Hög manke

kristin

Trådstartare
Har provat ett x antal sadlar nu och börjar bli riktigt less. Dom ser ut att ligga bra på gången men så fort jag rider så lägger sig ALLA på manken. Den ända som inte ligger direkt mot men jag ändå tycker ligger på lite väl mycket är Prestige Arezzo. I övrigt så har han rak rygg vid arbete
har provat prestige versallies, cwd se01, pessoa x-gen PRO, 2 Olika bates, santa cruz Celine, equiline, amerigo Vega, mm.
Någon som har något fint tips på sadel som kan funka? Nyss haft ut sadelprovare men vart inget bättre för de..
 
Senast ändrad:
Min häst har hög manke, men inte superhög, dock är den lång - vilket försvårar passformen massor.
Det som funkat för henne har varit Lippo Marcello hoppsadel samt PDS Pessoa dressyrsadel, så tipsar om att försöka prova dem!
 
Samtliga sadlar du räknar upp är ”modesadlar” som tillverkas med fokus på ryttarkomfort. Dessa sadlar har smal midja och tunna paneler för ”close contact” vilket inte är fördelaktigt för hästen.

Prova klassiska engelska sadlar med ullstoppade rejäla paneler och en sadelmakare som kan stoppa den specifikt för hästen på plats så lovar jag att ditt problem är löst.

Frank baines, Crown/Ideal, Jeffries är exempel på bra märken.
 
Min häst har hög manke, men inte superhög, dock är den lång - vilket försvårar passformen massor.
Det som funkat för henne har varit Lippo Marcello hoppsadel samt PDS Pessoa dressyrsadel, så tipsar om att försöka prova dem!
Min har också hög och lång manke och funkar även den i lippo, har dock suprime dressyrsadel
 
Min har mycket manke, hög och lång. Hitta sadlar var lite av ett jobb eftersom han också har stora bogblad och kort anläggningsyta. Han hade en period en Prestige venus men byttes ganska snabbt ut mot en Amerigo Alto som vi båda är väldigt nöjda med :) även Prestige Roma fungerade ett tag tills han musklade sig mer.
 
Min häst har hög manke, men inte superhög, dock är den lång - vilket försvårar passformen massor.
Det som funkat för henne har varit Lippo Marcello hoppsadel samt PDS Pessoa dressyrsadel, så tipsar om att försöka prova dem!
Kan tillägga att Prestige Roma som många rekommenderar och även jag provat låg dikt an manken på denna häst, gick inte alls.
 
Min häst har hög manke, men inte superhög, dock är den lång - vilket försvårar passformen massor.
Det som funkat för henne har varit Lippo Marcello hoppsadel samt PDS Pessoa dressyrsadel, så tipsar om att försöka prova dem!
Håller med om PDS Pessoa. Hade Lippo Azzario tidigare som såg ut att ligga bra men som tryckte en 10 cm in just pga lång manke. Tog ett tag innan jag fick sadelutprovaren att köpa att det var ett problem
 
Har provat ett x antal sadlar nu och börjar bli riktigt less. Dom ser ut att ligga bra på gången men så fort jag rider så lägger sig ALLA på manken. Den ända som inte ligger direkt mot men jag ändå tycker ligger på lite väl mycket är Prestige Arezzo. I övrigt så har han rak rygg vid arbete
har provat prestige versallies, cwd se01, pessoa x-gen PRO, 2 Olika bates, santa cruz Celine, equiline, amerigo Vega, mm.
Någon som har något fint tips på sadel som kan funka? Nyss haft ut sadelprovare men vart inget bättre för de..
 
Du är inte ensam om detta! Jag håller på att bli galen!!! Har samma problem. Har haft fem sadelprovare ute som alla sålt sadlar som hästen har fått ont utav och till och med blivit skadad i rygge av en sadel. Dom verkar ju skita helt i hästarna och vill bara tjäna pengar på vår okunskap. Sedan finns det ju hästar som är enklare än min men det är ändå konstigt att inga sadelprovare kan hitta sadel till den typen av häst, med tanke på hur ofta man hör om liknande problem med höga, långa mankar.
 
Många som har dessa problem med höga mankar provar inga klassiska engelska sadlar med rejäla ullbossor utan envisas med modemärken som gör "closecontact" permanentstoppade bossor och minimala smala bommar.

Min häst kan inte heller ha ovan beskrivna sadlar, han har alltid kunnat ha Jeffries, Ideal/Crown och Frank baines i olika storlekar och modeller genom åren.
 
Köp en sadel som är ordentligt öppen fram vid manken och ordentliga bossor. Och ingen fårskinnspadd eller liknande under sadeln då det tar utrymme för manken.
Jag har en häst med hög och lång manke, tycker inte det är svårt idag att hitta sadlar till en sån häst då det finns massor med modeller och varianter, det svåra för oss är att han har kort anläggningsyta och är överbyggd bak, så dem sadlar jag har kommer inte passa din häst ;)
 
Jag har en Erreplus Eventing till hoppningen/terrängen (samma bom som Erreplus JF) och en Harry Dabbs Cobra i dressyren. Den sistnämnda är egentligen något för svängd, men hästen gillar den ändå, antagligen för att den släpper tidigt :) Hästdjuret har lång och hyfsat hög manke, är något överbyggd och har extremt kort anläggningsyta.

Båda sadlarna har korta paneler (dvs de slutar direkt under ortspetsarna).
IMG_20200827_095425.jpg
 
Sadlar med rejäl cutback ger dig lite extra förhandlingsutrymme.

Sen behöver du titta på varför de hamnar på manken - fel bomvidd, fel bossor, muskelfattig runt manken?
 

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 268
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 010
Senast: Aifos
·
Utrustning Hej, Jag har haft problem med att hitta sadel till min häst trots fyra sadelprovare som varit ute och rekommenderat olika sadlar. Han...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 368
Senast: domesticus
·
Utrustning Yepp. Nu behöver jag tips på vilka sadlar som kan vara av intresse. I dagsläget en Bates Caprili CC cair som inte passar alls. Kanar...
Svar
4
· Visningar
932
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp