Högskoleprovet - årets ordkunskapsdel

Det är så det ser ut. Vuxna får ju inte ett utökat ordförråd bara sådär. Om man inte får till sig det i jobbet eller är intresserad av läsning så blir det inte så mkt.

Vad pinsamt att inte ens vilja ha ett bättre språk. Sorgligt. Jag har läst massor sen jag var pytteliten, riktig bokmal, och gör samma med min dotter nu.
 
Vad pinsamt att inte ens vilja ha ett bättre språk. Sorgligt. Jag har läst massor sen jag var pytteliten, riktig bokmal, och gör samma med min dotter nu.
Jag också! Ständig bokmal!

De vuxna jag känner som har problem med språket känner ett stort motstånd här. Det är ju ansträngande och svårt att tex läsa eller utbilda sig teoretiskt när det är fullt av ord man inte förstår.
 
Hade alla rätt på årets och 19 rätt på 2011 orddel. Men hade jag gjort 2011 års test när jag gått ut gymnasiet så är jag inte säker på att jag vetat vad polenta, stomi och kerub betydde för något. Men svårt att säga säkert. Jag har alltid älskat att läsa och har alltid minst två böcker på gång 😀
 
Jag började med mattedelen men fattade absolut ingenting. Har aldrig nånsin stött på sådana frågor i matematiken, så jag låser mig på hur rörigt själva frågan är ställd.
 
Hade fel på tillika i slutet. För lat för att tänka ut en mening där det passade så chansade. Oklart om jag hade valt rätt även med lite mer ansträngning dock 😅 var nog typ 3-4 till jag var lite osäker på.
 

Liknande trådar

Tjatter Klarar buke den? :) https://www.svt.se/special/hogskoleprovet-ordforstaelse-oktober-2022/
2 3
Svar
56
· Visningar
2 185
Senast: sorbifolia
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
313
Tjatter Gör ordtestet här https://www.svt.se/special/hogskoleprovet-ordforstaelse-mars-2022/
7 8 9
Svar
177
· Visningar
7 949
Senast: Mineur
·
  • Omröstning
Mat Vad tycker buke om årets bluffprodukter, vilken är värdig guldet? Frebaco kvarn Rostad granola Ica Hembakat Latitude 65 Norrsken Ica...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 930
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp