Hög hög sjukfrånvaro på ditt jobb?

alazzi

Trådstartare
Hade ett stormöte på jobbet. Man klagade främst på att det är för hög sjukfrånvaro. Covid-19 är ju säkert bakom de höga siffrorna tänker jag. Jag har haft tur och på 3 år på denna anställning har jag haft 2 sjukdagar pga maginfluensa.
 
Hade ett stormöte på jobbet. Man klagade främst på att det är för hög sjukfrånvaro. Covid-19 är ju säkert bakom de höga siffrorna tänker jag. Jag har haft tur och på 3 år på denna anställning har jag haft 2 sjukdagar pga maginfluensa.
Tycker hög korttidsfrånvaro hos många (dvs när någon är borta mer än sex gånger på ett år) verkar vara vanligt på arbetsplatser där det antingen är hög stressnivå och folk är väldigt trötta. Eller där folk har en attityd att de förtjänar att vara hemma och ta det lugnt ibland. Både vinterkräksjuka, covid och andra mer smittsamma infektioner kan absolut göra så att många är borta samtidigt men det är inget som händer mer än ett par gånger om året normalt sett.
 
Vi har hög sjukfrånvaro på mitt jobb. För att försöka gå bukt på det har alla som godkänt det fått gå på en basic hälsoundersökning hos företagshälsovården. De har även kortat ned antalet korttidsfrånvaro innan det blir samtal med chef och fhv (även facket om en vill). På mitt jobb känner sig många stressade så det kan definitivt bidra.
 
3 ggr på 6 månader och/eller 6 ggr på 12 månader är gränsvärdet för hög korttidsfrånvaro på mitt jobb. Vid hög korttidsfrånvaro så påbörjas en rehabprocess med berörd medarbetare. Själv har jag varit sjuk 3 gånger på 2 år, vilket är rekord för mig. Två gånger var jag gravid och sjukanmälde mig och ”utnyttjade” mina 7 dagar innan läkarintyg krävs och på semestern fick jag covid så då sjukanmälde jag mig istället för att ta semesterdagar.

Normalt sett är jag sjuk 1 gång på typ 3 år? Alltid halsfluss då!
 
Hade förövrigt hälsosamtal med en ung person (jag är chef) och hen förstod inte problemet med att hen varit borta 8 ggr senaste året. Hen jobbar också bara 8h/v, dvs varannan helg så rent krasst hade hen 1/3 i frånvaro. Jag förklarade att jag inte ens varit sjuk 8 ggr under hela mitt yrkesliv så sa hen ”jaha ojjjj”. Klart man inte ska jobba när man är sjuk, som en annan alltid gjort förut, men jag blir lite orolig för de ungas arbetsmoral/mående nu för tiden.
 
Efter pandemin har vi sjukt låg sjukfrånvaro. Vi får nämligen jobba hemifrån 2 dagar i veckan (eller hela veckan om vi är krassliga och inte vill vara på kontoret). Jag brukade tidigare vara sjuk 4-6 gånger per år tidigare. Sen 2020 har jag en sjukdag, då hade jag blivit matförgiftad en dag på semestern utomlands. Jag har dock flexat bort 3-4 timmar vissa dagar då jag inte orkat jobba. Så jag nyttjar hellre flex än tar en sjukdag. Många gör samma sak på mitt arbete.
 
På mitt jobb är sjukfrånvaron väldigt ojämnt fördelad.

En ung kille är borta extremt ofta, enstaka dagar åtminstone 2 ggr/månad, ofta mer. Hans förklaringar är allt från bakfull till lite ont i någon random kroppsdel, eller att han trodde att han var på väg att bli sjuk.
En medelålders kvinna är också borta kanske lika många dagar, men mer sällan och fler dagar per gång. Arbetet verkar vara på tok för tungt för henne, det är ryggen eller influensa eller mensvärk eller huvudvärk, och då hon är på jobb ser hon väldigt sliten ut.
Jag vet inte om eller hur ledningen har ingripit eller försökt åtgärda.

En man är märkligt olycksbenägen och sparkar sönder stortån, skär sönder fingret, skadar ögat, osv en eller ett par gånger per år, antingen hemma eller på jobbet. Svårt att åtgärda att man är drulle, trots skyddsutrustning.

Vi andra har några enstaka sjukdagar per år.
 
Rätt låg, många jobbar hemifrån när de är sjuka. Åtminstone min chef brukar påminna en extra gång om att det är okej att vara sjuk-sjuk, en behöver inte kämpa med att vara jobba hemma-sjuk. Sen har vi rätt många småbarnsföräldrar så vabfrånvaron är hög. En och annan stackare har kvarhängande covidproblem med.
 
Hade förövrigt hälsosamtal med en ung person (jag är chef) och hen förstod inte problemet med att hen varit borta 8 ggr senaste året. Hen jobbar också bara 8h/v, dvs varannan helg så rent krasst hade hen 1/3 i frånvaro. Jag förklarade att jag inte ens varit sjuk 8 ggr under hela mitt yrkesliv så sa hen ”jaha ojjjj”. Klart man inte ska jobba när man är sjuk, som en annan alltid gjort förut, men jag blir lite orolig för de ungas arbetsmoral/mående nu för tiden.
Vad menar du att man ska göra om man blir sjuk då? Eller tänker du att folk ljuger och stannar hemma fast de inte är sjuka?
 
Mitt jobb varken jag vill eller kan uttala mig om. Jag har däremot hög frånvaro sen 6 månader tillbaka (innan dess endast frånvaro pga corona) om jag kombinerar mina egna sjukdagar med vabdagar då jag har barn i spridda åldrar som tar hem olika smittor.
 
Låg på nuvarande arbetsplats. Känns som jag är mest borta, men det är pga vab mer än egen sjukdom. Är den enda med småbarn.
 
Vad menar du att man ska göra om man blir sjuk då? Eller tänker du att folk ljuger och stannar hemma fast de inte är sjuka?
Om man är sjuk så ska man självklart inte jobba. Men man har också ett ansvar som medarbetare att hålla sig i arbetsfört skick, och om du då pluggar 150% och sen idrottar på hög nivå med mycket träningar så är det kanske inte så konstigt att du inte orkar jobba på helgen. I just det här fallet så skulle jag väl säga ljuga/inte skapa förutsättningar för att orka jobba - i andra fall är det inte lika anmärkningsvärt med 8 sjukfrånvarotillfällen.
 
Om man är sjuk så ska man självklart inte jobba. Men man har också ett ansvar som medarbetare att hålla sig i arbetsfört skick, och om du då pluggar 150% och sen idrottar på hög nivå med mycket träningar så är det kanske inte så konstigt att du inte orkar jobba på helgen. I just det här fallet så skulle jag väl säga ljuga/inte skapa förutsättningar för att orka jobba - i andra fall är det inte lika anmärkningsvärt med 8 sjukfrånvarotillfällen.
Att "inte orka" och att vara sjuk är ju två väldigt olika saker, i min värld.
 
Jag har på de senaste 2 åren haft en sjukdag pga väldig reaktion på covid-sprutan samt att jag var hemma sjukskriven i 2 veckor pga orimlig arbetstopp som gjorde att jag var på väg att bränna ut mig totalt. Sjukskrivningen inträffade efter ca 1.5 år på arbetsplatsen, så jag känner mig ganska "nöjd". Dock har vi väldigt flexibelt jobb, så har jag ont i halsen och snorar men känner mig hyfsat okej så jobbar jag fortfarande men kanske inte max-kapacitet utan får mest undan lite mejl-ärenden och dokumentrensning. Så, saker som behöver göras men kanske inte är högsta prio jämt.
 
Hade förövrigt hälsosamtal med en ung person (jag är chef) och hen förstod inte problemet med att hen varit borta 8 ggr senaste året. Hen jobbar också bara 8h/v, dvs varannan helg så rent krasst hade hen 1/3 i frånvaro. Jag förklarade att jag inte ens varit sjuk 8 ggr under hela mitt yrkesliv så sa hen ”jaha ojjjj”. Klart man inte ska jobba när man är sjuk, som en annan alltid gjort förut, men jag blir lite orolig för de ungas arbetsmoral/mående nu för tiden.
Fast att inte ens ha varit sjuk åtta gånger låter väldigt udda, om du har jobbat i några år. Jag har jobbat i nästan 40 år, och jag skulle tro att de kollegor jag haft snittat på tre sjuktillfällen per år.

Själv har jag varit olika sjuk beroende på arbetsplats och omständigheter. När jag hade mens kunde jag må oerhört dåligt och behövde vara hemma hela eller halva dagar säkert varannan gång. Utöver det minst en influensa och en förkylning per år.
På ett ställe med en arbetsledning som inte riktigt fungerade var jag och andra sjuka ofta, men en ny chef blev vi mycket friskare. Så allt behöver inte ligga på den anställde.
 
Jag har migrän och epilepsi och massor med huvudvärksdagar, men tack vare anpassningar med två jobba hemma dagar per vecka samt botox var 12 vecka så har både huvudvärken och migränen minskat i styrka och antal. Jag är aldrig hemma för bara huvudvärk, men har korttidsfrånvaro över 6 dagar per år. Förra året var det högre, men det var ett jobbigt år. En kollega är antingen själv alltid sjuk minst en gång i veckan, eller så vabbar hon pga sjuka barn eller så går hon till jobbet sjuk. Två av de tillfällena smittade hon mig så förutom mina vanliga dagar hade jag två förkylningsperioder+ fler dagar för det blir tungt att släpa runt på bördan att alltid vara en färre på jobbet och göra fler personers jobb. Det sliter fysiskt såväl som psykiskt på mig, för att inte tala om hur man känner för kollegan till slut. Oerhört tröttsamt bara man hör talas om något sjukt från kollegan... "Har jag tid för att göra mitt i dag eller måste vi agera brandsläckare återigen??"

Utöver det är jag nog förkyld max en gång om året vanligtvis.

Men fy fan för folk som går förkylda till jobbet, man smittar ju för fan ner alla andra, det går ju som en löpeld genom oss! Först hon, sedan nästa kollega, som inte heller stannade hemma som hon skulle, sedan blev nästa sjuk....
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 939
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 730
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 188
Senast: Enya
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp