Höga värden protein i grovfodret

@svea fast utifrån TS fråga och beskrivning finns inget problem.

Det får stå för dig. Jag vidhåller att det är tveksamt att det är helt problemfritt att ge dubbla dagsbehovet protein, vilket det blir om man fodrar hela energibehovet med ett grovfoder med 11.8 i kvot.
 
Det får stå för dig. Jag vidhåller att det är tveksamt att det är helt problemfritt att ge dubbla dagsbehovet protein, vilket det blir om man fodrar hela energibehovet med ett grovfoder med 11.8 i kvot.

ok 👍 merparten håller inte med dig men ja - man tycker olika .
 
ok 👍 merparten håller inte med dig men ja - man tycker olika .

Vilka är merparten? Det verkar i alla fall finnas en ovanligt god samstämmighet i forskarvärlden att det är olämpligt, om än inte direkt skadligt, att överutfodra med protein. Om det kommer från grovfoder är risken mindre för akuta sjukdomstillstånd som Baron Gruff-sjukan. Men det är fortfarande inte bra att överutfodra.
 
Vilka är merparten? Det verkar i alla fall finnas en ovanligt god samstämmighet i forskarvärlden att det är olämpligt, om än inte direkt skadligt, att överutfodra med protein. Om det kommer från grovfoder är risken mindre för akuta sjukdomstillstånd som Baron Gruff-sjukan. Men det är fortfarande inte bra att överutfodra.

jaha ok? Då får du väl peka på de trådarna/den forskningen i sammanhanget så folk som deltar här kan ta det i beaktning ?
 
Men du behöver inte redovisa dina?

jag kan absolut redovisa dem om du vill men det blir nog rätt spretigt och mycket eftersom protein överskott i grovfodret som sagt inte innebär en hälsorisk på friska hästar rent allmänt. Du kan ju be övriga i tråden också isåfall ?

Ang just Baron-gruff sjukan du tar upp som en varning så är den ytterst ovanlig och diffus vilket alla som googlar kan hitta direkt .
Vi kanske får nöja oss med det sinsemellan i diskussionen känner iallafall jag 👍
 
Om grovfodret innehåller 99g/kg och 84mj/kg
Vågar man fodra alla 9 kg hästen står på med det?
el skall man blanda med ett annat grovfoder?
när jag gör en foderstat på detta säger programmet att det är för mycket protein i foderstaten
Men hur mycket kan man ge innan det är skadligt från ett grovfoder?
Jag hade ett hösilage med 89 g SmRP/kg foder ett år. Gav fri tillgång till mina hästar och har aldrig haft så fina hästar! Fick så klart ingen kraft utan endast mineraler till.
Vad jag förstått är väl bara Baron Gruff en fara vid protein överskott från kraftfoder!?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 009
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
Hästvård ❌ De är en människa i mitt stall som har en nordsvensk som är !!!27!!! År. Veterinären har rekommenderat att ta bort hästen INNAN...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp