Högskoleprovet - orddelen HT 2020

Det är väl ett urval av orden som publiceras? Nu var det nära tio år sedan jag gjorde högskoleprovet men bil minnas att det var betydligt fler än 20 frågor i orddelen.

Jag fick alla rätt men var osäker på flertalet av orden.
 
Jag tyckte också att det var ovanligt lätt i år, men det gör jag iofs nästan varje år. Gissar att om man har ett liv där man läser och kommunicerar så blir man bättre och bättre på ordkunskapsdelen. Jag konstaterade att det var tvärt om med mattedelen den fick jag helt plötsligt tidsbrist på när jag skrev för ett par år sedan, för 20 år sedan fick jag sitta och vänta på att provtiden skulle ta slut...
 
18/20
Var osäker på två så valde det som verkade mest logiskt men det var fel. Man ska inte tänka logiskt. :laugh:
 
Alla rätt! :D

Tyckte dom var lätta. Men med det sagt så har jag alltid läst mycket och har lätt för ord. De som inte gjort det och som kanske inte har svenska som första språk tänker jag att det inte alls behöver vara lätt. Det beror helt på.
Däremot behöver jag inte ens titta på de delarna som är matematiska.
När jag gjorde högskoleprovet hade jag två rätt på NOG (eller vad det heter) och inte många fler på statistikdelen. Det där kopplar inte min hjärna!
Och då jobbar jag ändå med siffror ;)
 
Gourmand som var ett av orden hade en delvis annan betydelse än vad jag trott: gourmand = storätare, gourmet = finsmakare, för mig har båda betytt finsmakare.

Edit. Slog upp ordet i SAOB och båda betydelserna av ordet gourmand finns. Stavas dessutom (även) gurmand.
 
Senast ändrad av en moderator:
20/20, inte osäker på något.

MEN blir missvisande då äldre sitter och gör det. Det blir lättare även utan organiserad övning för vart levnadsår man genomgår helt enkelt för att man hinner höra/läsa mer i vardagen.

Ord/språk delarna var min svagaste sida när jag skrev högskoleprov direkt efter gymnasiet men när jag skrev det som 30 åring så fick jag nästintill alla rätt och har verkligen inte läst någon svenska/engelska under dessa år annat än det man stött på naturligt i ’livet’.
 
20/20, inte osäker på något.

MEN blir missvisande då äldre sitter och gör det. Det blir lättare även utan organiserad övning för vart levnadsår man genomgår helt enkelt för att man hinner höra/läsa mer i vardagen.

Ord/språk delarna var min svagaste sida när jag skrev högskoleprov direkt efter gymnasiet men när jag skrev det som 30 åring så fick jag nästintill alla rätt och har verkligen inte läst någon svenska/engelska under dessa år annat än det man stött på naturligt i ’livet’.
Ordprovet har även objektivt blivit betydligt lättare. Skall se om jag kan leta upp något äldre prov och länka.
 
Alla rätt. Mattedelen hade jag inte haft några rätt, om jag känner mig själv. Något mattegeni är jag inte :meh:
 
Tycker också det var väldigt lätt men jag har alltid haft lätt för språkdelarna i provet. Mattedelen har alltid varit lika med noll eller väldigt få rätt för mig så något lysande totalt resultat har det aldrig blivit. :)
 
20/20, hade full pott när jag skrev högskoleprovet för länge sedan också. Jag har alltid varit intresserad av språk och har fallenhet för det.
 

Liknande trådar

Tjatter Lättaste ordkunskapsprovet hittills skulle jag vilja påstå. https://www.dn.se/ekonomi/hogskoleprovet-orddelen-ht-2021/
2
Svar
23
· Visningar
1 753
Senast: Tulip
·
Gnägg Jag är vuxen och vill åka på ridläger eller weekend nu under ht eller vt. Finns det något läger då som jag kan åka på?
Svar
6
· Visningar
951
Senast: ako
·
Samhälle Jag funderade mycket på strejkkulturen i Sverige när det var storstrejk i Frankrike för ett gäng månader sedan. Och nu strejk på Tesla...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
4 896
Senast: nullo-modo
·
Tjatter Klarar buke den? :) https://www.svt.se/special/hogskoleprovet-ordforstaelse-oktober-2022/
2 3
Svar
56
· Visningar
2 169
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp