Höhäck för mini som storhäst inte kommer åt

__sofia__

Trådstartare
Jag har ett problem med utfodringen av mina hästar - jag hade behövt bygga något som minishettisen kan äta hö från som den stora hästen inte kommer åt.

De går på lösdrift, men de kan inte äta hö från samma ställe då minishettisen lätt går upp i vikt om hon har fri tillgång (eller bara tillgång till sådana mängder som den stora äter om hon inte får fri tillgång). Jag har byggt upp ett sätt så att den stora hästen kan få fri tillgång till hö utan att den lilla kommer åt, men problemet nu är att jag inte har något system för den lilla hästen så att hon får rätt mängd. Jag har analyserat hö och har beräknat hur mycket hon behöver, men jag har sett stora hästen gå och ta från minisens mat istället för att äta sitt eget (oavsett om det är en halvmeter mellan platserna eller flera meter) och då är det ju svårt att veta hur mycket jag ska ge utan att minisen varken får för lite eller för mycket.

Så, någon som har någon idé på hur man kan ge en liten häst mat utan att en stor kommer åt? Det som jag funderat på tidigare är att sätta en hög tråd under en del av hagen, så att minisen kan gå under och äta där innanför medan den stora inte kan det. Men dels känner jag att det finns en viss risk att den stora hästen försöker kravla sig under där och fastnar på den lilla ytan, och dels så hade jag gärna haft ett sätt att bygga det inomhus i lösdriftshallen, så att de båda kan stå inne och äta.

Några idéer?
 
Vill du att båda ska kunna stå inne i lösdriften och äta hade jag byggt en låda/tak och väggar, hög nog för den lilla att gå in i men inte för den stora. Trådar och staketliknande lösningar att gå under hade jag passat mig för. Mer än en har skapat rymlingar på det sättet.
 
Vill du att båda ska kunna stå inne i lösdriften och äta hade jag byggt en låda/tak och väggar, hög nog för den lilla att gå in i men inte för den stora. Trådar och staketliknande lösningar att gå under hade jag passat mig för. Mer än en har skapat rymlingar på det sättet.
Min minishettis är dessutom en rehabiliterad rymmare, så jag försöker att inte uppmuntra henne till att gå under eltrådar så att hon inte får för sig att börja rymma igen ;)
 
Hur funkar det om du skulle strö ut shettisens hö riktigt ordentligt inne i lösdriften så hon kan gå och pilla? Tycker den stora borde föredra att gå till den stora högen/balen då
 
Googla på creep feeding för inspiration. Personligen skulle jag nog bygga ett rejält trästaket (nästan box) med en låg och smal öppning.
 
Min minishettis är dessutom en rehabiliterad rymmare, så jag försöker att inte uppmuntra henne till att gå under eltrådar så att hon inte får för sig att börja rymma igen ;)
Min var också en rymmare (var på nära att avlivas som yngre pga rymningarna).
Att ha en tråd på 120 cm som hon på under 90 cm kom under påverkade inte henne iallafall att börja rymma igen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 016
Senast: Twirro
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 478
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp