Högskola vs hästarna

Hanna2021

Trådstartare
Hej alla hästfolk hoppas ni har det bra och tar hand om er i dessa tider!!

Jag är en tjej på 17 (snart 18) som går i trean på gymnasiet. Jag har börjat kolla på lite utbildningar och har nu efter lite om o men kommit fram till att jag vill studera till läkare. Jag har kollat på flertalet utbildningar (Uppsala, Sthlm, Lund) och tycker dom verkar väldigt roliga och givande! Men vill verkligen inte plugga på distans då jag fått testa det under den senaste terminen och det har verkligen inte funkat nå vidare för mig.....men flyttar jag måste jag ju ge upp hästarna!!

Jag har växt upp i en hästfamilj och fick min första pålle när jag var 8 och har sen dess ridit i princip varje dag...det är en del av mitt liv, en del av MIG! Det finns ju såklart ridskolor och stall på andra ställen än här där jag bor oxå men man ska både hinna med och ha råd som den student man kommer att bli. Och jag kan ju såklart ta med hästarna men de kostar ju oxå! Jag har just nu två ponnies varav en jag ridit in själv (c-ponny) som kvalade till SM förra året och en annan (d ponny) som oxå börjar komma upp i klasserna. Min syrra rider men hon har själv två hästar och kan inte begära att hon ska hinna med dom oxå och få ut dom på tävlingsbanan då dom verkligen har potential, och drar mig verkligen för att sälja dom (som ni förstår såklart!!) men vet verkligen inte vad jag ska göra!!! Menar läkaryrket är min dröm men hästarna är mitt liv och har vart i 18 år!

VET att det finns flera här som vart/sitter i samma sits som mig och funderar över detta och behöver verkligen råd om hur jag ska göra!!
 
Hej alla hästfolk hoppas ni har det bra och tar hand om er i dessa tider!!

Jag är en tjej på 17 (snart 18) som går i trean på gymnasiet. Jag har börjat kolla på lite utbildningar och har nu efter lite om o men kommit fram till att jag vill studera till läkare. Jag har kollat på flertalet utbildningar (Uppsala, Sthlm, Lund) och tycker dom verkar väldigt roliga och givande! Men vill verkligen inte plugga på distans då jag fått testa det under den senaste terminen och det har verkligen inte funkat nå vidare för mig.....men flyttar jag måste jag ju ge upp hästarna!!

Jag har växt upp i en hästfamilj och fick min första pålle när jag var 8 och har sen dess ridit i princip varje dag...det är en del av mitt liv, en del av MIG! Det finns ju såklart ridskolor och stall på andra ställen än här där jag bor oxå men man ska både hinna med och ha råd som den student man kommer att bli. Och jag kan ju såklart ta med hästarna men de kostar ju oxå! Jag har just nu två ponnies varav en jag ridit in själv (c-ponny) som kvalade till SM förra året och en annan (d ponny) som oxå börjar komma upp i klasserna. Min syrra rider men hon har själv två hästar och kan inte begära att hon ska hinna med dom oxå och få ut dom på tävlingsbanan då dom verkligen har potential, och drar mig verkligen för att sälja dom (som ni förstår såklart!!) men vet verkligen inte vad jag ska göra!!! Menar läkaryrket är min dröm men hästarna är mitt liv och har vart i 18 år!

VET att det finns flera här som vart/sitter i samma sits som mig och funderar över detta och behöver verkligen råd om hur jag ska göra!!

Jag har pluggat läkarutbildning och den finns inte på distans. (Just nu distansanpassar man ju pga covid men i grunden kan man inte läsa läk på distans).

Nu satt inte jag i samma sits som du eftersom jag sålde redan på gymnasiet för att hinna med skolan. Imponerande att du kunnat få de betyg som krävs trots två hästar! :)

Under läkarutb hade jag aldrig hunnit med egen häst. Man behöver lägga mycket tid på studierna. Jag jobbade extra + var medryttare i ett par år under utb och det funkade även om jag aldrig hade en ledig stund. Rent ekonomiskt behöver du ju antingen jobba extra eller få ekonomisk hjälp hemifrån för att hålla 1-2 hästar med träning och tävling CSN.

Nu har jag precis blivit medryttare igen och funderar på att skaffa egen häst igen lite längre fram. Så det går ju att ta upp hästarna igen senare i livet! :)

Ett alternativ kanske är att vänta med läkarutb några år, jobba och ta hästarna ditt du vill först? Jag började nästan direkt efter gymnasiet och det finns absolut fördelar med att vara lite äldre och mer plugghungrig.
 
Hej alla hästfolk hoppas ni har det bra och tar hand om er i dessa tider!!

Jag är en tjej på 17 (snart 18) som går i trean på gymnasiet. Jag har börjat kolla på lite utbildningar och har nu efter lite om o men kommit fram till att jag vill studera till läkare. Jag har kollat på flertalet utbildningar (Uppsala, Sthlm, Lund) och tycker dom verkar väldigt roliga och givande! Men vill verkligen inte plugga på distans då jag fått testa det under den senaste terminen och det har verkligen inte funkat nå vidare för mig.....men flyttar jag måste jag ju ge upp hästarna!!

Jag har växt upp i en hästfamilj och fick min första pålle när jag var 8 och har sen dess ridit i princip varje dag...det är en del av mitt liv, en del av MIG! Det finns ju såklart ridskolor och stall på andra ställen än här där jag bor oxå men man ska både hinna med och ha råd som den student man kommer att bli. Och jag kan ju såklart ta med hästarna men de kostar ju oxå! Jag har just nu två ponnies varav en jag ridit in själv (c-ponny) som kvalade till SM förra året och en annan (d ponny) som oxå börjar komma upp i klasserna. Min syrra rider men hon har själv två hästar och kan inte begära att hon ska hinna med dom oxå och få ut dom på tävlingsbanan då dom verkligen har potential, och drar mig verkligen för att sälja dom (som ni förstår såklart!!) men vet verkligen inte vad jag ska göra!!! Menar läkaryrket är min dröm men hästarna är mitt liv och har vart i 18 år!

VET att det finns flera här som vart/sitter i samma sits som mig och funderar över detta och behöver verkligen råd om hur jag ska göra!!

Satsa på din dröm. Ett yrke ska du ha resten av livet och det är väldigt givande att ha ett yrke som man älskar och trivs med än att ha ett som känns som ett andrahandsval. Dessutom ger väl läkaryrket roliga och bra utvecklingsmöjligheter och det är också en viktig faktor i ett långt yrkesliv.

Vad gäller hästarna så kanske du inte behöver sälja direkt utan hitta några duktiga ponnyryttare som vill ha hästarna på foder. Om ni är en hästfamilj så borde ni ha kontakter och kunna lösa det. Så hinner du känna efter under första året du pluggar och kan bestämma dig om du vill sälja sen.
 
Hej alla hästfolk hoppas ni har det bra och tar hand om er i dessa tider!!

Jag är en tjej på 17 (snart 18) som går i trean på gymnasiet. Jag har börjat kolla på lite utbildningar och har nu efter lite om o men kommit fram till att jag vill studera till läkare. Jag har kollat på flertalet utbildningar (Uppsala, Sthlm, Lund) och tycker dom verkar väldigt roliga och givande! Men vill verkligen inte plugga på distans då jag fått testa det under den senaste terminen och det har verkligen inte funkat nå vidare för mig.....men flyttar jag måste jag ju ge upp hästarna!!

Jag har växt upp i en hästfamilj och fick min första pålle när jag var 8 och har sen dess ridit i princip varje dag...det är en del av mitt liv, en del av MIG! Det finns ju såklart ridskolor och stall på andra ställen än här där jag bor oxå men man ska både hinna med och ha råd som den student man kommer att bli. Och jag kan ju såklart ta med hästarna men de kostar ju oxå! Jag har just nu två ponnies varav en jag ridit in själv (c-ponny) som kvalade till SM förra året och en annan (d ponny) som oxå börjar komma upp i klasserna. Min syrra rider men hon har själv två hästar och kan inte begära att hon ska hinna med dom oxå och få ut dom på tävlingsbanan då dom verkligen har potential, och drar mig verkligen för att sälja dom (som ni förstår såklart!!) men vet verkligen inte vad jag ska göra!!! Menar läkaryrket är min dröm men hästarna är mitt liv och har vart i 18 år!

VET att det finns flera här som vart/sitter i samma sits som mig och funderar över detta och behöver verkligen råd om hur jag ska göra!!
Jag är också läkare och hade häst fram till gymnasiet. Jag hade inte hunnit ha häst, jobba ihop pengar till hästen och rida samtidigt, men tror det skulle varit möjligt att ha kvar hästen om det inte var jag som betalade merparten för den. Sen är man ofta placerad långt ifrån studieorten på de kliniska placeringarna i slutet av programmet, vilket gör att man får lägga mycket tid på resor (och studier på kvällarna).

Det är spännande och givande att vara läkare, men jobbet tar mycket tid, väldigt många jobbar över mycket, och är i mitt tycke ganska krävande (iaf jämfört med tidigare jobb jag haft). Jag har ekonomisk möjlighet att ha häst nu, men jobbet är väldigt inflexibelt (=svårt att åka till klinik dagtid för akutbesök med hästen) och är därför istället medryttare 4-5 dagar i veckan. Ibland önskar jag att jag hade ett jobb där jag styrde min tid mer själv. Sådana läkartjänster finns iofs också :). Själva programmet tyckte jag dock var väldigt roligt att läsa!
 
Jag är också läkare och hade häst fram till gymnasiet. Jag hade inte hunnit ha häst, jobba ihop pengar till hästen och rida samtidigt, men tror det skulle varit möjligt att ha kvar hästen om det inte var jag som betalade merparten för den. Sen är man ofta placerad långt ifrån studieorten på de kliniska placeringarna i slutet av programmet, vilket gör att man får lägga mycket tid på resor (och studier på kvällarna).

Det är spännande och givande att vara läkare, men jobbet tar mycket tid, väldigt många jobbar över mycket, och är i mitt tycke ganska krävande (iaf jämfört med tidigare jobb jag haft). Jag har ekonomisk möjlighet att ha häst nu, men jobbet är väldigt inflexibelt (=svårt att åka till klinik dagtid för akutbesök med hästen) och är därför istället medryttare 4-5 dagar i veckan. Ibland önskar jag att jag hade ett jobb där jag styrde min tid mer själv. Sådana läkartjänster finns iofs också :). Själva programmet tyckte jag dock var väldigt roligt att läsa!

Ytterligare en aspekt är att det är stor skillnad på att ha egen häst när man bor hemma vs om jag skulle ha egen häst nu som vuxen. Den service man (jag) hade hemma med hushållet plus att skolan inte tog den tid som ett heltidsjobb (och ofta lite till som du säger) gör gjorde att egen häst funkade. Idag måste hela vardagspusslet skötas också, vilket gör det betydligt tuffare att ha egen häst.
 
Och jag hade mina hästar kvar medan jag pluggade :)

Jag bytte dock karriär lite senare i livet och bodde därför redan på egen gård. Vilket innebar att jag inte hade restid till stallet och kunde anpassa ridning och fodring helt efter eget tycke. Men hålla igång med tävling var inte att tänka på, men jag trivs väl bäst i skogen oavsett kanske.

Sen fick vi barn mitt i utbildningen också och då blev det inte mycket ridet på ett par år. Tufft när man började jobba också, långa dagar och helt slut efteråt. Nu är barnet 8 år och jag jobbar deltid, nu börjar jag hitta en balans igen.

Så det går att ha häst och plugga till läkare, men jag skulle inte rekommendera det :)
 
Jag pluggade och hade min häst kvar, men han och jag har aldrig haft några ambitioner.
Min kompis som är läkare hade kvar son islänning under sin studietid och jobbade samtidigt, det fungerade fint. Dock var hon väl inte den som pluggade mes i klassen kanske, men hon blev färdig läkare ändå.
 
Hej alla hästfolk hoppas ni har det bra och tar hand om er i dessa tider!!

Jag är en tjej på 17 (snart 18) som går i trean på gymnasiet. Jag har börjat kolla på lite utbildningar och har nu efter lite om o men kommit fram till att jag vill studera till läkare. Jag har kollat på flertalet utbildningar (Uppsala, Sthlm, Lund) och tycker dom verkar väldigt roliga och givande! Men vill verkligen inte plugga på distans då jag fått testa det under den senaste terminen och det har verkligen inte funkat nå vidare för mig.....men flyttar jag måste jag ju ge upp hästarna!!

Jag har växt upp i en hästfamilj och fick min första pålle när jag var 8 och har sen dess ridit i princip varje dag...det är en del av mitt liv, en del av MIG! Det finns ju såklart ridskolor och stall på andra ställen än här där jag bor oxå men man ska både hinna med och ha råd som den student man kommer att bli. Och jag kan ju såklart ta med hästarna men de kostar ju oxå! Jag har just nu två ponnies varav en jag ridit in själv (c-ponny) som kvalade till SM förra året och en annan (d ponny) som oxå börjar komma upp i klasserna. Min syrra rider men hon har själv två hästar och kan inte begära att hon ska hinna med dom oxå och få ut dom på tävlingsbanan då dom verkligen har potential, och drar mig verkligen för att sälja dom (som ni förstår såklart!!) men vet verkligen inte vad jag ska göra!!! Menar läkaryrket är min dröm men hästarna är mitt liv och har vart i 18 år!

VET att det finns flera här som vart/sitter i samma sits som mig och funderar över detta och behöver verkligen råd om hur jag ska göra!!

Om du är runt 18 har du få år kvar på ponny (om man får tävla i dina klasser tills man är 20, jag har ingen koll). Jag hade tagit ett eller två sabbatsår (beroende på hur gammal du är), bott kvar hemma, jobbat (ev pluggat upp betyg) och utvecklat hästarna så mycket jag kan den tid jag hade kvar innan jag föll för åldersstrecket. Sedan sålt och gått in för läkarlinjen hundra procent. Det är så tråkigt att stå mitt emellan två stora passioner och känna att man inte kan ge allt på någon av dem. Läkarlinjen finns kvar.
 
Jag läser till förskollärare visserligen på distans via Karlstad men jag har ingen egen häst kvar. Sålde den sista i våras och tanken är att köpa en ny när jag är klar om 2 och halvt år. Saknar de absolut men samtidigt måste man realist.
 
Läkare här å. Tror det hade varit svårt att ha häst under studietiden. Kanske inte så mkt pga studiebördan, men pga ekonomin samt att det är en speciell tid i livet där de folk du träffar och lär känna inte sällan förblir dina vänner även efter studietiden. Jag ser varmt tillbaka på mina lite halvgalna studieår, och skulle faktiskt inte byta bort dem mot en häst att behöva åka ut till på kvällar och helger. Hästen skaffade jag sen när jag var leggad och stark ekonomiskt och med fast jobb ( jourbefriad specialitet med rätt fria arbetstider, kan tilläggas).
 
Vi är alla olika förustättningar, prioriterar olika och har olika uppbackning. Bla har vi en OS-ryttare som studerade till läkare under tiden hen gjorde sin satsning till två OS så såklart går det om man vill men det kräver uppoffringar.

Själv har jag haft 2-6 hästar igång varav ett par tävlat på internationell nivå under mina heltidsstudier (och ibland mer än så samt jobb vid sidan av). I perioder har hästarna stått hemma på egen gård med bra uppbackning men har under flera år också bott 60mil bort och roddat själv (men så har jag också kraschat senare). Så det finns tusen svar på din fråga och det är bara du som vet vad du vill och vilka förutsättningar du har och det finns inget rätt eller fel sätt att göra det på. :)
 
Läkare här å. Tror det hade varit svårt att ha häst under studietiden. Kanske inte så mkt pga studiebördan, men pga ekonomin samt att det är en speciell tid i livet där de folk du träffar och lär känna inte sällan förblir dina vänner även efter studietiden. Jag ser varmt tillbaka på mina lite halvgalna studieår, och skulle faktiskt inte byta bort dem mot en häst att behöva åka ut till på kvällar och helger. Hästen skaffade jag sen när jag var leggad och stark ekonomiskt och med fast jobb ( jourbefriad specialitet med rätt fria arbetstider, kan tilläggas).

Låter som en supernajs specialitet. :D Blir väldigt nyfiken, får jag fråga vilken det är? Du får gärna PMa!
 
De bekanta jag känner som är läkare har inte kunnat ha hästar "som vanligt" efter utbildningen, utan är antingen medryttare några dagar i veckan, alternativt har häst på fullservice + medryttare ett par dagar i veckan. Det kan också vara bra att ha med i beaktning.
Är det läkare du vill bli så kör! (Men jag kan hålla med om ett par sabbatsår aldrig är fel om du har möjlighet.)
 
Jag läser till sjuksköterska på högskola. Att ha häst kan nog funka med min utbildning om man inte har barn och försöker jobba lite samtidigt. Jag hinner inte med min häst så hon får vara hagprydnad ett tag till för att bara rida lite då och då fungerar inte.
Vår utbildning går till stor del på distans just nu även om det inte är en distansutbildning egentligen. Föreläsningar hålls på zoom och det blir ju samma som att man lägger tid på att vara på skolan. Man behöver lägga samma tid på skolan även om det är distans.
När man läser till vårdpersonal så är det ju en del praktiska delar så som övningar och praktik på sjukhus. Man är ganska trött i bollen kan jag säga av att använda hjärnan så mycket att man knappt orkar med nåt mer. Fast det kanske beror mest på att jag är gammal. ;)
 
Jag sålde min häst innan jag började plugga till veterinär. Är nu medryttare ca 3 dgr/v och det är perfekt. Jag har lite fritid och hinner med plugget. Man måste välja vad man vill, det går säkert att ha häst men risken är att man kommer efter i plugget eftersom man antagligen behöver jobba också för att ha råd. Då hinner man nog inte heller vara med kompisar eller delta i aktiviteter.

I större städer är stallhyran dyrare än i mindre städer, så om man pluggar på en större ort och vill ha hästen centralt har man kanske inte heller råd att träna/tävla om man vill det.
 
Är inte där än, men jag överväger att studera till veterinär. I så fall får hästen flytta med mig, kan inte tänka mig vara utan honom och han är åt det äldre hållet så viktigt att han rör sig och tränas vettigt.
 
När jag pluggade (absolut inte så betungande som läkare) hade jag fyra-fem timmar pendling. Två hästar, en var dock främst sällskap. Jag orkade i två år. Det innebär ungefär noll umgänge med min klass och tight om pengar. Men det gick! Fast jag skulle aldrig göra om det såhär i efterhand.
 
@Marvin Visst hade du Chatsi när du pluggade?

Har två bekanta här som är läkare. Båda har två-tre hästar och tävlar dressyr på Msv-svår nivå.

Min spontana tanke är att du absolut ska satsa på att läsa nu när du är ung och driven! Det är lättare att lära sig och plugga då. Sen tror jag absolut det är möjligt att ha häst samtidigt, allt handlar om prioriteringar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 410
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp