Högskola och ha häst?

Det är ingen möjlighet att flytta närmare studieorten? Jag tycker 2h enkel väg är bra långt att pendla dagligen. Det är klart att det går men även utan häst är det krävande om utbildningen är sådan att man behöver vara i skolan mer eller mindre varje dag och även långa dagar.

Det går absolut att nyttja tiden på tåget till att studera men det är ibland inte lika enkelt i praktiken som i teorin är min erfarenhet! Jag tror att med långa dagar, en krävande utbildning med en del självstudier utöver de långa skoldagarna och med två timmar enkel väg så blir det tufft att ha häst. Självklart inte omöjligt beroende på hur man är som person, men tufft och risken är att lite glädje med att ha häst försvinner.

Jag studerade en mindre krävande utbildning och även om det krävdes en hel del studietid och att vi hade en hel del schemalagd tid så var det ändå en mer flexibel studietid om jag jämför med de vänner jag har som läste ingenjörsutbildning under samma period. Det innebar att jag kunde jobba några pass i månaden och hade tid för hästen även om det bitvis var ansträngt med ekonomin. Jag missade däremot mycket av det sociala vilket ibland kändes jobbigt men jag upplevde det som värt det i slutändan ändå :)
Nja, vill helst bo kvar där jag bor. Blir så besvärligt att flytta hemifrån och leta ny stallplats och allt när jag trivs så bra här!
 
Jag läste till civ ing, och var under de första tre åren schemalagd varje dag, antingen 8-17 eller 8-15 med sena kvällslabbar efteråt (ibland till 21). Helger var jag i skolan minst en av dagarna, ibland båda. Rapportskrivning och räkneövningar som krävde tillgång till skolans datorer, och det hann man sällan under veckan. Jag var inte direkt någon ambitiös student, snarare en som precis hankade mig fram i början.

De som hade långt att åka (och inte kunde flytta) eller behövde jobba extra hoppade av under första året, eller bytte till högskoleingenjörsprogrammet.

Under masterprogrammet hade vi något mer självstudier, vilket innebar 8-15 varje dag schemalagda och sedan mycket att skriva varje vecka. Lättare för mig eftersom jag läser väldigt fort, men många tyckte det var tungt eftersom det ofta var en bunt forskningsartiklar att läsa/skriva PM om till seminarier.

Jag har även läst andra universitetsutbildningar på helfart, och då aldrig spenderat mer än 20 h/vecka på skolan totalt. Det varierar enormt mellan olika kurser och lärosäten, men du får svårt att hitta en utbildning som kräver mer tid i skolan än civilingenjör.
 
Hej! Jag har tänkt att läsa till civilingenjör efter gymnasiet! Någon här som läst/läser till civilingenjör eller någon annan utbildning och har/haft häst samtidigt? Hur gick det? Hinner man med allt? Hur ofta är ni i skolan? Kommer behöva pendla ca 2 timmar med tåg till närmsta högskola med civilingenjörsutbildning:banghead:

Läst till sjuksköterska. Hade 2-3 hästar. 2 barn, 1 karl, 1 hund och villa.
Inga problem, man läser inte dag och natt.

Pendlade till högskolan. Tog 1h och en kvart dörr till dörr. Var i skolan ca 3 dagar/v.
 
En helt annan aspekt är ju studentlivet. Min högskoletid var nog den roligaste i mitt liv och fortfarande 30 år senare är mina närmaste vänner från den tiden. Om jag hade haft häst skulle jag aldrig ha hunnit umgås och ha så mycket kul som jag hade. Jag har haft mycket tid för hästar senare i livet.
 
Jag läser till civ. ingenjör just nu och har två hästar. Helt ärligt, det är jättejobbigt. Men samtidigt så fungerar det okej för mig.

Det beror också på var du har för ambitioner med skolan, känns det okej att utbildningen kanske tar 6-7 år istället för 5? Känns det okej att bara får precis godkänt på tentor? Ibland efter flera omtentor?

Innan hästar så var skola och betyg väldigt viktigt för mig. Jag ville göra så bra jag kunde.

Nu har jag fått acceptera att godkänt får vara bra nog. Att hästarnas och min hälsa alltid kommer före skolan och studentliv.

Men det går helt okej för mig, men det hade aldrig gått om jag inte hade varit 100% klar med vad jag prioriterar innan jag började. Det hade heller inte gått om jag inte bort kvar hemma och fått hjälp med hästarna.

Trots en hel del hjälp så lägger jag ca 4 timmar om dagen på hästarna (in- utsläpp, mockning, kvällsfodring, kolla över dem, ingen träning). Sedan är där ca 18-25 timmar schemalagt i veckan, jag försöker gå på ca 10-18 timmar och plugga en hel del hemma samt på bussen. Har 1 timme till skolan.

För mig går det för att jag tycker det är roligt att läsa och plugga. Men ser det inte som något nödvändigt. Jag gör så mycket jag känner att jag hinner och orkar. Hästarna tränas lite sporadiskt och har inte särskilt fasta tider. Lyckas oftast sova 6-8 timmar och äta 2 måltider om dagen.

Lång och flummig kommentar men ville försöka få fram att det kan bli väldigt jobbigt, men samtidigt kan det kännas riktigt bra. Du vet inte hur det känns förrän du prövat. Men ha en plan om det blir för mycket, ska du sälja hästen? Eller ska du hoppa av och börja en annan utbildning?
 
Jag är civilingenjör och köpte min första häst under studietiden. Det är mycket schemabundet, men det fungerade bra för mig. Jag bodde på studieorten och hade 17 km till stallet som jag cyklade eller åkte buss. (Ungefär samma i tid, men med cykeln hade jag inga tider att passa.) Tiden var inte ett stort bekymmer. Det var under de här åren jag hann rida, träna och tävla. Ekonomin var tuffare. Jag jobbade på loven, och kunde leva på nästan bara bidragsdelen innan jag köpte häst. Sedan fick jag öka lånet, och när jag sista året i skolan köpte bil fick jag ta fullt lån.
Jag deltog inte i studentlivet alls. All tid gick till hästintresset. Jag hade festat av mig under gymnasieåren, och bodde själv och jobbade två år innan jag började plugga, så jag var liksom klar med det. När jag köpte hästen var det för att jag ville rida, inte dricka öl.
Min man, som då var min sambo, tränade triathlon, och var också borta flera kvällar i veckan. Det passade väldigt bra för det hade varit svårare om han hade suttit hemma och surat för att jag inte var hemma. (Som man hörde från en del stallkompisar...)
Ett betydligt större avbräck i tid var när vi fick barn, och insåg att vi inte kunde lägga våra aktiviteter samtidigt. Men det är en helt annan historia...
 
Jag pluggade till civilingenjör för några år sedan och hade häst hela studietiden. Man har ca 6 timmar schemalagd tid per dag, men nästan allt är frivilligt, endel går på allt och endel går knappt på något. Under de sista 2 åren var det mycket grupparbeten vilket krävde några timmar i veckan i skolan utöver schemalagd tid.
 
Köpte min första häst när jag pluggade till civilingenjör. Som flera redan nämnt är det stor skillnad på civilingenjörsutbildningen och de flesta andra högskoleutbildningar. Vi hade allt som oftast schemalagda dagar 8-17, 5 dagar/vecka. Slutade vi tidigare någon gång berodde det på att vi hade labbar sent på kvällen istället. Att kombinera det med 2 h resväg enkel väg hade jag personligen aldrig orkat, oavsett häst eller inte. Själv bodde jag på studieorten och då funkade det. Tufft ekonomiskt visserligen.

Hade en klasskompis som bodde hemma (pendlade nog typ en timme enkel väg) och hade häst men hon hoppade av efter bara en termin. Om det berodde på att det blev för jobbigt med häst och pendlande eller på något helt annat vet jag dock inte.
 
Jag pluggade till civilingenjör för några år sedan och hade häst hela studietiden. Man har ca 6 timmar schemalagd tid per dag, men nästan allt är frivilligt, endel går på allt och endel går knappt på något. Under de sista 2 åren var det mycket grupparbeten vilket krävde några timmar i veckan i skolan utöver schemalagd tid.
Måste vara lite olika då beroende på vilken högskola man läser på. Vi hade relativt många obligatoriska moment under vår utbildning, och definitivt mer än 6 h schemalagt/dag. Eller så har de släppt på kraven på senare år, börjar ju bli ett tag sedan jag tog examen... :o:D
 
Ja det är inte det lättaste att gå på universitetet OCH ha hästen samtidigt, men främst av ekonomiska skäl. Man har ju ofta mer "fritid" under skoltiden och även om det är mkt föreläsningar o tentor så kan man lägga upp veckorna på egen hand på ett annat sätt. Men det svåra är pengarna!
Det går dock om du bara vill. En kompis hade tre hästar på CSN, men då hade hon hästarna uppstallade gratis så en stor avgift "försvann" där - fick dock jobba mycket i stallet på kvällar o mornar.

Ett tips är att lägga upp ett schema för varje vecka för att se vad du MÅSTE göra i skolan (föreläsningar är ju ex inte obligatoriska utan oftast bara seminarier som är), och vilka behov du o hästen har, o gör en plan efter det. You can do it!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka. Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka...
2
Svar
36
· Visningar
1 871
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 360
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 838
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp