Höggravid katt som är hyperaktiv ibland- farligt?

Amawallun

Trådstartare
Hejhej! Det här är första gången vi ska få en kull kattungar och jag är verkligen ett nervvrak nu det börjar dra ihop sig. Det kändes som en bra idé när vi bestämde att vi skulle ha en till katt att låta henne bli dräktig en gång och behålla en unge och sen sterilisera henne. Men jag är nu livrädd att något ska gå fel och att min lilla älskling ska råka illa ut. Jag har läst på så gott det går och är nog så förberedd som man kan vara första gången. Men jag tar varmt emot alla tips och all hjälp jag kan få! :) Min kisse går nu in på dag 58 i dräktigheten och är oftast trött och chillar men några gånger om dagen blir hon fortfarande superaktiv och härjar och busar. Hon är ju jättetjock och jag blir livrädd att hon ska skada ungarna när hon springer runt som en galning. Är det vanligt eller kan det vara tecken på något? Hon är ju fortfarande väldigt ung, blev ett år i september och började strax efter det löpa för första gången och andra gången lät jag henne träffa kille. Så jag tänker att hon förmodligen inte kan rå för att hon får sina energikickar, men är som sagt orolig för allt just nu. Sen kring förlossningen är jag lite osäker på avnavlingen. Om hon inte fixar den själv tycker jag det känns lite läskigt, är det någon som kan beskriva lite hur man gör om man måste hjälpa? Vet i princip men hur ser det ut och var ska man klippa och sånt tänker jag på? Nu har jag fått ventilera lite men är som sagt supertacksam för alla tips och all hjälp jag kan få :)
 
Jag tror inte du behöver oroa dig över aktiviteten.
Fostren ligger ganska väl skyddade ändå i sina fosterblåsor och det är inte så konstigt att en så ung katt vill leka.

Du verkar ju påläst, oftast klarar de ju födseln bra själva och det man ska göra är att hålla koll på att det inte tar orimligt lång tid (kolla vad det står i böcker om normal tid) som katten har värkar utan att något händer.

Avnavling har jag eller mamma aldrig behövt göra så det kan jag inte hjälpa dig med.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
934
Senast: Keb71
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 693
Senast: Kaching
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 948
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp