Hög amortering eller ökat sparande?

Jag hade vägt in hur stort övrigt sparkapital ni har i bedömningen. Precis som @Voeux gillar jag att sprida riskerna, så jag kombinerar amortering med månadssparande dels till aktiedepå och dels till sparkonto där det finns lite summor väldigt lätt åtkomliga. Det går ju att hålla sig till fonder med väldigt låg risk t ex, även om en bör komma ihåg att det *finns* en risk. Jag ser det som en trygghet i att ha lite "om skiten träffar väggen"-kapital tillgängligt som inte ligger i boendet. Ni är ju inte heller enormt högt belånade, men hur ser det ut med renoveringsbehov närmaste fem åren? Tio åren? Det kan vara bra att fundera igenom vilka kostnader som kan komma där, och om ni då vill se till att amortera ner mycket nu. Likadant hur er ekonomiska situation ser ut om räntorna skulle glida uppåt.
Vi har rimliga marginaler. Vi är inte stenrika men skulle värmepumpen smälla så är det inga problem att lösa det sas. Det som ligger i pipen just nu är att kommunen planerar för kommunalt vatten och avlopp. När vi flyttade in gissades det att man tänkte börja 2023 men vi får nu se hur det går. Rimligen inom en 5-årsperiod i alla fall. Förra sommaren la vi om hela taket på kåken och fasaden är målad 2016. Huset är i övrigt i gott skick så några omfattande renoveringar ligger inte framför oss inom det absolut närmaste, inget som är uppenbart i dagsläget nu iaf. Visst är köket lite slitet osv men det är mer nice to have än need to have om vi säger så. Det som absolut måste göras är ju kommunalt vatten och avlopp när det blir dags i övrigt ska det klara sig med mindre medel. Vi kommer behöva putsa om skorstenen ifall vi vill elda i kaminen nästa vinter men det är heller inget som är livsnödvändigt. Sen vi flyttade in har det uppskattade värdet på huset gått upp med ca 300k iom att vi la om taket och fixade till gårdsplanen, så möjligheterna att höja bolånet är rätt goda trots att vi bara hunnit amortera i lite drygt 3 år.
 
Vårt hus är i dagsläget belånat till 100%, men kommer troligtvis minska med 10-20% efter en värdering i sommar. Vi amorterar frivilligt drygt 2% och tycker att det känns rimligt. Vi skulle bli av med hela huslånet om 47 år. 🙈 Alltså, vårt huslån krymper väldigt sakta, att öka amorteringen skulle inte göra någon större skillnad just nu för vår ekonomi. Därför sparar jag själv ungefär samma summa som vi amorterar i fonder. Skulle jag vinna en miljon eller två skulle jag kanske tänka annorlunda, men för mig känns det som att pengarna är till mer nytta där jag kan ta ut dom då vi har tänkt bo kvar här "hela livet".
 
Vårt hus är i dagsläget belånat till 100%, men kommer troligtvis minska med 10-20% efter en värdering i sommar. Vi amorterar frivilligt drygt 2% och tycker att det känns rimligt. Vi skulle bli av med hela huslånet om 47 år. 🙈 Alltså, vårt huslån krymper väldigt sakta, att öka amorteringen skulle inte göra någon större skillnad just nu för vår ekonomi. Därför sparar jag själv ungefär samma summa som vi amorterar i fonder. Skulle jag vinna en miljon eller två skulle jag kanske tänka annorlunda, men för mig känns det som att pengarna är till mer nytta där jag kan ta ut dom då vi har tänkt bo kvar här "hela livet".
Hur har ni lyckats belåna det till 100%? Trodde bankerna sa stopp vid 80% och att man isf fick lösa resterande 20% med ett privatlån om man inte har till kontantinsatsen?
 
Hur har ni lyckats belåna det till 100%? Trodde bankerna sa stopp vid 80% och att man isf fick lösa resterande 20% med ett privatlån om man inte har till kontantinsatsen?
Jo, det är en speciallösning. Det ena lånet skrivet på en av min pappas fastigheter som säkerhet. Hade känt min bankkvinna i många år och hon hjälpte oss med den lösningen. Vi hade inte en krona i kontantinsats 🙈
 
Vårt hus är i dagsläget belånat till 100%, men kommer troligtvis minska med 10-20% efter en värdering i sommar. Vi amorterar frivilligt drygt 2% och tycker att det känns rimligt. Vi skulle bli av med hela huslånet om 47 år. 🙈 Alltså, vårt huslån krymper väldigt sakta, att öka amorteringen skulle inte göra någon större skillnad just nu för vår ekonomi. Därför sparar jag själv ungefär samma summa som vi amorterar i fonder. Skulle jag vinna en miljon eller två skulle jag kanske tänka annorlunda, men för mig känns det som att pengarna är till mer nytta där jag kan ta ut dom då vi har tänkt bo kvar här "hela livet".

Tänkte på det också, hur länge man planerar att bo påverkar ju olika scenarion ganska mycket. Vi har möjlighet att låna rätt mycket, men hur mycket vi vill låna beror på vad vi köper. Antingen kommer vi att köpa ett hus nästa gång vi flyttar, och då skulle jag kunna tänka mig att vara maxbelånad på huset och vad banken skulle godkänna för våra löner. Eftersom vi gärna skulle vilja bo kvar i ett hus under en väldigt lång tid så spelar det ingen roll om räntan går upp eller ner, eller om husets värde går upp eller ner. Så länge vår ekonomi bär sig så kan sådana saker pendla. Om vi köper en till lägenhet, som vi kanske tänkte bo i under tre år så känns det plötsligt läskigt att låna så mycket. Vad händer om räntan går upp medan vi fortfarande sparar till hus, och vi får mindre pengar i plånboken och lägenhetens värde kanske sjunker på kort sikt och vi blir fast. Så vid köp av lägenhet skulle jag inte vilja låna lika mycket.

Hade jag som du, haft hus där jag planerar att bo livet ut så hade låg belåning på huset inte haft ett egenvärde för mig heller. Så länge det är så billigt att låna som det är nu och det finns marginal om räntan pendlar. Då känns det som att pengarna hellre kan användas till annat under livets gång. Som storstadsbo är jag dessutom van vid tanken att vara bostadsbelånad hela livet ut :D Eller, åtminstone fram till pensionen då man kanske säljer huset till förmån för någonting lite billigare och mer lättskött.
 
Senast ändrad:
Tänkte på det också, hur länge man planerar att bo påverkar ju olika scenarion ganska mycket. Vi har möjlighet att låna rätt mycket, men hur mycket vi vill låna beror på vad vi köper. Antingen kommer vi att köpa ett hus nästa gång vi flyttar, och då skulle jag kunna tänka mig att vara maxbelånad på huset och vad banken skulle godkänna för våra löner. Eftersom vi gärna skulle vilja bo kvar i ett hus under en väldigt lång tid så spelar det ingen roll om räntan går upp eller ner, eller om husets värde går upp eller ner. Så länge vår ekonomi bär sig så kan sådana saker pendla. Om vi köper en till lägenhet, som vi kanske tänkte bo i under tre år så känns det plötsligt läskigt att låna så mycket. Vad händer om räntan går upp medan vi fortfarande sparar till hus, och vi får mindre pengar i plånboken och lägenhetens värde kanske sjunker på kort sikt och vi blir fast. Så vid kör av lägenhet skulle jag inte vilja låna lika mycket.

Hade jag som du, haft hus där jag planerar att bo livet ut så hade låg belåning på huset inte haft ett egenvärde för mig heller. Så länge det är så billigt att låna som det är nu och det finns marginal om räntan pendlar. Då känns det som att pengarna hellre kan användas till annat under livets gång. Som storstadsbo är jag dessutom van vid tanken att vara bostadsbelånad hela livet ut :D Eller, åtminstone fram till pensionen då man kanske säljer huset till förmån för någonting lite billigare och mer lättskött.
Ja, exakt så! Vi har lånet uppdelat i fem delar som är bundet olika länge (fördelat på 5 år, 3 år, 1 år och rörligt). Vi trivs med det, gillar vår bank och tycker att vi kan behålla den i ett antal år till. Det gör att vi inte är jättekänsliga om räntan skulle gå upp en period. Hade vi haft en mindre lån hade vi kanske valt att binda det på kortare tid för att kunna förhandla med flera banker och byta med jämna mellanrum.
 
Det är bra att ha Cash.
Lättillgängliga pengar så att man snabbt kan lösa problem.
På hus så går det ofta att göra lönsamna investeringar av typen som ger både lägre driftkostnad och ett högre värde.
Värmepump, solceller och bättre isolering t.ex.
Eller kanske en braskamin.
 
Jag föredrar att amortera så lite som möjligt. Vi säljer ändå med vinst den dagen huset ska säljas.
Huset är belånat till ca 60% Idag.
Vi har lagt vårt sparande i fonder och som buffert istället.
Jag har lånat mera på min fastighet efter hand.
Belåningsgraden har ändå sjunkit från över 100% till ca 30%.
Det beror både på värdestegringen och på investeringar i byggnaderna.
 
Det är jättesvårt att säga generellt. Det beror på belåningsgraden, husets värde och beräknad framtida värdeökning, hur mycket pengar man beräknar för löpande underhåll och renoveringar, hur länge man planerar att bo kvar...

Jag kommer inom kort att sälja mitt hus och flytta till lägenhet (nyproduktion). Som det ser ut nu kommer jag inte behöva låna mer än 50% av lägenhetens värde och jag kommer då inte att amortera. Jag planerar att ha 100 000-150 000 på ett bankkonto för oförutsedda händelser och resten i fonder och aktier. Jag vill inte amortera mer än jag behöver, inte när räntorna är såhär låga. Skulle räntorna stiga jättemycket kommer jag kanske tänka annorlunda, men 50% är ändå en ganska låg belåningsgrad.
 
Det är jättesvårt att säga generellt. Det beror på belåningsgraden, husets värde och beräknad framtida värdeökning, hur mycket pengar man beräknar för löpande underhåll och renoveringar, hur länge man planerar att bo kvar...

Jag kommer inom kort att sälja mitt hus och flytta till lägenhet (nyproduktion). Som det ser ut nu kommer jag inte behöva låna mer än 50% av lägenhetens värde och jag kommer då inte att amortera. Jag planerar att ha 100 000-150 000 på ett bankkonto för oförutsedda händelser och resten i fonder och aktier. Jag vill inte amortera mer än jag behöver, inte när räntorna är såhär låga. Skulle räntorna stiga jättemycket kommer jag kanske tänka annorlunda, men 50% är ändå en ganska låg belåningsgrad.
Intressant att du tänker ha så pass mycket pengar på ett vanligt bankkonto. Jag tycker att 50' är ganska lagom. Får jag fråga varför du vill ha så mycket som 150? Eller vad anser ni att är lagom?
 
Jag kommer inom kort att sälja mitt hus och flytta till lägenhet (nyproduktion). Som det ser ut nu kommer jag inte behöva låna mer än 50% av lägenhetens värde och jag kommer då inte att amortera. Jag planerar att ha 100 000-150 000 på ett bankkonto för oförutsedda händelser och resten i fonder och aktier. Jag vill inte amortera mer än jag behöver, inte när räntorna är såhär låga. Skulle räntorna stiga jättemycket kommer jag kanske tänka annorlunda, men 50% är ändå en ganska låg belåningsgrad.

Jag har valt samma lösning med min bostadsrätt. Jag har gått in med 50% själv och tagit det amorteringsfritt. Jag vill välja själv om jag lägger pengarna på renoveringar eller amortering just nu så jag har bundit räntan på 1 år och så får jag se. Jag räknar med att få igen pengarna om jag säljer om några år i och med att jag köpt en förhållandevis billig lägenhet.
Jag vill också ha en rejäl ekonomisk buffert i form av cash och med att jag har djur och är ensamstående.
 
För mig har det gett en stor frihet att vara skuldfri. Det har gjort att möjligheten funnits att säga hejdå till chefen när arbetssituationen blivit olidlig.
 
För mig har det gett en stor frihet att vara skuldfri. Det har gjort att möjligheten funnits att säga hejdå till chefen när arbetssituationen blivit olidlig.

Så har jag alltid tänkt. Men få har ju möjlighet att casha en bostad. Men det kan vara billigare att bo i tex BR än i hyresrätt, så den totala boendekostnaden är bättre även om en lånar. Det handlar ju om månadsavgift samt belåningsgrad.
Jag har ju haft både en och flera hästar, då är det ocksså vårt att vara arbetslös. Men eftersom jag gillar att vara oägd har jag sett till att ha en fördel på abretsmarknaden genom rätt yrke osv, då kan en byta om en tröttnar och det har jag gjort några ggr ;)
 
Så har jag alltid tänkt. Men få har ju möjlighet att casha en bostad. Men det kan vara billigare att bo i tex BR än i hyresrätt, så den totala boendekostnaden är bättre även om en lånar. Det handlar ju om månadsavgift samt belåningsgrad.
Jag har ju haft både en och flera hästar, då är det ocksså vårt att vara arbetslös. Men eftersom jag gillar att vara oägd har jag sett till att ha en fördel på abretsmarknaden genom rätt yrke osv, då kan en byta om en tröttnar och det har jag gjort några ggr ;)
Mitt yrke är sisådär gångbart men jag halkade in på en mycket smal del av det och vill dessutom bo i mindre befolkad del av landet. Fördel är ju att husen är billiga så man kan casha in :D
 
Min lgh är belånad till typ 60% men bor i stockholm så är inte ett dugg intresserad av att amortera (köpt innan kraven) ...
Jag sparar symboliska summor i 2 olika fonder, mer för att göra banken glad :p Men den ena går än så länge med 45% "vinst" men iom småsummor så är det ju inget att hänga i gran som så...
Men sparar på SBAB för att få NÅN ränta på mina besparingar...
 
Intressant att du tänker ha så pass mycket pengar på ett vanligt bankkonto. Jag tycker att 50' är ganska lagom. Får jag fråga varför du vill ha så mycket som 150? Eller vad anser ni att är lagom?

Ber om ursäkt för trådkap men är mitt uppe i eventuellt gårdsköp och vi diskuterar mycket kring just detta, hur mycket vi ska ha kvar på kontot fär oförutsedda händelser. Jag har sagt att 400' är rimligt att vi har kvar på sparkonto men kanske är helt fel tänkt? Ska tillägga att huset är beboeligt men i behov av mycket renovering. Och räknar med att det kommer dyka upp problem längs vägen. Hur har ni andra gjort?
 
Ber om ursäkt för trådkap men är mitt uppe i eventuellt gårdsköp och vi diskuterar mycket kring just detta, hur mycket vi ska ha kvar på kontot fär oförutsedda händelser. Jag har sagt att 400' är rimligt att vi har kvar på sparkonto men kanske är helt fel tänkt? Ska tillägga att huset är beboeligt men i behov av mycket renovering. Och räknar med att det kommer dyka upp problem längs vägen. Hur har ni andra gjort?

Man bör inte ha mer likvida medel än att man klarar sig månaden ut! Spara allt överskott använd ett kreditkort om du behöver pengar snabbt (bilen går sönder på semestern eller toaletten har förvandlats till en fontän) och sälj sedan av från ISK-för att täcka krediten, det är bästa ekonomin. Men om en utgift kan vänta till nästa månad behöver du inte genomföra köpet då...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp