Högt smrp, lättfödda hästar.

Vivo

Trådstartare
Hej!
Jag har två lättfödda hästar som behöver gå ned i vikt under vintern.

Vårt hösilage har högt smrp vilket jag blev glad för först. Men funderar nu på hur mycket det kan påverka att de lägger på sig.

Som jag förstått det så krävs det en hel del energi för att kunna bryta ned det och omvandla det till aminosyror, men hur rädd bör man vara för att det omvandlas till energi och blir till mer fettdepåer.

Är det först när hästarna får för litet energi de omvandlar proteinet till ren energi?

Nu ger jag inte fullt till dem då gräset fortfarande växer och de har lite smått och gott att tugga på i hagen samt är mycket lättfödda. De går på lösdrift men kan inte ha halm pga att den ena då får hosta. Hösilaget är dock lägre i energi än vad halm kan vara.

De får ca 70% resp. 75% av sitt TS-behov just nu i hösilage. På detta är proteinbehovet fyllt och ungefär halva MJ-behovet är tillgodosett när det gäller hösilaget. Gräset vet jag inte vad det innehåller, men det växer fortfarande om dagarna då temperaturen ligger på mellan 7-10 grader. Givan kommer att ökas när tillgången till annat minskar och det blir kallare. De kommer då att behöva ca 11 respektive 15 kg om MJ-behovet stämmer.

Analys:
smrp: 55g/kg vara
Energi: 4,3 MJ
Dvs smrp/MJ-kvot: 12,7

Frågan är om denna kvot ger på tok för mycket protein? Annars är jag väldigt glad att det inte var trärtom som jag hade problem med förra året.
 
Sv: Högt smrp, lättfödda hästar.

Perfekt om du kan köpa lite fin halm att blanda höet med om de är lätt födda och tjocka. Brukar blanda en stor hög i hörummet och proppa i påsar och hönät till min mest lättfödda. Lite trevligare än att bara få en liten höhög som tar slut direkt.

Det protein de inte använder spjälkas och lagras som energi vad jag förstått, så jag undviker att ge några jätteöverskott.
 
Sv: Högt smrp, lättfödda hästar.

Jo halm hade varit perfekt om inte den ena fått hosta av det. Är inte helt säker på om hon hostar av all halm eller om det berodde på dålig kvalitet på halmen då de fick det senast för ett par år sedan, men hon fick även hosta av hö förra året. Är rädd att chansa och därför undrar jag hur mycket av proteinet man kan förvänta sig omvandlas till energi då det ju går åt en del energi att bryta ned det. Med det låga energiinnehållet så kan de ju få en hel del hösilage utan halm.
 
Sv: Högt smrp, lättfödda hästar.

Det verkar som om jag fått fel värde på MJ från leverantören. Fick analysen på en handskriven lapp. Har nu kollat och han har angett per kg TS när det skulle vara per kg vara vilket jag räknade om och fick till 4,3. Men det skulle vara 6,7 vilket ger en kvot på 8,2. Rätt så bra ändå men det kunde varit mindre energi. Det förklarar den otroligt höga kvoten och det energifattiga hösilaget som inte var så energifattigt;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 205
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 794
Senast: Jeslin
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 638
Foder & Strö Finns nåt samband mellan högt innehåll av smrp, i förhållande till MJ, och sockerinnehållet? Ska beställa foder men där är ingen...
Svar
12
· Visningar
948
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp