Högskoleprovet - årets ordkunskapsdel


Jag är värdelös på mattedelarna, har alltid varit så det blev ett rätt när jag försökte tänka ut svaren och tre rätt när jag slumpmässigt svarade och bara klickade i svaren. :D Så skulle jag göra högskoleprovet igen (dock inte så troligt med tanke på min ålder) så får jag väl göra så att jag chansar mig fram på den här biten. Det verkar vara lönsammare för poängen helt enkelt. :pTur att det inte är krav på mattekunskaper i mitt arbete iallafall men att jag har desto mer användning för mitt språk och formuleringsförmåga samt ordkunskap.
 
Jag började med mattedelen men fattade absolut ingenting. Har aldrig nånsin stött på sådana frågor i matematiken, så jag låser mig på hur rörigt själva frågan är ställd.
Det finns olika matematikdelar på högskoleprovet.
XYZ är matematiska tal som kräver exakt svar, exempelvis division av bråk.
NOG (som länken) består av ett problem följt av två påståenden. Uppgiften blir att avgöra om de individuella påståendena är nog för att lösa problemet eller om man behöver kombinera påståendena.
 
18/20 på orden ( ett slarv fel och ett faktiskt fel).
3/12 på matten :o Några hoppade jag över pga fattade knappt frågan, men trodde jag skulle ha typ 6-7 rätt iaf :angel:
Men sen är jag ju samhällsvetare ut i fingertopparna också.
 

Liknande trådar

Tjatter Klarar buke den? :) https://www.svt.se/special/hogskoleprovet-ordforstaelse-oktober-2022/
2 3
Svar
56
· Visningar
2 183
Senast: sorbifolia
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
311
Tjatter Gör ordtestet här https://www.svt.se/special/hogskoleprovet-ordforstaelse-mars-2022/
7 8 9
Svar
177
· Visningar
7 942
Senast: Mineur
·
  • Omröstning
Mat Vad tycker buke om årets bluffprodukter, vilken är värdig guldet? Frebaco kvarn Rostad granola Ica Hembakat Latitude 65 Norrsken Ica...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 826
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp