Högskola och ha häst?

Tinkywinky

Trådstartare
Hej! Jag har tänkt att läsa till civilingenjör efter gymnasiet! Någon här som läst/läser till civilingenjör eller någon annan utbildning och har/haft häst samtidigt? Hur gick det? Hinner man med allt? Hur ofta är ni i skolan? Kommer behöva pendla ca 2 timmar med tåg till närmsta högskola med civilingenjörsutbildning:banghead:
 
Jag pendlade 2 timmar enkel väg till högskolan under de tre år jag pluggade, inget jag rekommenderar direkt, men det går.
För min del blev det så att jag valde att inte åka till skolan minst en dag i veckan, för mina andra dagar blev ofta ganska långa (vi hade instuderingsdag på onsdagar ändå). Men jag gick en utbildning med mycket undervisningstid, alla har ju inte det så.

Att hinna var inga större problem för mig, men jag har lätt för mig. Största bekymret var restiden, jag blir åksjuk och kan inte använda resan till plugg. Jag hade inget behov av att vara med på fester, kåren etc, så jag la ingen tid på sånt.

Edit: jag läste en annan universitetsutbildning.
 
Hur långt är ett snöre?

Min man läste civil.ing i Uppsala. Han var i skolan 8-17 och sen pluggade han hemma också (varierande mycket).
Han hade aldrig hunnit med häst och pendling, med rimliga sovtider.

Jag hade häst från åk. 3 på min utbildning och det gick utmärkt - utan pendling och med helinackordering. Hade bra betyg också och jobbade varje helg för att ha råd. Första två åren hade jag nog inte klarat skolan om jag haft egen häst, var medryttare då istället.

Men! Det är extremt individuellt, skulle jag säga.
 
Jag har studerat och haft häst. Jobbade extra för att ha råd när ena blev dålig och vi fick klippkort hos veterinären men annars gick det bra.
 
Pendlade 1.5 h enkel väg 3-5 dagar per vecka. Läste annan utbildning men em av de som är långa och betecknas som krävande. 2 hästar i eget stall. Jobbade 50% för att ha råd med hästarna osv.
Inget jag rekommenderar eller är sugen på att göra om. Men det gick. Men det gick ut över studierna. Alt hade varit att studierna gick ut över hästarna. Ro runt det med 100% på båda fronterna hade inte jag gått i land med iaf.
 
Läser just nu till jurist och har två hästar. Prioritering är det viktigaste samt effektivisera sin tid, både i stall och i skolan!
 
Har läst 2 år på universitetet med häst (annan utbildning). Det har inte varit lätt men allt går med vilja.

I perioder har man all tid i världen, och i perioder ingen tid alls. Jag pendlar 1h enkel resa men behöver inte åka varje dag, varierar från vecka till vecka. Jag började studera som 27-åring och hade därför skaffat mig en viss "livsstandard", så för att ha råd att bo kvar i lägenheten, ha kvar bil, transport, häst etc har jag tagit fullt lån, jobbat extra och haft stöd från familjen. Nu fick jag ta bort min häst pga skada så sista året blir utan häst, mer tid att lägga på studier, mindre ångest över pengar. Det blir en upplevelse det också.
 
Jag pendlade 2 timmar enkel väg till högskolan under de tre år jag pluggade, inget jag rekommenderar direkt, men det går.
För min del blev det så att jag valde att inte åka till skolan minst en dag i veckan, för mina andra dagar blev ofta ganska långa (vi hade instuderingsdag på onsdagar ändå). Men jag gick en utbildning med mycket undervisningstid, alla har ju inte det så.

Att hinna var inga större problem för mig, men jag har lätt för mig. Största bekymret var restiden, jag blir åksjuk och kan inte använda resan till plugg. Jag hade inget behov av att vara med på fester, kåren etc, så jag la ingen tid på sånt.

Edit: jag läste en annan universitetsutbildning.
Ganska precis såhär ser min pendling och mina studier ut, med skillnaden att vi sällan går mer än 3-4h. Restiden gör att det blir "normala" dagar ändå. Har en häst som går fullt, en som får motion när tid finns och bor på egen gård.
 
Hej! Jag har tänkt att läsa till civilingenjör efter gymnasiet! Någon här som läst/läser till civilingenjör eller någon annan utbildning och har/haft häst samtidigt? Hur gick det? Hinner man med allt? Hur ofta är ni i skolan? Kommer behöva pendla ca 2 timmar med tåg till närmsta högskola med civilingenjörsutbildning:banghead:
Ingenjör är ju en av de utbildningar där man har mest undervisning och tid i skolan, räkna fem dagar i veckan, vanliga kontorstider. Så, om du tänker bo kvar hemma: 6-19 varje vardag i skolan, och så hästen efter det. Det är ju svårt att säga hur mycket man orkar, men om vi räknar att du stiger upp en halvtimme innan du sätter dig på tåget, sover åtta timmar per natt och använder en timme per kväll till att äta middag och fixa i ordning dig för sängen, så har du 2,5 timmar tillgängligt per kväll för hästen, mer om du äter på tåget och börjar sova mindre.
 
Beror bara på hur du är som person inget annat. Vissa orkar ha häst barn hund katt heltidsjobb plus plugg medans andra inte orkar mer än att vara i stallet.
Och allt däremellan.
Personligen kommer jag inte skaffa häst sålänge jag jobbar alls. Är alldeles för bekväm och behöver känna att jag är ledig på kvällar och helger. Har hundar och det passar mig bättre då dom är här hemma.
 
Jag hade häst under mina studier, hade dock cykelavstånd både till skolan och stallet. Tyckte inte tiden var något problem, det var snarare ekonomin som kunde vara svår att få ihop ibland.
 
Hej! Jag har tänkt att läsa till civilingenjör efter gymnasiet! Någon här som läst/läser till civilingenjör eller någon annan utbildning och har/haft häst samtidigt? Hur gick det? Hinner man med allt? Hur ofta är ni i skolan? Kommer behöva pendla ca 2 timmar med tåg till närmsta högskola med civilingenjörsutbildning:banghead:


Jag tyckte det var lättare att ha häst som student, gått flera olika utbildningar på heltid - jag hade mycket större möjlighet att planera min tid självständigt jämfört med när jag nu arbetar kontorstider. Ekonomiskt är det tuffare såklart. Men tidsmässigt mycket enklare.

Är pendlingen två timmar tur / retur, eller två timmar per väg? Fyra timmars restid per dag är tufft, även om du kan studera på tåget. Kolla på högskolans hemsida om du kan få se ett schema och kursplanering i förväg. Vissa utbildningar har föreläsningar på plats varje dag, andra bara två-tre gånger i veckan.
 
Jag skulle säga att det beror på utbildning och häst. Går du en utbildning där ni är schemalagda 7-8 h/dag och förväntas plugga mycket utöver det blir det inte mycket tid över, medan det på mer chill utbildningar är något seminarium i veckan och i övrigt fri lek, typ. Det spelar också in om du har en häst som kan ha medryttare 2-3 ggr/veckan, en häst som kan stå längre perioder om det blir körigt, eller en häst som måste ridas av dig varje dag.

Jag gled igenom gymnasiet med högsta betyg i alla ämnen (naturvetenskaplig linje) utan att plugga mer än någon timme i veckan, men skulle ALDRIG hinna ha häst med två timmars resväg till nuvarande utbildning.
 
Jag skulle säga att det beror på utbildning och häst. Går du en utbildning där ni är schemalagda 7-8 h/dag och förväntas plugga mycket utöver det blir det inte mycket tid över, medan det på mer chill utbildningar är något seminarium i veckan och i övrigt fri lek, typ. Det spelar också in om du har en häst som kan ha medryttare 2-3 ggr/veckan, en häst som kan stå längre perioder om det blir körigt, eller en häst som måste ridas av dig varje dag.

Jag gled igenom gymnasiet med högsta betyg i alla ämnen (naturvetenskaplig linje) utan att plugga mer än någon timme i veckan, men skulle ALDRIG hinna ha häst med två timmars resväg till nuvarande utbildning.
"Fri lek" :rofl::rofl::rofl::rofl:
 
Jag läste till civilingenjör för 25 år sedan. Sålde hästen innan studierna började och köpte ny häst efter studiernas avslut. Under studietiden red jag dels på ridskola en kväll i veckan samt som medryttare utöver det. Var i skolan minst fem dagar varje vecka, emellanåt även nåt på helgerna.
 
Jag hade troligen egentligen passat bättre på en civilingenjörsutbildning än den jag läser nu (men trivs väldigt bra med mitt val). Valde dock bort pga att det är mycket schemalagd tid och kräver en hel del studier utöver det och jag ville behålla och satsa vidare på mina tre tävlinghästar. Jag har under mina snart 6 års studier haft mellan 2-5 hästar igång hela tiden. Dessutom mellan 1-3 jobb samtidigt för att få ekonomin ihop. Självklart går det men det är väldigt individuellt vad man orkar och var man lägger ambitionsnivån.
 
Hej! Jag har tänkt att läsa till civilingenjör efter gymnasiet! Någon här som läst/läser till civilingenjör eller någon annan utbildning och har/haft häst samtidigt? Hur gick det? Hinner man med allt? Hur ofta är ni i skolan? Kommer behöva pendla ca 2 timmar med tåg till närmsta högskola med civilingenjörsutbildning:banghead:

Jag är civilingenjör och har även en examen från universitetet och det är stor skillnad på hur krävande utbildningarna är. Civilingenjör är minst 25 timmar schemalagd undervisning plus en held del labbar som kan vara på kvällstid. Det är sällan smart att hoppa överföreläsningar eftersom många ämnen handlar om att förstå och inte är lätt att läsa in själv. Så ni som har svarat och läst annat, det är inte jämförtbart med helt andra utbildningar. Min andra examen hade 6 timmar schemalagd undervisning, en hel del litteratur att läsa in själv men jag lade ca 20 timmar i veckan, då läser jag visserligen snabbt men ändå.
Redan att ha så lång restid tror jag blir tufft såvida du inte reser med tex tåg så du kan plugga på tåget.
Första året är oftast tuffast då man läser mycket matte, och det tar tid att komma in i den nivå på pluggande som krävs så har du inte redan häst så vänta till du gått första året så vet du själv hur mycket tid du har över. Kan vara socialt viktigt att kunna vara med på aktiviteter också första året.
Har du redan häst hade jag övervägt att skaffa mycket hjälp första tiden, mycket mer än du tror behövs just för att inte halka efter i studierna och det sociala direkt, blir en tung uppförsbacke i så fall
Du har en tuff men rolig studietid framför dig och bra jobbmöljligheter som är mycket bredare än man kan tro.
 
Jag tyckte det var lättare att ha häst som student, gått flera olika utbildningar på heltid - jag hade mycket större möjlighet att planera min tid självständigt jämfört med när jag nu arbetar kontorstider. Ekonomiskt är det tuffare såklart. Men tidsmässigt mycket enklare.

Är pendlingen två timmar tur / retur, eller två timmar per väg? Fyra timmars restid per dag är tufft, även om du kan studera på tåget. Kolla på högskolans hemsida om du kan få se ett schema och kursplanering i förväg. Vissa utbildningar har föreläsningar på plats varje dag, andra bara två-tre gånger i veckan.
Har två timmar enkelväg med tåg alltså fyra timmars resväg per dag:crazy: Tack för tipset! Ska genast in och kolla på scheman:D
 
Det är ingen möjlighet att flytta närmare studieorten? Jag tycker 2h enkel väg är bra långt att pendla dagligen. Det är klart att det går men även utan häst är det krävande om utbildningen är sådan att man behöver vara i skolan mer eller mindre varje dag och även långa dagar.

Det går absolut att nyttja tiden på tåget till att studera men det är ibland inte lika enkelt i praktiken som i teorin är min erfarenhet! Jag tror att med långa dagar, en krävande utbildning med en del självstudier utöver de långa skoldagarna och med två timmar enkel väg så blir det tufft att ha häst. Självklart inte omöjligt beroende på hur man är som person, men tufft och risken är att lite glädje med att ha häst försvinner.

Jag studerade en mindre krävande utbildning och även om det krävdes en hel del studietid och att vi hade en hel del schemalagd tid så var det ändå en mer flexibel studietid om jag jämför med de vänner jag har som läste ingenjörsutbildning under samma period. Det innebar att jag kunde jobba några pass i månaden och hade tid för hästen även om det bitvis var ansträngt med ekonomin. Jag missade däremot mycket av det sociala vilket ibland kändes jobbigt men jag upplevde det som värt det i slutändan ändå :)
 
Hej! Jag har tänkt att läsa till civilingenjör efter gymnasiet! Någon här som läst/läser till civilingenjör eller någon annan utbildning och har/haft häst samtidigt? Hur gick det? Hinner man med allt? Hur ofta är ni i skolan? Kommer behöva pendla ca 2 timmar med tåg till närmsta högskola med civilingenjörsutbildning:banghead:

Jag läser till jurist och har häst (haft hela studietiden). Det kräver planering och effektivt plugg, men det är inga problem att hinna med. Har läst ett år på civilingenjör innan (med häst) också. Det som kan bli lite tight är ekonomin, iaf om man vill träna och tävla. Jag har löst det genom att bo hemma hos föräldrarna (billigare än eget) och extrajobba varannan helg och mer på studiefria perioder.
Med detta upplägg blir tävlingssäsongen sådan att jag mer eller mindre jobbar varannan helg och tävlar varannan helg mars-maj och aug-okt.

Under hela studietiden har jag haft en egen häst (med alla kostnader) och i perioder en till (utbildning etc), som jag har hand om och rider på heltid med ej har några ekonomiska kostnader för (får inte betalt för det, det är för min egen nöje o utveckling).

Två hästar hade dock varit svårt att hinna med 4 h pendling / dag. I alla fall för mig som behöver sova 9-10 h/ natt ;).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka. Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka...
2
Svar
36
· Visningar
1 871
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Hedinn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
11
· Visningar
339
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp