3-4 månader efter operationerna.
Du klarar inte rehaben helt hemna, du måste få övningar och hjälp av kunnig personal. Eftersom det enda stödet mellan bakben och bäcken försvinner, måste kisse träna upp musklerna runt om som ska ta över funktionen. Man vill även ha ärrvävnad som är lagom och inte blir för stram. Så det handlar om mycket stretchning, samt att Bonnie fick vibba lite vilket hon gillade. Vissa låter man även gå i vatten för bra träning. Jag fick också bygga banor hemma, så hon fick gå på ostabilt underlag, lyfta benen och krypa. Men det kanske skiljer beroende på muskelstatus innan operationen. Man tar ett ben i taget för att kunna träna upp mellan. Vissa går inte på benet första dagarna efter operationen heller. Fysioterapeuten känner ju också igenom katten så allt går åt rätt håll.
Detta är en rutinoperation, så man vet hur det ska läggas upp. Det är nog mer jobbigt för oss än för djuren trots allt. Men det är klart att det krävs en hel del från dig när det gäller anpassning av bostad under konvalecensen, alla besök hos fysioterapeut osv.
Man bör inte ta båda bakben samtidigt då det dels är väldigt smärtsamt men också väldigt problematiskt att ha en katt som bara kan gå på frambenen de första dagarna. Den första tiden måste katten rehabas för att bygga upp muskulatur kring höften och då krävs det att den kan stödja på sina andra tre ben ordentligt för att det ska bli bra. Rehab sköts hemma och hos fysioterapeut. Rehaben är otroligt viktig för prognosen så jag skulle inte rekommendera att göra det helt själv. Det behövs en kunnig som visar hur man ska göra och precis som @MissFideli säger är det vanligt med rehab hos fysioterapeut med massage, vibrationsplatta, vattentrask osv.
Har kliniken där din katt ska opereras en rehabavdelning?
 
Det är svårt att bedöma röntgenbilder utskrivna på papper, men av det jag ser så ser höfterna verkligen inte bra ut (jobbar på röntgen på djursjukhus).
 
Det är inte ovanligt att de behöver få smärtstillande till och från resten av livet. Vissa dagligen. Men om det inte innebär nån stress att ge och så länge katten är smärtfri på medicin så ser jag inte det som nått avgörande.
Förlåt men, om de ev har ont dagligen eller ofta hela livet efter operationen så kan det väl knappast kännas lyckats?
Vad är % på katter som blir helt "återställda"? Och hur vanligt är det att de behöver medicin hela livet?

Jag vet inte, men jag tycker nog inte det känns riktigt humant att behöva ge smärtstillande var o varannan dag hela livet.
 
Förlåt men, om de ev har ont dagligen eller ofta hela livet efter operationen så kan det väl knappast kännas lyckats?
Vad är % på katter som blir helt "återställda"? Och hur vanligt är det att de behöver medicin hela livet?

Jag vet inte, men jag tycker nog inte det känns riktigt humant att behöva ge smärtstillande var o varannan dag hela livet.

Nä, såklart skiljer synen på det. För mig är det inte på något vis ohumant att medicinera en katt dagligen. Så länge de inte har ont så ser jag inga problem med det. Har de ont även med medicin, så är det förstås en annan sak. Eftersom katten har ont med medicin innan operation och efter klarar sig med majoriteten av dagarna utan medicin (i vanliga fall) så ser jag den som lyckad.
 
Förlåt men, om de ev har ont dagligen eller ofta hela livet efter operationen så kan det väl knappast kännas lyckats?
Vad är % på katter som blir helt "återställda"? Och hur vanligt är det att de behöver medicin hela livet?

Jag vet inte, men jag tycker nog inte det känns riktigt humant att behöva ge smärtstillande var o varannan dag hela livet.

Jag har inga procent i huvudet men de flesta blir helt smärtfria efter en caputresektion. De får ökad rörlighet i lederna och de blir smärtfria.

Att behöva Onsior sporadiskt under kortare perioder i livet är ju inte värre än att vi behöver ta en Ipren ibland men som sagt, de flesta blir smärtfria.
 
Ledsen för sen uppdatering härifrån, har varit mycket senaste dagarna. Tack snälla för all hjälp, betyder super mycket! Idag har vi bokat in operation för Morris. Vi har valt att byta veterinärklinik till en i samma stad som vi bor i vilket underlättar framöver då vi tidigare fått åka 1 timmes bilfärd. Han opereras på måndag och precis som ni säger så kör dom ett ben i taget för att sedan ta det andra benet några veckor senare. Har även pratat mer med veterinären vad det gäller risker och rehabilitering och magkänslan är bättre nu mot vad den var för en vecka sedan. Håller er uppdatering efter operationen så får vi hålla alla tummar nu att allt går som det ska🐱
 
Uppdatering; igår opererades Morris (ena benet bara) och idag fick han komma hem. Operationen gick bra och dom tog bort den skadade benbiten. Han har fått ett morfinplåster som sitter på ryggen som ska sitta i två dagar samt en tratt som han fullkomligt HATAR😾. Under operationen hade dessutom hans hornhinna skadats så nu behöver jag ge honom ögondroppar 4-6 gånger per dag i 8 dagar.

Han är uppe och går lite försiktigt vilket känns tryggt att se. Dock har jag lite problem som ni kanske kan ge kloka tips om; när vi kom hem från veterinären idag så tog jag av honom tratten i någon timme och rengjorde den från saliv samt lät hans päls torka där tratten suttit. Under den här tiden hade jag uppsikt över honom och han ville gärna gosa och vara nära mig då samt åt mat och drack lite (inget kattlådebesök). Efter ett tag satte jag på honom tratten igen då vi fått direktiv om att den ska vara på största delen av dygnet i cirka 14 dagar men då blev han förbannad. Efter mycket om och men åkte tratten på men sedan dess har han hållit sig för sig själv, vill absolut inte komma nära mig och vill absolut inte äta/dricka, inte ens favvomaten är intressant, det här är cirka 4-5 timmar sedan. Ögondropparna går heller inte smidigt att ge honom och han har ännu inte varit på lådan... Nu till frågorna; -har ni något tips på hur jag får honom bekväm eller åtminstone hur man avdramatiserar tratten?

-hur får jag igång hans aptit? Jag brukar lägga en smärtlindringstablett i hans blötmat men det är svårt nu när han inte vill äta

-hur ger man en katt ögondroppar på bästa sätt?

Morris och jag tackar på förhand🐱
 
Vad typiskt. Jag sätter mig "på" katten när jag ger ögondroppar. Om det är en kisse som inte vill ha.
Köpte den här tratten till min, den funkade bättre än den i plast. Den är mjuk och därmed lättare att dricka och äta med. Men jag tog av tratten när jag var hemma och kunde ha koll. Hon sov mer eller mindre först dygnen, men åt. Han måste ha mat, äter han inget alls måste du tvångsmata. Katter får abolut inte svälta mer än max 1 dygn.
Screenshot_20201023-154947_Facebook.jpg
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 018
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
3 895
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp