Höga värden protein i grovfodret

Maria78

Trådstartare
Om grovfodret innehåller 99g/kg och 84mj/kg
Vågar man fodra alla 9 kg hästen står på med det?
el skall man blanda med ett annat grovfoder?
när jag gör en foderstat på detta säger programmet att det är för mycket protein i foderstaten
Men hur mycket kan man ge innan det är skadligt från ett grovfoder?
 
Känns som du missförstått något här? 84mj/kg? 8.4mj/kg är det nog troligen. 99 är det verkligen smrp?
 
Här är analysen
 

Bifogade filer

  • C79DB3C7-051C-4D55-9025-92983FE0561A.jpeg
    C79DB3C7-051C-4D55-9025-92983FE0561A.jpeg
    96,2 KB · Visningar: 193
Om överskottet endast kommer från grovfoder så behöver man oftast inte vara orolig. Dock. Har man en häst som har problem med matsmältningen på olika sätt, tex ems, pssm, tidigare fång osv kan det ev ställa till problem.

Jag hade försökt spä ut detta grovfoder med halm och sett till att hålla hästen i hull, absolut inte hamna i överhull.
 
Om överskottet endast kommer från grovfoder så behöver man oftast inte vara orolig. Dock. Har man en häst som har problem med matsmältningen på olika sätt, tex ems, pssm, tidigare fång osv kan det ev ställa till problem.

Jag hade försökt spä ut detta grovfoder med halm och sett till att hålla hästen i hull, absolut inte hamna i överhull.
Varför skulle det vara problem med det här fodret om hästen haft fång, menar du?

Om grovfodret innehåller 99g/kg och 84mj/kg
Vågar man fodra alla 9 kg hästen står på med det?
el skall man blanda med ett annat grovfoder?
när jag gör en foderstat på detta säger programmet att det är för mycket protein i foderstaten
Men hur mycket kan man ge innan det är skadligt från ett grovfoder?
Ja, du kan absolut ge 9 kg av detta. Det är som vilket försommarbete som helst, i torkad form. Och det tål de flesta.
 
Grattis till ett toppenbra proteinvärde! Om du kan ge bara det handlar mer om energin än om proteinet. Har du lättfödda hästar kan du behöva lägga till halm för att få ner energin som ju är ganska hög men behövs inte det är det bara att gratulera.
 
Om överskottet endast kommer från grovfoder så behöver man oftast inte vara orolig. Dock. Har man en häst som har problem med matsmältningen på olika sätt, tex ems, pssm, tidigare fång osv kan det ev ställa till problem.

Jag hade försökt spä ut detta grovfoder med halm och sett till att hålla hästen i hull, absolut inte hamna i överhull.

Det hade jag gärna haft till min fånghäst!
Lågt socker och högt protein så inget annat behövs för att få upp protein värdena.
 
Varför skulle det vara problem med det här fodret om hästen haft fång, menar du?

Eftersom man sett att hos känsliga hästar så förvandlas (för) höga proteinvärden i höet till höga sockervärden i blodet. Har hästen tidigare haft fång så *kan* det tyda på att hästen är känslig och att man behöver vara försiktig/uppmärksam
 
Tack alla för svar 🙏
Jag var mest orolig för att det blev för mycket protein för hästen. då foderstats programmet tyckte det var onödigt mycket protein, och då hade jag bara skrivit in 5 kg av detta hö och gav ett annat resterande 4 kilon
Hon har inte haft fång :)
 
Tack alla för svar 🙏
Jag var mest orolig för att det blev för mycket protein för hästen. då foderstats programmet tyckte det var onödigt mycket protein, och då hade jag bara skrivit in 5 kg av detta hö och gav ett annat resterande 4 kilon
Hon har inte haft fång :)
Foderstatsprogrammen säger ifrån såfort man går över tabellbehovet minsta lilla. Finns ju en del hästar som behöver betydligt mer än tabellerna säger också.
 
Tack alla för svar 🙏
Jag var mest orolig för att det blev för mycket protein för hästen. då foderstats programmet tyckte det var onödigt mycket protein, och då hade jag bara skrivit in 5 kg av detta hö och gav ett annat resterande 4 kilon
Hon har inte haft fång :)
Onödigt mycket protein är det ju men till en frisk häst är proteinöverskott från grovfoder ingen fara. Det som händer är att hästen dricker och kissar mer för att göra sig av med överskottet.
 
Eftersom man sett att hos känsliga hästar så förvandlas (för) höga proteinvärden i höet till höga sockervärden i blodet. Har hästen tidigare haft fång så *kan* det tyda på att hästen är känslig och att man behöver vara försiktig/uppmärksam
detta var nytt för mig. var kan jag läsa mer?
 
Bla:
http://www.grovfodertillhast.se/201...n-i-grovfoder-paverkar-hastars-insulinsvar-2/

Dock inte den jag själv läste tidigare i år. Ska fortsätta leta

jag är tveksam till din tolkning och källa som alls någon sanning. Inte ens den mest idoga forskning jag känner till stödjer den teorin, och den länk du visar handlar inte om någon etablerad forskning alls utan ett oroligt lågt studiematerial osv. Utöver det blir ju slutsatser i studien väldigt tveksamma då det blandas äpplen med päron .

TS: som flera klokt svarat så överskott på protein från grovfoder är inte ett problem på en sund och frisk häst.
 
TS: som flera klokt svarat så överskott på protein från grovfoder är inte ett problem på en sund och frisk häst.

Nå, lite lugnt kan man nog gärna ta det med proteinöverskottet oavsett källa. När hästen ska processa det bildas en hel del urea. Viss forskning tyder på att det kan störa tarmbalansen, plus att det blir mer ammoniak i urinen = sämre stallmiljö. Dessutom belastas levern, och hästen producerar mer kroppsvärne vilket kan sänka prestationen.

Ett sånt dundergrovfoder skulle jag spä ut med halm som ger energi men knappt något protein. Då blir det även längre ättid för hästen.
 
  • Gilla
Reactions: fio

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 009
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
Hästvård ❌ De är en människa i mitt stall som har en nordsvensk som är !!!27!!! År. Veterinären har rekommenderat att ta bort hästen INNAN...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp