Högar med grenar på isen?

Riley

Trådstartare
Jag har sett det fler vintrar/vårar nu utan att ha fattat och nu måste jag fan veta. De här stora högarna med grenar som ligger en bit ut på isen på vissa sjöar, vad är de till för?
 
Sv: Högar med grenar på isen?

När isen smälter hamnar de på botten och blir fisklägenheter för småfiskar.
Om man fiskar i närheten av rishögen = stora nappchanser.

(Och om man fiskar lite för nära = stora chanser att krokjäveln fastnar och allt blir bläh)
 
Sv: Högar med grenar på isen?

biggrin.gif
Min första tanke när jag läste förklaringen var just det sistnämnda där.
Men tack! Då kan jag äntligen sluta grubbla över det där.
 
Sv: Högar med grenar på isen?

Om man vill veta mer kallas det för vase och det är en fantastisk uppfinning om man vet var de är och hur nära man kan gå med kroken :p
 
Sv: Högar med grenar på isen?

De tänder de där rishögarna så att isen smälter, när de har tröttnat på vintern och vill ha vår
2mzb0qo.gif
 
Sv: Högar med grenar på isen?

kl.
sen är det väl vanligt att man läger grenar över pimpel-hål man gjort för att man ska veta att isen är "ömtåligare" (eller va fan det heter.xD) där och inte gå i närheten(?) :p
 
Sv: Högar med grenar på isen?

Om man vill veta mer kallas det för vase

Haha!!! Mitt ex var värmlänning och han använde just det ordet som jag avfärdade som ännu ett värmländskt påhitteord. Tji fick jag :D
Tur det är slut sen många år så han ändå inte kan götts sig i det :angel:
 
Sv: Högar med grenar på isen?

Haha!!! Mitt ex var värmlänning och han använde just det ordet som jag avfärdade som ännu ett värmländskt påhitteord. Tji fick jag :D
Tur det är slut sen många år så han ändå inte kan götts sig i det :angel:

Haha det roliga med det här är att jag faktiskt är värmlänning och en ivrig brukare av värmländska hittepåord :rofl: Oftast vet man inte att ordet inte finns på andra ställen förrän nån (som nu) berättar att man pratar rappakalja.
 
Sv: Högar med grenar på isen?

Haha...ni värmlänningar kommer ju undan med det då värmländskan i sig låter som ett hittepåspråk :p
Fast jag hade inte haft nått emot att komma från det landet ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
Svar
19
· Visningar
725
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 259
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
550
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp