Höhäck, hökupol, höbalja - ge mig råd...:)

Vackerpojkarna

Trådstartare
Hej hästmänniskor!
Nu står jag inför beslutet om jag ska göra någon egen slags foderhäck, till stora balar - eller köpa en färdig - eller satsa på en hökupol i plast??
Vill få någon slags ordning kring balen & inte behöva slänga massor av foder som de trampat ner...
I nuläget rör det sig om 2 stora hästar - blir 3 så småningom...
Tips & råd emottages tacksamt.:bow:
Mvh!
 
Jag har använt en sån här de senaste drygt 10 åren, har funkat utmärkt.
hohack2.png

Fotot är den första jag snickrade ihop och jag använder fortfarande samma konstruktion.
 
De flesta hästar tycker om att äta bredvid varandra, men har men någon som blir för stressad av det (vill vakta) så är det bättre med fler. Typ är det 3 hästar så ha 3 fodringsplatser (minst) med avstånd, även om två gärna äter tillsammans. Tänker mest att det påverkar hur foderhäckarna ser ut.
Jag en fyrkant med med sidor och ribbad botten. Ville helst inte ha fodret på marken då det regnar mycket här och det lätt blir ohygieniskt.
Nu tänkte jag försöka mig på att snickra ett tak i.o.m. regnet. Vill gärna att de har fräsch halm tillgängligt som de kan tugga på.
 
I vårt stall har vi både stora (dyra) foderbord i metall, samt hökupoler i plast. Tycker kupolerna är bättre än väntat. Trodde inte min stora och lite klaustrofobiska häst skulle känna sig bekväm med att äta ur dem men det är inga problem. Spillet blir nog ungefär samma i båda varianterna. Lite mer från kupolerna kanske.
 
Pappa byggde precis höhäck med botten och tak åt mig, baserat på lastpallar (EU-pall). För liten för en rundbal men finns ju pallar i andra mått också :)
 
Har en hökupa som jag är jättenöjd med och ännu bättre blev det när jag kompletterade med ett nät över balen. Tyckte det blev lite för mkt spill innan. Har 3 hästar och 4 gluggar i hökupan.
 
Jag har en höhäck och hönät, har inget spill alls.

IMG_0976.JPG


Hade foderring (utan nät) innan, den vältes bort så fort balen hade minskat med 30-40%. Då hade jag spill i mängder.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 466
Senast: AlmostEasy
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 170
Senast: Wonna
·
Träning Hmm, behöver lite råd nu.. Har precis köpt en ny häst (6årig andalusievalack), köpt av en vän då han misstrivdes så i det stallet han...
Svar
6
· Visningar
1 283
Senast: caballera
·
Körning Jag skulle gärna vilja ha lite råd och tips inför förestående köp av diverse utrustning, främst sele då. Jag har en shirevalack som...
Svar
4
· Visningar
1 059
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp