Hög Ca/P-kvot dräktigt sto?

Antiqua

Trådstartare
Idealet är enl. böcker en kvot på 1,2-1,8, men en högre kvot accepteras för friska hästar.
Min är frisk, men dräktig så jag skulle vilja höra era åsikter om detta.

Utan mineraltillskott kommer kvoten att landa på 2,8 grovfodervägen, har ovanligt högt ca-innehåll i år (Vi brukar annars ha perfekt, 1,5 ca:p).Med tillägg av lusern, betfor och krafft pluss grön som behövs pga taskiga proteinvärden blir det en total Ca/P-kvot på 2,4.
Hon får sitt kalciumbehov uppfyllt nästan 3 ggr om och fosfor behovet dubbelt upp och lite till.

Skulle ni ha låtit det vara så, eller tillfört fosfor? Känns lite onödigt eftersom hon har fosforbehovet uppfyllt med råge.., men?
Hade hon inte varit dräktig hade jag låtit det vara som det är, men tänkte att iom dräktigheten kankse det är x-tra viktigt att ligga "rätt"?

Hur skulle ni tänkt och gjort?
Jag vill ju att fölis ska bli så frisk och stark som möjligt!;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö har precis fått analysen till mitt hösilage och är rätt så säker på att Ca/P kvoten är för hög? Ca 7,6 g/kg ts P 1,8 g/kg ts Kvoten...
Svar
9
· Visningar
2 104
Senast: mackan
·
Foder & Strö Vad finns det för pelleterat foder med lågt kalcuminnehåll men högt fosfor- och magnesiuminnehåll? Har ett silage med skyhögt...
Svar
16
· Visningar
1 654
Foder & Strö Fick analysen på "mitt" hö idag. Lyckas inte riktigt få till något bra av det hela. Hyffsade värden egentligen (lite lågt energi)...
Svar
7
· Visningar
3 202
Senast: boccia
·
Foder & Strö Jag har ett dilemma. Denna höst har jag haft enormt svårt att få tag i hö av god hygienisk kvaliet. Då jag hittills bara har lyckats få...
Svar
3
· Visningar
783
Senast: Tabitha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp