Högre grad av samling för mig och min häst - tanke piaff

IngelaH

Trådstartare
Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i ridningen än jag hade tänkt mig. Och nästa målstolpe är alltså piaff.

Jag har lite vad - hur - varför - funderingar, som jag skulle vilja bolla med er övriga här på barockforumet, med samma intresse som mig för den Akademiska Ridkonsten. :angel:

Nu lite historik över hur jag jobbat i vinter och vår. Det har varit mkt skolarbete i skritt och lite trav, pga vinterunderlag och däremellan "samlande" ridturer med stallkompisarna. E och S ägnar sig åt den "vanliga dressyren" och tävlar även en del på LA-nivå. De har länge jobbat med samlande rörelser, mkt galoppfattningar, ökningar av galoppen, byten, halter, ryggningar och därifrån kommit in i tramp och där piaffen sitter mer och mer. E har en häst, som kräver mkt drivning och även en hel del energi från foder för att få mer vilja och styrka att jobba.

Jag har ju haft omvänt problem. Jag har jobbat i tre år, med att få Tima att samla och använda sin energi på ett bra sätt och inte bara lägga av i full galopp, "buspiruetter", eller bocksprång, något som känts väldigt obehagligt i min "ihopskruvade nacke". Jag har jobbat med en hel del långsamtempo, för mig själv och däremellan lite friskare tempo, både i skog och på bana. Damen går på helhavre och hösilage, men inte på långt när lika mkt som stallkompisens S.

Nu har vi kommit så långt, att jag kan hänga med långa stunder i kort, samlad galopp när E och S kort, kortgalopperar i skogen, utan att Tima får frispel och hoppar upp och ner av iver att dra iväg. Jag kan galoppera kort kort bakom gammelgubben R, när han travar i friskt tempo framför oss. Jag kan sakta av till trav, skritt och halt, för att få en rejäl lucka och jobba med övergångar lugnt och sansat och forma damen, utan att hon VARJE gång sliter tag i tygeln och drar på så dammet yr, för att komma i kapp. Det kan tyckas att jag inte har kommit långt. Men läser ni mellan raderna, så förstår ni säkert hur jag menar. I paddocken, eller på ängarna när jag jobbar mer målinriktat, så har jag jobbat en hel del med "lite längre halvhalter", tempoväxlingar, taktövergångar, förvänd galopp på båge, enkla byten och en hel del skolarbete. Tima är då väldigt lyhörd för hjälper och gör i stort sett alla mina önskelmål, enbart med mina vikthjälper och på lätt, lätt kontakt med tygeln.

Detta gjorde att jag faktiskt imponerade på MH i helgen till den milda grad, så att jag fick lite verktyg att ytterligare sätta Timas hjärna på prov. Efter lite uppmjukning i olika gångart och skolarbete, så gick vi ner till skrittarbete. Skrittarbete, där jag skulle samla skritten så mkt jag kunde utan att hon stannade helt en längre stund, eller backade. Jag skulle lägga min vikt lite längre bak, liksom rulla över på rumpan och samla och samla. Tima begrep precis och samlade sig riktigt bra. Jag släppte givetvis fram henne i mer frimodig skritt, eller till och med trav mellan samlingarna. Att sen nacke och hals for upp emellanåt och att jag kände att hon sänkte ryggen, det är dock inget jag ska stirra mig blind på just nu. Utan tanken var att Tima ska förstå att vi ska samla oss mer och mer. När vi provat två gånger, så blev jag lite för ivrig, för jag tyckte att hon nästan kändes som att hon ville backa och bryta ut åt höger. Därför klämde jag i med skänklar och gav efter på tygeln, varpå Tima for iväg som skjuten ur en kanon och jag fick på pälsen av MH. Vi gick ur samlingen ett tag och jobbade lite med öppnor i bägge varven på en volt och så återgick vi till samlingen. Då fick jag faktiskt ihop henne, så att jag riktigt kände hur hela hon välvde sig och växte inunder mig och liksom "trampade luft". Och mycket riktigt, MH sa då att det var den känslan jag ska jobba efter. Efter ett par misslyckade försök där damen bröt ut åt höger, så fick jag en sån "trampa luftkänsla" igen.

Så nu är det här jag står....

Jag har testat samlingen i skogen två gånger, men då fått utbrytning åt höger bägge gångerna. Så nu, ska jag låta skogssamlingen vara ett tag och testa en eller ett par gånger i paddocken.

Det jag kan tänka mig, är problemet är givetvis att jag viker mig i vänstersidan, för det vet jag att jag har problem med och därmed bjuder damen åt höger. Men om det inte BARA är det, utan är så att det är Tima som fortfarande är lite svag i ena sidan, så är det ju även något vi tillsammans kan jobba med.

Om någon nu förstått mitt allmänna svammel, så vore det roligt att få lite tankar, tips och idéer på hur jag går vidare i min "hemläxa" till dess att MH kommer igen. :bow:

Och snälla, kom inte och säg att jag ska jobba med det från marken, då det är så att jag inte kan "jogga" bredvid min häst och inte gå baklänges, tack vare min ryggmärgsskada och handikapp. Utan det är något jag måste jobba igenom från ryggen.

Jag vill heller inte höra att jag inte ska ge mig i kast något, jag inte är kapabel till, eftersom jag HAR fått detta i "hemläxa" att jobba vidare på till nästa gång MH kommer.

Mvh

IngelaH och Timatanten
 
Senast ändrad:
Sv: Högre grad av samling för mig och min häst - tanke piaff

Jag tackar för alla konstruktiva tips och tankar och spånar vidare på dagens ridpass... :idea:

Jag skrittade ner till grannens paddock på lång tygel. Väl inne i paddocken, kortade jag tyglarna och jobbade lite på volterna med halt skritt en stund och lite rumpförflyttning. Sedan gick jag över direkt på galopp ett par varv, innan jag släppte bridongtygeln och bara red på väldigt lätt kontakt med stångtygeln. Det blev skolor i skritt och trav, mer övergångar mellan skritt, trav, skritt galopp, halt trav och halt galopp.

Tima var jättelyhörd och verkade helt med på noterna. Vi saktade av till skritt och jag försökte minska tempot, bara lite först och jadå, det gick så bra. Sedan satte jag lite press och lite huvud upp, tramp åt sidan och halt, back och lite allmänt strul. Sedan fick jag ett par riktigt bra "ihopsamlingar" och red fram ur dem i trav med en klapp på halsen.

Jag borde säkert ha gett mig där, men jag tänkte att jag inte hade ridit i paddocken sen MH-kursen, utan jag provade att samla igen och då började hon göra likadant som på MH-kursen. Hon stannade och böjde halsen åt vänster för att lukta på min vänsterskänkel. Hon har gjort så tidigare ibland innan vi kommit till såna här övningar :confused: . Så jag tror att jag har en idé där om mitt problem att jag är sned och gör någon konstig hjälp som hon inte begriper. För det blev likadant ett par gånger till, oavsett vilket varv jag red i. Jag fick ändå en bra uppsamling till men hoppade av, för att testa om jag skulle kunna samla lite till från marken.

Det kunde jag glömma. Tima blir knäpp om man har spö från marken och att jag skulle hålla i tygeln över halsen, det förstod hon inte. Hon ryggade och nockade mig nästan under hakan med sitt huvud (det var det som hände med ridtravaren, som bröt min nacke) och hoppade sidvärts, slog upp huvudet och försökte fara iväg.
Så det är som jag säger. Att försöka få igenom svårare rörelser från marken först, det kan jag glömma. Det är bara att försöka rida, rida och rida.
Men jag önskar att jag kunde förstå det där med utbrytningen åt höger och varför hon stannar och "Blänger förebrående" på min vänsterskänkel. Vad kan jag göra... *Mummel*... :confused:

Jag skrittade hem Tima avsuttet och det började regna. så vi var blöta både ovanifrån och inifrån när vi kom hem till stallet. Men ändå ganska nöjda och genomridna efter dagens pass. :bow:
 
Sv: Högre grad av samling för mig och min häst - tanke piaff

Det där med att ta med mulen på foten, det gör min pålle när han tycker vi är klara. Ibland tycker jag detsamma, men ibland kan jag övertala honom att få tillbaka lusten att jobba och få lite mer arbete, men sen är det verkligen slut (efetr han har gjort det kräver man kanske något och gör han det bra så får han massa beröm och jag sitter av direkt).

Ibland gör han det nästan direkt när jag suttit upp (då gör jag inte så mycket de dagarna ;) ) och ibland först när vi jobbat ordentligt muskelarbete.
 
Sv: Högre grad av samling för mig och min häst - tanke piaff

Det skulle faktiskt kunna vara så. För hon gör det oftast när vi har haft en kort skritt på lång tygelpaus mitt i passet... Så, som sagt. Jag kanske borde ha brutit där i stället.
 
Sv: Högre grad av samling för mig och min häst - tanke piaff

Det är svårt det där. Ibland när det går bra gör man ju mer än vad man borde :crazy: Till slut (om sisådär 50 år kanske) så lär man sig kanske att alltid sluta i tid? ;)
 
Sv: Högre grad av samling för mig och min häst - tanke piaff

Lite svårt att sluta rida mitt ute i skogen bara... Då får jag ringa efter färdtjänst i så fall och nån får hämta hästen :rofl: .

Men iofs, man behöver ju inte sluta rida helt, utan bara sluta ställa krav och lufsa för mysfaktorns skull sista biten hem. :idea:
 
Sv: Högre grad av samling för mig och min häst - tanke piaff

Igår kväll tänkte jag bara ta en kort kort lufssväng, bara för att våra gamla ben skulle göra något. Vi skrittade förbi Ekers kyrka och så tänkte jag vända och rida hemåt igen. Men Tima fortsatte, så att vi svängde in på en gärdesväg upp mot skogen. Då satte jag damen i en kort galopp, som hon glatt hängde på. Vi närmade oss bäcken mitt på gärdet och där tänkte hon försöka stanna och kasta sig runt, men jag bröt av i stället och klämde henne vidare ett par hundra meter till, innan jag vände hemåt.

På hemvägen, satt jag och minskade skritten bara LITE, inte ända ner mot "piafftanke", utan mera nånting mellan halvhalt och "tanke" i så fall. Och det gick jättebra, tre-fyra försök, där jag red fram i antingen skritt eller trav, så fort hon lyssnade. Men sen började hon snedda åt höger och vika sig i vänster sida. Så då lufsade vi upp till Kilsvägen och skrittade asfaltsvägen hemåt.

Mitt för kyrkan, testade jag att samla ihop ett par steg igen och då gick det bra igen och jag fick faktiskt in 1-2 steg, där vi "trampade luft fram" och trampade in bak. Så, det verkar som att vi tänker rätt i alla fall. :)

Så länge Tima tycker att det är roligt och inte spänner varenda muskel, så att hon är plaskblöt när vi kommer hem är jag glad. Förra veckan, var det så, eftersom jag inte riktigt hade greppat situationen. Men en bra dag, blir damen bara lite fuktig av utevärmen under sadeln och möjligen mellan bakbenen. DET är ett väldigt steg, från den tiden jag började sätta igång henne på allvar 2003, när hon spände sig i det mesta jag gjorde. Som många här då påpekade var det ju dels utrustningen som spökade och dels min miserabla sits. Min sits kan jag nu inte göra SÅ mkt åt. Men vi har helt klart kommit en bit på väg.

:bow:
 
Sv: Högre grad av samling för mig och min häst - tanke piaff

Det där med vänsterfoten är intressant! Min förra häst petade till mig på just vänstern när jag var ute och red och vi stannade för att babbla med folk jag träffade på. Efter ett tag tyckte han vid stått still länge nog och borde fortsätta då kom mulen dit.

Min nuvarande har gjort det under lektion, när han uppenbarligen tyckt att det räckt för dagen.
 
Sv: Högre grad av samling för mig och min häst - tanke piaff

Jag har också en vänstertåpetare. När jag började sitta upp på pålle så vände han sig då och då och snusade/slickade på min vänstertå. Mest i början, som för att kolla "är du där". Någon gång när han blev osäker på vad jag ville kunde han göra likadant.

(Men om vi stannar och han tycker det är dags att gå så går han bara :cool: )
 
Sv: Högre grad av samling för mig och min häst - tanke piaff

Har en likadan hemma som gärna kollar in vänster foten precis när man suttit upp. Har dock inte ridit henne så mycket ännu att jag vet om det är något som kommer vid andra tillfällen också.
 
Sv: Högre grad av samling för mig och min häst - tanke piaff

Jag har en som petar och ibland nafsar på foten om hon tycker att jag tar i för mycket eller är dryg. Exempel; jag tycker att vi skall över en bäck och hon håller inte med. Efter en stund kan hon fnula lite på ena foten och om jag då fortfarande insisterar så går hon över ganska på en gång, oftast.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
9 930
Senast: WildHorse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 933
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 905
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp