Högskoleprovet - årets ordkunskapsdel

Tycker också detta kändes lättare än tidigare år. Visste vad alla orden betydde och innan har det ibland varit ord där det snarare är en känsla än att jag faktiskt vet. Å andra sidan finns det kanske en mening med att inte använda ord som "ingen" använder längre.
 
Ett fel, aldrig testat innan.
Sen har jag lätt för ord.
Andra delar i testet är nog inte riktigt min grej 😅
 
18/20. Även om jag hade två fel så brukar jag tycka att det är fler som är kluriga. Nu var jag säker på alla utom 3 typ.
 
Jag tyckte också att det var lättare ord än andra år. Men å andra sidan är det ju lätt om man kan orden. Jag kanske inte bara haft samma tur tidigare år.
 
Alla rätt. Tyckte också det var ovanligt lätt, men det har gått rätt många år sen jag faktiskt gjorde provet på riktigt så mitt eget ordförråd kanske har utökats också.
 
Jag fick 15 rätt
3 av orden borde jag kunnat
1 av orden har jag aldrig hört
1 av orden hade jag velat ha i ett annat uttryck

:rofl: :angel:
 
Statistiken över resultaten på högskoleprovet visar att yngre har oftast bättre resultat på mattedelarna medan äldre ofta har bättre på de verbala delarna. Just för att livet i sig med mer erfarenhet ger kunskap inom de verbala men att man ofta tappar mattedelarna, vilket man som yngre har färskare i huvudet från skolan.

Jag är ju en mattemänniska men hade ändå nästan alla rätt på verbala delarna när jag gjorde provet förra hösten och ngt lägre på matten medan det var tvärtom när jag gjorde det i samband med gymnasiet för 100 år sen.
 
Fattar inte hur man inte kan ha 20/20 (såvida man är född och uppvuxen inte Sverige och inte har ngn form av dyslexi)? Tycker att just denna del borde göras svårare, den känns för enkel i förhållande till vissa andra delar.
 
Fattar inte hur man inte kan ha 20/20 (såvida man är född och uppvuxen inte Sverige och inte har ngn form av dyslexi)? Tycker att just denna del borde göras svårare, den känns för enkel i förhållande till vissa andra delar.
Om du hört de diskussioner 19-20-åringarna förde på rasten efter just det delprovet så är det absolut inte för enkelt. Det var rätt roande att lyssna på faktiskt. :angel: Det har med att vi (Nu antar jag att alla som svarat här minst har passerat 30 iaf) helt enkelt med åren byggt på vårt ordförråd och då blir det enkelt.
 
Fattar inte hur man inte kan ha 20/20 (såvida man är född och uppvuxen inte Sverige och inte har ngn form av dyslexi)? Tycker att just denna del borde göras svårare, den känns för enkel i förhållande till vissa andra delar.

Det är också så att högstasieungdommar ahr ett ordförråd på mellan 5000 och 15000 ord. Skillnaden beror till största delen av om de frivilligt läser böcker på fritiden eller inte. Kan man bara runt 5000 ord får man svårt att tex förstå alla ord i en dagstidning. Då blir sådana här test också väldigt svåra.
 
Fattar inte hur man inte kan ha 20/20 (såvida man är född och uppvuxen inte Sverige och inte har ngn form av dyslexi)? Tycker att just denna del borde göras svårare, den känns för enkel i förhållande till vissa andra delar.
Alltså jag håller med om att det är ganska enkelt, men jag känner å andra sidan personer som tycker att jag ”pratar med svåra ord”. Alltså vanliga människor, bott i sverige hela livet och gått grundskola och gymnasium. Men när jag pratar förstår personerna ibland inte orden.

Klart att det är enkelt om man har lätt för språk, kanske läser mycket eller generellt intresserar sig för debatter/diskussioner osv. Men för den som har svårare för språk och tex aldrig har haft för vana att läsa böcker mer än när man måste så är nog de här orden väldigt utmanande.
 
Om du hört de diskussioner 19-20-åringarna förde på rasten efter just det delprovet så är det absolut inte för enkelt. Det var rätt roande att lyssna på faktiskt. :angel: Det har med att vi (Nu antar jag att alla som svarat här minst har passerat 30 iaf) helt enkelt med åren byggt på vårt ordförråd och då blir det enkelt.
Jag är bara 29 ;) har alltid varit bra på ordförståelse och alltid haft alla rätt på såna prov sen lågstadiet. Det vet jag med säkerhet för det står i ett brev från fröken som vi alla fick när vi blev äldre :D
 
Alltså jag håller med om att det är ganska enkelt, men jag känner å andra sidan personer som tycker att jag ”pratar med svåra ord”. Alltså vanliga människor, bott i sverige hela livet och gått grundskola och gymnasium. Men när jag pratar förstår personerna ibland inte orden.

Klart att det är enkelt om man har lätt för språk, kanske läser mycket eller generellt intresserar sig för debatter/diskussioner osv. Men för den som har svårare för språk och tex aldrig har haft för vana att läsa böcker mer än när man måste så är nog de här orden väldigt utmanande.

Låter absurt, och skrämmande. Förstår kanske om man är yngre och ens enda läsning är typ insta med yasss guuurl slayy osv i samma skitanda. Men vuxna borde vara bättre.
 

Liknande trådar

Tjatter Klarar buke den? :) https://www.svt.se/special/hogskoleprovet-ordforstaelse-oktober-2022/
2 3
Svar
56
· Visningar
2 169
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Gör ordtestet här https://www.svt.se/special/hogskoleprovet-ordforstaelse-mars-2022/
7 8 9
Svar
177
· Visningar
7 846
Senast: Mineur
·
Tjatter Lättaste ordkunskapsprovet hittills skulle jag vilja påstå. https://www.dn.se/ekonomi/hogskoleprovet-orddelen-ht-2021/
2
Svar
23
· Visningar
1 753
Senast: Tulip
·
Tjatter En personlig tränare här där jag bor har ett utegym där hon kör gruppträning ute året runt. Hur klär man sig för att träna utomhus mitt...
Svar
11
· Visningar
599
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp