Höga skakelfästen på loksele...

nordsvensken

Trådstartare
...denna ständiga fundering och problem... ;)

Vill bara dela med mig av min egen suväräna lösning, som är enkel, billig och åtminstone enl mig snygg och prydlig! Ma behölver ett par skakelremmar och lite hjälp från en svetsare, så kan det bli så här.

Jag har kört totalt 10h med denna lösning nu i alla gångarter, och jag är jättenöjd!
Tror bildena säger allt om hur det är gjort:

14784809.jpg

14784810.jpg
 
Sv: Höga skakelfästen på loksele...

Hur får du draglinjen att fungera?

ja jag är ju helt grön på detta med, om man drar med draglinor så blir ju draglinjen där ifrån väl?? i skakelhållarna ska väl bara skacklarna ligga?? man ska väl inte dra med skackleln?? om inte den är rekad vill säga, men då fäster du ju den vid draglädret får då draglinjen den därifårn??? eller är jag kanske helt ute å cyklar..

nordsvenskan. jag diggade din idé särskillt när mamma är svetsare :D
 
Sv: Höga skakelfästen på loksele...

Självklart blir draglinjen från dragringen, det är bara skaklarna som ligger i skakelhållarna. Jag har med gjort en sån lösning och det är suveränt! hästen får ännu större bogfrihet när skaklarna hamnar uppe istället för i dragringen o hindrar. Jag såg iallafall stor skillnad på svängelns rörelse vilket ju betyder att draglinerna får jobba mer.

Jättekul med egna lösningar Nordsvensken! Din lösning var super, och nästa gång jag använder en loksele ska jag göra så.
Jag kunde inte svetsa i den jag hade innan, det var ju jobbets häst o sele. Jag fäste en seltunga i ringen istället, den går ju att ta loss.
 
Sv: Höga skakelfästen på loksele...

Jag kunde inte svetsa i den jag hade innan, det var ju jobbets häst o sele. Jag fäste en seltunga i ringen istället, den går ju att ta loss.

Man behöver dock inte svetsa i selen, man svetsar bara ihop "ringen" och tröttnar man på den kapar man av den utan att det blir ngn åverkan på selen! :idea:

åke: som övriga redan sagt så är det draglädret och draglinan som bilar draglinjen...
 
Sv: Höga skakelfästen på loksele...

Jag fick för mig att du körde med rekade skaklar. Den lösningen var ju jätte bra. Du måste lägga in ett foto på hela ekipaget sen.
 
Sv: Höga skakelfästen på loksele...

Fasen vad smart!:idea:

Vad har du för vagn?
Märker du någon större skillnad på balanseringen nu när skaklarna hamnar en bit upp?
 
Sv: Höga skakelfästen på loksele...

Jag kör rockard med denna skakelinfästningen.

Jag har ingen egen, utan har i dagsläget lånat en. Den är inte riktigt anpassad till det höga skakelfästet utan det blir lite för lite vikt fram i skaklarna (inte bakvikt dock) Detta innebär att man i traven får luta sig lite framåt, men då går den perfekt!

Jag märker enorm skillnad på högt vs lågt skakelfäste, och kommer aldrig mer köra min häst med lågt :smirk: Min häst har bestämda åsikter, och hon travar öht inte med rockard med lågt skakelfäste. Det blir helt enkelt för obevämt. (och jag håller med henne!) Hon vet vad hon vill och talar om det, helt enkelt :rofl: Med högt skakelfäste däremot älskar hon att trava och galoppera, så hon märker uppenbarligen extrem skillnad!

Jag säger även som snigelfarmor, med högt skakelfäste blir det en helt annat bogfrihet, ngt som jag både ser på Dimma eftersom hon är så tydlig, och även ser på svängeln.

Jag kan föärsöka ordna en hela-ekipaget-bild, men då får ni ha överseende med den inte helt optimala rockarden. Den är gjord för ett lägre skakelfäste och ser alltså lite rolig ut när man ar den till högt. Dock är det mkt bättre för hästen, så det roliga får jag leva med en stund. Jag längtar dock tills min egen, högbygda rockard är färdig, då ska ni få se på bilder! :D
 
Sv: Höga skakelfästen på loksele...

Själva infästningen går att göra bultbar ingen åverkan på selen och ingen värmeutvekling som fodrar isertagning och ommålningpga stänk
 
...denna ständiga fundering och problem... ;)

Vill bara dela med mig av min egen suväräna lösning, som är enkel, billig och åtminstone enl mig snygg och prydlig! Ma behölver ett par skakelremmar och lite hjälp från en svetsare, så kan det bli så här.

Jag har kört totalt 10h med denna lösning nu i alla gångarter, och jag är jättenöjd!
Tror bildena säger allt om hur det är gjort:

14784809.jpg

14784810.jpg
Ja vill se bilder
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 658
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp