Hög ljudsignal

Gramse

Trådstartare
Jag har ett problem. Har köpt och äntligen installerat en automatisk fodergrind till hästarna. Det är som en äggklocka/timer man vrider upp till önskat antal timmar sedan när tiden gått ut släpper handtaget på grindöppningen och hästarna kan gå in i hagen och äta utlagt foder.
Mitt bekymmer är att hagen är väldigt stor så sannolikheten att de kommer se när foderhagen öppnas är rätt liten om de inte är i närheten. Och jag är rädd att bara en av hästarna kanske är kring foderhagen när den öppnas och då äter upp båda givorna. Hästarna går ibland långt ifrån varandra.
Jag hade behövt någon form av signal som hörs tydligt så att båda hästarna har en chans att höra när fodret är tillgängligt. Någon som förstår hur jag menar och har en idé?
 
Jag har ett problem. Har köpt och äntligen installerat en automatisk fodergrind till hästarna. Det är som en äggklocka/timer man vrider upp till önskat antal timmar sedan när tiden gått ut släpper handtaget på grindöppningen och hästarna kan gå in i hagen och äta utlagt foder.
Mitt bekymmer är att hagen är väldigt stor så sannolikheten att de kommer se när foderhagen öppnas är rätt liten om de inte är i närheten. Och jag är rädd att bara en av hästarna kanske är kring foderhagen när den öppnas och då äter upp båda givorna. Hästarna går ibland långt ifrån varandra.
Jag hade behövt någon form av signal som hörs tydligt så att båda hästarna har en chans att höra när fodret är tillgängligt. Någon som förstår hur jag menar och har en idé?
Har du möjlighet att avgränsa hagen tills de lärt sig klockan? Blir de vana att få mat vid en viss tid och lär sig ljudet timern slår till tror jag det löser sig av sig själv och de kommer att stå och vänta sedan när du öppnat upp hagen igen. :idea:
 
Jag hade en battlatch med ljudsignal. Det fungerade mest för att få hästarna och backa två steg. De stod och väntade vid grinden innan den släppte. 5 ha kuperad hage med skog. De lärde sig väldigt snabbt när det var matdags. Precis som de gör om de får för hand etc
 
Svarar alla, det kommer bli varierande tid jag kommer ställa timern pga oregelbundna arbetstider. Annars tror jag säkert att de skulle lära sig snart om det skedde samma tid dagligen.
 
Jag har ett problem. Har köpt och äntligen installerat en automatisk fodergrind till hästarna. Det är som en äggklocka/timer man vrider upp till önskat antal timmar sedan när tiden gått ut släpper handtaget på grindöppningen och hästarna kan gå in i hagen och äta utlagt foder.
Mitt bekymmer är att hagen är väldigt stor så sannolikheten att de kommer se när foderhagen öppnas är rätt liten om de inte är i närheten. Och jag är rädd att bara en av hästarna kanske är kring foderhagen när den öppnas och då äter upp båda givorna. Hästarna går ibland långt ifrån varandra.
Jag hade behövt någon form av signal som hörs tydligt så att båda hästarna har en chans att höra när fodret är tillgängligt. Någon som förstår hur jag menar och har en idé?

Det hör dom att det öppnas. Mina lärde sig på kort tid.
 
Det hör dom att det öppnas. Mina lärde sig på kort tid.
Jo men hagen är stor som sagt. Ca 4 hektar och kuperad med ett område skog. Och eftersom de inte går ihop hela tiden är jag rädd att bara en av dem smyger in och roffar åt sig båda givorna 😶
 
Jo men hagen är stor som sagt. Ca 4 hektar och kuperad med ett område skog. Och eftersom de inte går ihop hela tiden är jag rädd att bara en av dem smyger in och roffar åt sig båda givorna 😶

då får du nog lära dom tiden grinden öppnas. de lär de sig fort.
 
Men du kan väl fodra hästarna på fasta tider ändå?

Mina hade samma fodertider fast jag hade väldigt ojämna arbetstider
Det är rätt rörigt på jobbet nu iom Corona, ibland får jag jobba över på kvällarna och ibland blir det byte av pass så jag kommer få be någon annan ordna med foder åt mig, dvs lägga fram i foderhagen. Jag kommer inte få till det till att bli samma tid varje dag. Ingen jätteskillnad men kan komma att diffa en eller två timmar mot vad jag brukar ge dem🙂 men det kanske löser sig ändå om inte det skiljer fler timmar än så.
 
Det är rätt rörigt på jobbet nu iom Corona, ibland får jag jobba över på kvällarna och ibland blir det byte av pass så jag kommer få be någon annan ordna med foder åt mig, dvs lägga fram i foderhagen. Jag kommer inte få till det till att bli samma tid varje dag. Ingen jätteskillnad men kan komma att diffa en eller två timmar mot vad jag brukar ge dem🙂 men det kanske löser sig ändå om inte det skiljer fler timmar än så.

Det tror jag absolut det gör.
 
Om du vill få till ett ljud, häng en stor bjällra eller nåt vid handtaget så att den slår i när grinden går upp? :D Viss risk att den låter om det blåser mycket kanske.
 
Om du vill få till ett ljud, häng en stor bjällra eller nåt vid handtaget så att den slår i när grinden går upp? :D Viss risk att den låter om det blåser mycket kanske.
Ja jag funderade på det då handtaget åker tillbaka med en bra skjuts. Får nog prova en stor bjällra och se 😊
 
Är det inte jättemånga hästar så kommer de nog se till att ha koll på varandra för att inte missa att maten ges. De brukar vara snabba på att uppmärksamma om en häst saknas.
 
Är det inte jättemånga hästar så kommer de nog se till att ha koll på varandra för att inte missa att maten ges. De brukar vara snabba på att uppmärksamma om en häst saknas.
Nej det är bara två.. Hade varit smidigt att äga en åtelkamera i det här läget 🙄
 
Tror precis som andra sagt att de kommer att lära sig. Vi har lunchgrinden Buffé som går på timer och alltid löser ut på samma tid. Våra hästar lärde sig snabbt och om de någon gång glömmer tiden så hör de när resårgrinden släpper. Skulle tro att dina hästar kommer att hålla sig inom hörhåll. Min häst är ett matvrak men går ogärna in först eftersom hon är ranglåg. Om hon ser att grinden går upp kikar hon efter flockledaren och på så sätt blir det en signal till honom att ”nu är det mat”.
 

Liknande trådar

X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 018
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 495
Hästvård Det har nu snart gått ett år sedan min hästs "osynliga" skada på en terrängträning. Som några av er säkert redan läst i någon annan tråd...
2
Svar
25
· Visningar
4 765
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp