hög dödlighet på marsvinsmödrar?

B

Blaze_Of_Glory

En väns dotter hade marsvinsuppfödning förr, och enligt henne var det tydligen väldigt stor risk att honan dog i och med förlossningen. Nästan 50%...!
!?Är det sant?!
 
Du tror inte det är så att de betäckt första gången alldeles för sent ? en marsvinshona som ska användas i avel måste betäckas första gången mellan 4-7 månaders ålder. Dröjer det längre än så så kan det vara livshotande för honan att föda...detta beror på att deras bäcken växer i hop vid denna tid.
 
Bäckenet växer inte alls ihop men risken är stor för att leder och ligament där stelnar :cool:
Sedan betäcker dom som har långhår sina efter en långhårs utställningskarriär utan större problem och då är dom 10-12 månader gamla.
 
Nja 50 % var att ta i :crazy:
Har man så stor procent så bör man se över sitt avelmaterial (dvs marsvinen) och ta reda på varför honorna dör.
Vanligast är nog att honan går bort i toxicos så då gäller det att förebygga detta så långt det går eller att en unge är stor och fastnar (man kan hjälpa till att dra ut den).
Hade dödligheten på avelshonor varit 50% så hade nog inte många avlat.
Däremot så finns alltid risken att det händer men det var samma när jag avlade på guldhamstrar (förlorade två honor).
Det gäller att överväga riskerna och vara beredd på att en hona kan dö och att det händer.
Jag har själv bara haft tre kullar med marsvin.
Den första från en zoo inköpt hona som redan var dräktig och för 10 år sedan, dom andra två har skett nyligen och av tre stycken födslar och 9 ungar har jag haft 0% dödlighet med både ungar och honor (skall väl inte säga för mycket än kanske).

Mer om avel och komplikationer hos marsvin kan du läsa här:
http://hem.passagen.se/sophieshorna/
 
En hona ska tidigast paras vid 6 mån ålder (5 om man inte ska registrera ungarna, eller så ska honan väga över 600g)..
En överviktig hona löper alltid större risk att drabbas av sk toxikos speciellt om det är väldigt varmt där buren står... En hona som toxar slutar äta och dricka och är nästan omöjlig att rädda.. Ofta beror det på att ungarna i magen har dött, Marsvins Magazinet det senaste nummret har en lång artikel om toxikos..
 
Har fött upp många kullar av olika raser, det är bara chokladen jag haft problem med. Annars har det gått hur bra som helst. Jag tycker också att man ska passa sig för att ta ungar under rötmånaden, man kan få stenfoster bla och det är inte så roligt, det är äckligt.
 
Sen finns ju Eclamsi också.. Kalkbrist aktigt, fick sitta och mata mammas ch hona i nästan 2v med nån hemmagjord kalkblandning..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 763
Senast: Sel
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 730
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp