Högskoleprovet - orddelen HT 2020

Det finns forskning som gjorts på ORD-proven.
Ordförståelsen har försämrats över tid, mest i slutet av perioden. De yngre åldersgrupperna försämras mest, men könsskillnaderna är små. Förståelsen sjunker för många ord med tysk/nordiskt ursprung medan de som även används i engelskan klarar sig betydligt bättre.

Eftersom medel för hur många rätt provdeltagarna får ska vara lika över tid så bör det rimligtvis bli något lättare i takt med förändringen.
 
Seminarium av alla ord :o
Jag har varit på x00 antal "seminaruim" i företagarvärlden genom åren, men aldrig med en "kunskapshöjande diskussion" :banghead:
För mig har det varit mer som en större föreläsning där man har fått ställa frågor.
Så mitt svar baserades inte på kunskap utan på min egen erfarenhet - som är fel :angel:;)
Ja den var lite lurig, seminarium kan ju betyda flera olika saker och jag tyckte inget av alternativen var riktigt rätt utan fick köra på minst fel.
 
Seminarium av alla ord :o
Jag har varit på x00 antal "seminaruim" i företagarvärlden genom åren, men aldrig med en "kunskapshöjande diskussion" :banghead:
För mig har det varit mer som en större föreläsning där man har fått ställa frågor.
Så mitt svar baserades inte på kunskap utan på min egen erfarenhet - som är fel :angel:;)

Skrattar med dig... jag tyckte deras synonym var lite väl högtravande :angel: på de senaste tekniska konferenserna jag varit på har de flesta (inte jag faktiskt) varit bakis på seminarierna :rofl:
 
20/20, inte osäker på något.

MEN blir missvisande då äldre sitter och gör det. Det blir lättare även utan organiserad övning för vart levnadsår man genomgår helt enkelt för att man hinner höra/läsa mer i vardagen.

Ord/språk delarna var min svagaste sida när jag skrev högskoleprov direkt efter gymnasiet men när jag skrev det som 30 åring så fick jag nästintill alla rätt och har verkligen inte läst någon svenska/engelska under dessa år annat än det man stött på naturligt i ’livet’.
Tror det finns statistik på att de yngre har generellt bättre på mattedelen än språkdelen, jämförelsevis, och att det sedan skiftar bland de äldre som gör provet som är bättre på språk än mattedelen. Känns rätt logiskt känner jag att språket är något som utvecklas vare sig man vill eller inte med åren medan matten avtar om den inte aktivt hålls igång vilket inte sker naturligt om man inte valt en sådan yrkesbana.

Jag förbättrade språkdelen enormt mellan de nästan 25 åren som gått mellan mina prov. Matten var min starkaste då, fortfarande ok nu men nästan alla rätt på språkdelen och det var jag långt ifrån som yngre.
 
Tror det finns statistik på att de yngre har generellt bättre på mattedelen än språkdelen, jämförelsevis, och att det sedan skiftar bland de äldre som gör provet som är bättre på språk än mattedelen. Känns rätt logiskt känner jag att språket är något som utvecklas vare sig man vill eller inte med åren medan matten avtar om den inte aktivt hålls igång vilket inte sker naturligt om man inte valt en sådan yrkesbana.

Jag förbättrade språkdelen enormt mellan de nästan 25 åren som gått mellan mina prov. Matten var min starkaste då, fortfarande ok nu men nästan alla rätt på språkdelen och det var jag långt ifrån som yngre.
Håller med om det. Tittade på ett av de nya "gamla proven" nyligen och där var flera mattefrågor som jag vet att jag hade kunnat när jag gick i gymnasiet, eller som jag inte kunde göra tillräckligt snabbt. Det har dessutom förändrats så att det är fler frågor som inte bara är logik/problemlösning, utan kunskaper som man måste ha lärt sig och minnas från direkt undervisning.

Får man ha formelsamling och miniräknare med sig? :angel:
 

Liknande trådar

Tjatter Lättaste ordkunskapsprovet hittills skulle jag vilja påstå. https://www.dn.se/ekonomi/hogskoleprovet-orddelen-ht-2021/
2
Svar
23
· Visningar
1 771
Senast: Tulip
·
Gnägg Jag är vuxen och vill åka på ridläger eller weekend nu under ht eller vt. Finns det något läger då som jag kan åka på?
Svar
6
· Visningar
970
Senast: ako
·
Samhälle Jag funderade mycket på strejkkulturen i Sverige när det var storstrejk i Frankrike för ett gäng månader sedan. Och nu strejk på Tesla...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
4 937
Senast: nullo-modo
·
Tjatter Klarar buke den? :) https://www.svt.se/special/hogskoleprovet-ordforstaelse-oktober-2022/
2 3
Svar
56
· Visningar
2 193
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp