”Hög” på smärtstillande?

Fibusen

Trådstartare
Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har hittills inte visat några tecken på det, mer än att hon har varit liiiite stel första steget hon tar efter att hon har legat länge på golvet, men hon börjar ju bli gammal... Annars så har det varit full fart, hon springer som en galning när vi är ute i skogen över stock och sten, går normala promenader i kopplet, busar på gården, går upp och ner för trappen här hemma och hoppar upp och ner i säng/soffa utan problem. Tills i morse då.

Hon hoppade ner från soffan när jag sa att det var dags för promenad, när hon landar så landar hon konstigt,som om hon inte ville stödja på höger fram, vinglar runt lite där innan hon kommer på fötter, och då hänger höger fram i luften. Hon går på det, men då vispar det ut åt sidan. Inte ett ljud, inget pip.

Jag tar på koppel och går ut för att se hur hon rör sig när hon går, här runt huset haltar hon rejält, men vänder vi mot ”mommo” så drar hon och blir skitglad att vi ska dit, då rör hon sig relativt bra, även fast hon är halt då, men hon går verkligen på. Bestämmer mig för att ringa veterinären endå och vi åker in på akuttid.

Väl där inne så är hon så nervös och stressad så där går hon nästan helt rent. Inne på rummet så böjer dom igenom henne och hon reagerar när armbågsleden böjs.

Veterinären pratade då om något ligament eller artros, inget var iallafall trasigt eller av vad hon sa. Det var kaos där inne då det var många akutfall, och dom tyckte att det bästa var att åka hem, ge smärtstillande och antiinflammatoriskt i 14 dagar, blir hon inte bättre på några dagar så gör vi en röntgen då, skulle hon bli bättre på dessa dagar, sen sämre igen när vi sätter ut smärtstillande så gör vi en röntgen då, eller om hon är helt bra efter behandlingen så är röntgen inte nödvändigt. Hon menade också på att oavsett om röntgen visar artros eller ingenting så är det samma behandling. Sen fick hon en spruta på plats med smärtstillande/antiinflammatoriskt och vi fick åka hem.

Nu rör hon sig okej. Riktigt bra faktist! MEN, hon är jättekonstig! Ligger och stirrar rakt ut i luften, när jag pratar med henne så kollar hon inte på mig, vilket hon alltid gör, åkte nyss förbi en med rullskridskor och stavar, som hon ALLTID skäller på, men hon låg bara och fortsatte stirra rakt ut.

Det blåser en hel del ute, något hon vanligtvis tycker är otäckt, men hon ligger där på samma fläck på gräsmattan och bara stirrar.

Sen tar hon en tur upp på altanen där jag sitter, stirrar på mig och piper lite, sen tillbaka ut till gräsmattan igen.

Jag kan förstå att hon kanske har ont, även fast hon knappt haltar längre, och säkert är jättetrött för hon blir så otroligt stressad där inne, men hennes beteende är jättekonstigt, och just att hon ser helt tom ut i ögonen och verkar knappt förstå vart ljuden kommer ifrån. Och att hon kommer och piper, det känns som om hon är orolig/förvirrad. Ligger med huvudet uppe, sen sjunker det längre och längre ner innan hon hamnar i backen, inte normalt att hon tittar upp, sen lägger ner huvudet. Detta har alltså blivit efter vi fick sprutan hos veterinären, innan var hon som vanligt, fast halt då.

Nu vet jag inte vad det var hon fick hos veterinären, (men jag sa till att hon INTE tål metacam för magen brakar) står bara ”medicin” på kvittot, men kan dom bli ”höga” av det? Eller är det bara pga smärta hon är så här?
 

Så här ligger hon alltså. Jag pratar med henne för fullt och hon fäster normalt sett alltid blicken i mig när jag pratar. Går jag så ligger hon kvar, men kommer till mig efter ett tag och står och gnyr/piper, sen travar (??) hon tillbaka ut på gräset och ligger så här igen.
 
Har de fått något morfinliknande preparat kan de bli höga. Är det bara NSAID hon fått så brukar det inte ge sån reaktion.
Som ovan: av opioider kan hundar precis som människor bli höga. En del blir trötta och dåsiga, andra oroliga och pipiga, vissa påverkas inte alls osv.
Om hunden fått Metacam eller en annan NSAID påverkar det inte mer än att vissa får problem med illamående, kräkning och diarré. Eftersom du sa att hon inte tål Metacam har veterinären troligtvis inte valt något NSAID-preparat när din hund fick injektionen utan troligtvis valt någon opioid istället (vanligaste är metadon eller buprenorfin). Vad heter medicinen du fick utskriven på recept att ge i 14 dagar?
 
B24460CE-FE51-410E-A083-40DE0F809159.jpeg

Denna fick jag att ge hemma.
 
Jag sa att hon ätit metacam tidigare i 14 dagar, men sista dosen blev hon dålig i magen av, absolut inte så det sprutade ur henne, men vi fick ut två gånger inom loppet av en halvtimme, då svarade veterinären att då skriver dom inte ut metacam, utan väljer något som brukar vara snällare mot magen, samtidigt som hon sa att det var ju konstigt att hon fick reaktion efter 14 dagar och det kunde ju ha varit något hon hade ätit också, men hon tyckte det var dumt att chansa på metacam igen.
 
Det är helt vanlig NSAID dvs samma kategori som Metacam och gör inte hunden påverkad dvs ”hög”. Men det utesluter ändå inte att hon fick en opioid som injektion idag.

Precis, jag misstänker ju det. Eller ja, jag hoppas det, annars så har det blivit något annat fel i huvudet på henne för hon är jätteknepig... Hon fick injektionen vid 13-tiden.
 
Jag skulle tro att injektionen hon fick var Onsior dvs samma som hon ska fortsätta med hemma och det blir de inte höga på.
 
Jag skulle tro att injektionen hon fick var Onsior dvs samma som hon ska fortsätta med hemma och det blir de inte höga på.

Jag måste få tag på dom i morgon och höra om jag törs fortsätta behandlingen. Och vad hon fick där inne i dag. Hon är fortfarande knepig, vandrar in och ut,och ställer sig och gnyr i bland. Nyss stängde jag ytterdörren för att se vad hon gör, och efter många om och men så satte hon sig i sin säng, sen somnade hon sittandes!:confused: Huvudet sjönk mer och mer, och ögonen åkte ihop, sen plötsligt så trillade hon bara omkull! Då vaknade hon till, men bestämde sig för att lägga sig tillrätta och nu sover hon faktist för första gången sen vi klev upp i morse vid 7. Hon måste vara hemskt trött med tanke på att hon brukar ta många ”stödvilor” om dagarna, plus allt som blev i dag, ont, lång bilresa, djursjukhus, osv...

Har bäddat med extramadrassen på golvet bredvid hennes bädd så nu har jag full koll på henne. Låter massor i hennes mage så nu börjar jag tro att det är den som är boven.

Men vad gör vi om hon inte klarar medicinen?!
 
@Fibusen
När vi amputerade Floyds tå fick han en injektion av något morfinpreparat innan han gick hem, och fick sedan fortsätta med Onsior hemma. Kanske fick hon samma procedur?
Han var helt hög på kvällen (skulle hålla i sig till em dagen därpå, dvs 24h) men hans ”höghet” yttrade sig genom att han blev väldigt orolig och gnällig.
 
Det måste vara nåt morfinpreparat, även om jag tycker det är jättekonstigt att hunden fått morfin av att visa lite reaktion på böjning.

Och att medicinen inte står med på kvittot är också konstigt.

Jag hade ringt och frågat så snabbt som möjligt
 
Det måste vara nåt morfinpreparat, även om jag tycker det är jättekonstigt att hunden fått morfin av att visa lite reaktion på böjning.

Och att medicinen inte står med på kvittot är också konstigt.

Jag hade ringt och frågat så snabbt som möjligt

Hon var jättehalt när vi åkte in, hon kunde inte stödja på benet alls, och dom få gångerna hon satte i det i marken så var det bara tårna, inte hela trampdynan, och när hon stod upp på höll hon det uppe i luften, det var först när vi kom fram till veterinären hon satte ner hela benet, vilket jag också berättade för dom, att hon blir så otroligt stressad här inne så adrenalinet pumpar väll på så hon inte känner smärtan lika mycket. Hon var fortfarande halt, men hon gick ju på benet då iallafall, något hon inte gjorde hemma. Sen när dom böjde och klämde så fick dom reaktion vid armbågsleden, hon skrek så jag hörde henne enda ut i väntrummet, men endå så gick hon som sagt på det, därav dom var ”säkra” på att inget var av. Det var ju det jag misstänkte när hon inte stod på det alls hemma. Så kanske tänkte dom att hon skulle få något starkare så smärtan gick bort för hon hade väldigt väldigt ont, men adrenalinet där inne gjorde så hon stod och gick på det.
 
Vaknade till en piggare hund iallafall. Hon har gjort sitt morgondamp på gräsmattan (ligga på rygg och gnessa och morra/skälla) och hämtat både boll och pinne till mig i hopp om att jag ska kasta. Hon haltar enbart lite lite, knappt synbart. Däremot så är hon liiite orolig än, men det har blivit bättre på dom timmarna vi har varit uppe. Nu är hon med när man pratar med henne, fäster blicken i mig, och reagerar på saker som händer runt omkring och försöker fånga humlor i munnen igen. :p Viftar på svansen (eller ja, knorren...) Hon kommer ännu inte riktigt till ro, har vandrat lite ut och in igen, men nyss så la hon sig på sin favoritplats ute och låg ett tag, så hon börjar bli normal. 21 h sen hon fick medicinen nu.
 
Jag ska ringa så fort dom öppnar (kl 11) och se om jag får något svar på vad hon fick igår.
 
@Fibusen
När vi amputerade Floyds tå fick han en injektion av något morfinpreparat innan han gick hem, och fick sedan fortsätta med Onsior hemma. Kanske fick hon samma procedur?
Han var helt hög på kvällen (skulle hålla i sig till em dagen därpå, dvs 24h) men hans ”höghet” yttrade sig genom att han blev väldigt orolig och gnällig.
Gissar på samma procedur för @Fibusen hund.
 
@Fibusen
När vi amputerade Floyds tå fick han en injektion av något morfinpreparat innan han gick hem, och fick sedan fortsätta med Onsior hemma. Kanske fick hon samma procedur?
Han var helt hög på kvällen (skulle hålla i sig till em dagen därpå, dvs 24h) men hans ”höghet” yttrade sig genom att han blev väldigt orolig och gnällig.

Pratat med veterinären nu, och dom hade gett både morfinpreparat och Onsior. Hon sa att hennes beteende låter som en biverkan av detta morfinpreparatet. Gud vad skönt, då slipper jag oroa mig!
 
Men varför ger man morfin för en diffus hälta om hunden ändå står på benet? De enda gångerna mina hundar har fått morfin har varit i samband med operation. Inte ens vid allvarlig senskada eller söndersitna muskler har de fått annat än carprofen
Morfin används väldigt sällan inom veterinärvården. Det är metadon eller buprenorfin som är det som är vanligast om man önskar ett opioidpreparat (eller fentanyl men det ges oftast bara på OP eller vid stationärvård). Varför man gett vad till TS hund kan inte jag svara på? Bara att jag misstänker att man gett någon opioidpreparat eftersom TS hund betedde sig som om det fått det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
766
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
375
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp