Högljudda hundmöten

JJHH

Trådstartare
Hjälp!

Vi har en dvärgschnauzer, en tik som är 1,5 år och hon är världens bästa hund, såklart. Otroligt lättlärd, glad och lekfull och har en härlig, envis personlighet. Det stämmer verkligen när man säger att en schnauzer är en stor hund i en "liten förpackning". Det vi däremot har kämpat med nu i över ett års tid är hundmötena, och de verkar aldrig bli bättre. Varje gång hon får upp ett spår eller ser en annan hund skriker hon fullkomligen rakt ut och drar i kopplet som en dåre (hon har sele). Ni som har en schnauzer vet säkert att de kan få ett väldigt speciellt skall/läte. Hon låter bokstavligen som en stucken gris! Hon går från att vara grön på "skalan upphetsad" till att bli röd på en halv sekund och sedan är omöjligt att bryta detta och få kontakt. Vi har köpt alla sorters godisar som finns för att avleda, inget fungerar. Vi kokar upp kyckling och tärnar, vi tar med oss leverpastej, köttbullar och korv (egengjorda utan lök och onödiga tillsatser), viltkött, mjukost, allt som luktar gott och ska fånga intresset men ingenting fungerar. Vi har testat "lugna famnen" och låta hon få skrika på, vi har testat att lägga oss ner på marken, hoppa runt, locka med leksaker som bollar, pipisar, pinnar, vantar, ben, läderleksaker, allt för att få henna att bryta hennes beteende.

Vi har såklart inte testat/övat med olika metoder varje gång, utan vi har successivt bytt metod efter ett tag för att de inte fungerat, ibland gått tillbaka. Något som är viktigt att poängtera är att hon inte är aggressiv mot andra hundar, utan vill leka med dem till varje pris. När hon väl få träffa en hund är hon väldigt lekfull och blir superlycklig, sprallig, skuttar och busar. Problemet uppstår när hon inte får träffa en hund, som nu är nästan aldrig, då hon låter och stretar, vi tänker att detta beteende inte ska få ge "belöningen i att få hälsa". Vi har även tränat med en privat hundtränare som kommit hem till oss flertalet gånger. Då har vi övat på att kolla på hundar på ett längre avstånd. Då går hon inte upp i rött vilket är bra, däremot är det omöjligt att konstant ha 40 m till närmsta hund då vi bor i stan. Rådet från hundtränaren var att "detoxa" henne från andra hundar så att hon glömmer bort de dåliga mötena, att det just nu bara fylls på i den negativa vågskålen upp varje gång, vilket vi förstår. Däremot, bara vi går ut genom porten så ser vi 5-6 hundar varje gång.

Vi arbetar även lagom med mental aktivering då hon får spåra hemma och utomhus samt olika "hitta godisen" utmaningar, samt bra med motion. Hjärngympa minst 30-40 minuter om dagen med sök, pussel och dyl. På dagarna är hon hemma med husse som arbetar hemifrån eller följer med till kontoret.

Det är otroligt hjärtskärande att höra när hon "skriker" och jag ska inte sticka under stolen att det även känns jobbigt när alla stannar upp och tittar argt eller misstänksamt på en och undrar vad man håller på med, men vi gör så gott vi kan och vi vill inget annat än att hon ska må bra vid hundmöten.

Min fråga är om det är någon annan som har haft liknande problem eller om ni har några tips och råd? Är tipset "avled med godis", leksak eller liknande - gå gärna in på detalj - vi har verkligen provat det mesta.
 
@vallhund , Mitt skägg sköter sig fint i hundmöten om det inte är en utåtaggerande jycke vi möter. Då kan han svara lite.
De där ljuden TS skriver om har jag aldrig hört :up:
 
Har ni använt den andra hunden som belöning då?
Håll i en hund ni känner och honom och släpp dem så de får leka när han är lugn en sekund. Bäst på liten yta så man får tag på dem. Upprepa och försök få till flera sekunders lugn efter hand.
Tillslut kanske han lär sig ett annat beteende att ta till om man veeeerkligen vill leka? Och så generaliserar man detta långsamt och försiktigt till andra situationer.
Så behöver han inte släppa fokus på vad han vill utan kan anstränga sig för att få det men genom ett mer hanterligt beteende?

Jag har gjort denna övning med min valp men jag övar på att när jag tar den andra hunden ska hon backa undan och vänta. Tänkte det skulle va praktiskt när man har flera hundar att hantera. Ni får ju fokusera på att han är lugn när ni håller i honom. Håll honom gärna på samma sätt varje gång så blir själva hållandet en påminnelse om vilket beteende som önskas.
Funkar bäst om man har två hundar som verkligen gillar att leka men går kanske att anpassa..

Vet inte om det är rätt för er men i alla fall en vinkel på problemet.
 
Gå in på fejjan och sök på Kommunikationsmetoden- naturliga hundmöten. Det är en grupp där det finns instruktörer som handhar problem med hundmöten.
Hör var närmsta finns och sök hjälp där. de är duktiga.
En av dem är min gamla träningskompis i Värmland som jag håller mycket högt när det gäller hundkunskap.
 
Jag har en ettårig dvärgschnauzerkille och skrev ett liknande inlägg för något halvår sedan :-). Precis som du beskriver gick vår hund upp i varv i koppel av frustration då han inte fick hälsa på mötande hundar (alltid glad förväntan, inte aggression), och med precis det genomträngande skrik du beskriver (så att folk tittar ut genom sina fönster och undrar om någon gjort sig illa!). Nu är det dock betydligt bättre och vi har faktiskt redan nästan glömt hur det var att ständigt vara spänd inför hundmöten på promenaderna.

Det här har fungerat för oss (och baserades på råd jag fick på en unghundskurs i höstas):

1) att vi själva lugnt fokuserar på vår hund och inte på den andra hunden vid möten (lättare sagt än gjort i början då hunden fortfarande går upp i varv som du beskriver). Vid vissa svårare möten innebär det fortfarande att jag sätter mig ner och tar honom i skägget och tittar honom i ögonen och säger "trams!" om han går igång. (För min del fungerar "trams!" och "larva dig inte" och liknande bra för att få rätt "avspända men bestämda" ton i tillsägelsen.)
2) att inte avleda med godis/liknande under/inför själva mötet/då hunden är uppe i varv, utan att belöna då han SLÄPPT fokus på den andra hunden, dvs efter det att han ruskat på sig och gått vidare. Han ska alltså förknippa den lugna känslan EFTER mötet med någonting bra, som han själv kan uppnå genom att släppa fokus på den andra hunden. Poängen är att han själv ska lära sig att fatta beslutet att gå vidare.

Då vi började med detta hade vi förstås fortfarande uppskruvade hundmöten, men allt eftersom har tiden från hundmötet till det att han släpper fokus minskat gradvis. Han är fortfarande nästan alltid intresserad av andra hundar, men då han inte får hälsa ruskar han numera oftast nästan direkt på sig och går vidare (och slickar sig sedan om munnen för att få sin belöning:-) ). Ibland går han till och med ointresserat förbi andra hundar som skäller på honom utan att bry sig om dem, det hade jag inte trott var möjligt i början av hösten!

Jag ska tillägga att vi höll på en del med skvallerträning förra sommaren (då han fortfarande var rätt liten), och jag tyckte att jag rätt snabbt såg framsteg såtillvida att han vände sig mot oss för att få en belöning varje gång han såg en annan hund. Många med dvärgschnauzer säger att just skvallerträning fungerar jättebra, och det låter ju logiskt att en hund med vaktinstinkt får "rapportera" om vad den ser. Vi var dock inte så konsekventa med det, och har tyckt att metoden jag beskrev ovan har varit enkel, lugn och givit bra resultat.
 
Hjälp!

Vi har en dvärgschnauzer, en tik som är 1,5 år och hon är världens bästa hund, såklart. Otroligt lättlärd, glad och lekfull och har en härlig, envis personlighet. Det stämmer verkligen när man säger att en schnauzer är en stor hund i en "liten förpackning". Det vi däremot har kämpat med nu i över ett års tid är hundmötena, och de verkar aldrig bli bättre. Varje gång hon får upp ett spår eller ser en annan hund skriker hon fullkomligen rakt ut och drar i kopplet som en dåre (hon har sele). Ni som har en schnauzer vet säkert att de kan få ett väldigt speciellt skall/läte. Hon låter bokstavligen som en stucken gris! Hon går från att vara grön på "skalan upphetsad" till att bli röd på en halv sekund och sedan är omöjligt att bryta detta och få kontakt. Vi har köpt alla sorters godisar som finns för att avleda, inget fungerar. Vi kokar upp kyckling och tärnar, vi tar med oss leverpastej, köttbullar och korv (egengjorda utan lök och onödiga tillsatser), viltkött, mjukost, allt som luktar gott och ska fånga intresset men ingenting fungerar. Vi har testat "lugna famnen" och låta hon få skrika på, vi har testat att lägga oss ner på marken, hoppa runt, locka med leksaker som bollar, pipisar, pinnar, vantar, ben, läderleksaker, allt för att få henna att bryta hennes beteende.

Vi har såklart inte testat/övat med olika metoder varje gång, utan vi har successivt bytt metod efter ett tag för att de inte fungerat, ibland gått tillbaka. Något som är viktigt att poängtera är att hon inte är aggressiv mot andra hundar, utan vill leka med dem till varje pris. När hon väl få träffa en hund är hon väldigt lekfull och blir superlycklig, sprallig, skuttar och busar. Problemet uppstår när hon inte får träffa en hund, som nu är nästan aldrig, då hon låter och stretar, vi tänker att detta beteende inte ska få ge "belöningen i att få hälsa". Vi har även tränat med en privat hundtränare som kommit hem till oss flertalet gånger. Då har vi övat på att kolla på hundar på ett längre avstånd. Då går hon inte upp i rött vilket är bra, däremot är det omöjligt att konstant ha 40 m till närmsta hund då vi bor i stan. Rådet från hundtränaren var att "detoxa" henne från andra hundar så att hon glömmer bort de dåliga mötena, att det just nu bara fylls på i den negativa vågskålen upp varje gång, vilket vi förstår. Däremot, bara vi går ut genom porten så ser vi 5-6 hundar varje gång.

Vi arbetar även lagom med mental aktivering då hon får spåra hemma och utomhus samt olika "hitta godisen" utmaningar, samt bra med motion. Hjärngympa minst 30-40 minuter om dagen med sök, pussel och dyl. På dagarna är hon hemma med husse som arbetar hemifrån eller följer med till kontoret.

Det är otroligt hjärtskärande att höra när hon "skriker" och jag ska inte sticka under stolen att det även känns jobbigt när alla stannar upp och tittar argt eller misstänksamt på en och undrar vad man håller på med, men vi gör så gott vi kan och vi vill inget annat än att hon ska må bra vid hundmöten.

Min fråga är om det är någon annan som har haft liknande problem eller om ni har några tips och råd? Är tipset "avled med godis", leksak eller liknande - gå gärna in på detalj - vi har verkligen provat det mesta.
Vi måste komma ihåg att hundar lär sig, inte direkt att "vi lär dem". Jag tror den här hunden har "lärt sig" ett förhållningssätt mot andra hundar som verkar funka. På nåt sätt har den ju nytta av sitt beteende, annars skulle den inte hålla på. Jag är själv en sån som gärna roar mig med att fundera på just detta. Vad är incitamentet för hunden att skrika som en stucken gris. Men hur eller hur, dags att lära om. Jag hade också provat skvaller i kombo med att faktiskt verkligen se till att hunden hittar lönsamhet i ett beteende som jag valt, vid hundmöten. Sen skulle jag inte tveka att lyfta upp en sån hund, tvärvända och gå därifrån för att bryta.
 
Jag hade liknande problem med en av mina. Jag försökte med allt möjligt, godis, leksaker, lekar etc. Han blev bara mer upphetsad av att det blev stor sak av det hela.

Det enda som fick tyst på honom var att lära honom "nej" och "tyst" så att hans uppgift blir att vara tyst vid möten. Han kan fortfarande vara skällig ibland men ett eller två skall i jämförelse med hans hysteriska skrikande i flera minuter är typ ingenting. Han har alltid varit tyst på klubben dock, var bara hysterisk på promenader.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har en schäfertik på dryga året som är väldigt social och glad. Helst av allt skulle hon hälsa på och leka med alla hundar hon...
Svar
8
· Visningar
1 186
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 078
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 805
Senast: Nota
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp