Högt kalium och kalcium?

R

RussPuss

Fick hem en analys om ett hösilage jag eventuellt skulle köpa. Kvoten protein/MJ ca 8, så den var okej. Men kaliumet och kalciumet var uppe på över 7 gram, är det för högt. HAr hört någonstans tror jag att kaliumet inte får överstiga 2 gram. Vad stämmer är det skadligt, isåfall kan jag ju avstå från köp?

Cissi :bump:
 
Ursäkta kan du skriva ned värdena?

Kalium ska understiga 20 g per kg foder.. Kalcium bör vara runt 3 g per kg foder. Du kan väl provräkna på en foderstat och se hur det blir med höets värden.
 
BÖR understiga 20 gram per kilo foder ska det vara ang kalium.

Jag forskade i det där för två år sedn, vi har nämligen helt hysteriska kaliumvärden häruppe (årets ligger på 21.3 gram *stöön*) och fick då från flera håll svaret att det BÖR ligga under 20. Men att det inte är en katastrof om det ligger över OM höet i övrigt är bra värden på. Dvs, har du som jag ett BRA hö, men med höögt kaliumvärde så kör på det ändå. Ett hö med sämre värden men ändå högt kaliumvärde - ta ett annat hö.
 
Tsk tsk, märker du ord nu va! :cool: Ja men BÖR skulle jag givetvis skrivit. Kaliumöverskott är ju inget farligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 386
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 015
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 369
Senast: mackan
·
Foder & Strö Mitt hösilage har i år ett lågt srp-värde men har ett bra energi- och mineral-värde. Hästarna äter ca 15 kg hösilage per häst och dag...
Svar
2
· Visningar
1 275
Senast: spaderÄss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp