Höja blodtrycket?

Ja, det känns verkligen hopplöst 😞 Jag har tjatat om terapi i flera år utan resultat. Jag har fått tips om ett ställe som kanske kan hjälpa men det är några mil bort och jag har helt enkelt inte orkat ta tag i det för det känns som att jag ändå är ett hopplöst fall eftersom jag knappt klarar någonting även om jag vet hur/vad jag bör göra. Jag har totalt noll styrka och självdisciplin att stå emot och kämpa mig igenom ångesten. Byta vårdcentral har jag inte provat för även det känns hopplöst eftersom ingen bryr sig

Jag tar redan 7,5-10 mg stesolid och 5-15 mg attentin mot ångesten om dagen så tror inte det finns så mycket annat där att sätta in. Det funkar rätt så bra så länge ångesten inte är för stark, men minsta lilla antydan till ångest så ger jag upp direkt för jag klarar verkligen inte att hantera den. Det har gått så långt att jag har ångest för att jag är rädd för att få ångest

Har du utforskat 1177 när du är inloggad? På min kan jag både byta vårdcentral och skicka självremiss till KBT. Utan att man behöver prata med någon.
 
Har du utforskat 1177 när du är inloggad? På min kan jag både byta vårdcentral och skicka självremiss till KBT. Utan att man behöver prata med någon.
Nej, det har jag inte. Men vad för nytta gör det att byta vårdcentral? Det är ju fortfarande samma stad så jag antar att det är samma läkare?
KBT funkar tyvärr inte på mig 😞
 
När min dotter har svårt att äta äter hon dietshake eller proteinshake. Hon får blodsocker fall för att hon äter för lite. Oftast är det svårt för henne på morgonen. Sakerna är ganska söta, så det kanske funkat. Proteinbars kan funka det med?
 
@Lyan Har du några säkra kort i matväg? Något livsmedel, vad som helst, som du vet att du får i dig?

Spånar om det kan vara lättare att börja i den änden. Att på dåliga dagar ha en nödlösning bara för att där och då få upp blodsockret. Att ge dig själv en miniminivå den energi så att du orkar utmana ätstörningen och tänka på näring etc.
 
Jag har i alla stadier av min ätstörning haft tillgång till näringsdrycker då dom kan fylla fler faktorer än viktuppgång. Jag är också kräsen kring maten, mår illa och tröttnar och har svårt att välja och få i mig allt jag behöver. Det är perioder när jag inte tar dom alls och andra då jag tar fler.

Dom är jobbiga på ett sätt om man är rädd för kalorier men jag har också lågt blodtryck och yrslig och då har jag alltid en näringsdryck redo i kylskåpet som jag kan dricka som en extra boost för att kunna fortsätta dagen. Eller som kvällsmellis eller tillägg utöver det du redan äter eftersom jag inte vet vad du äter nu.

För mig kostar 90 näringsdrycker 230 kronor, nästa gång får jag 100 stycken för 230 kronor. Min dietist är suverän och det fixas snabbt och hemleverans. För mig blir det alltså väldigt billigt med näringsdrycker, utan recept får man betala 100 för 4 ungefär.

Ett tips är att vissa går att frysa till glass i sin flaska och ätas med en lång sked, chokladsmaken kan man värma och dricka som varmchoklad, andra passar fint med ett sugrör osv

Jag tror att läkare kan skriva ut recept på nd, jag har fått det några gånger men det var omständigt. Oavsett om det är orsaken till din yrsel låter det som din kropp inte mår bra och kan behöva en bra sammansatt kost. Kanske kan nd vara första steget och sen om det går byter till mat eller så är det som för mig att jag behövt dom i mitt liv i 15 år.

För mig tar dom bort yrseln jag har just då rätt bra faktiskt.

Det måste finnas någon i din region som skriver ut recept på nd,det är helt säkert fler med behovet.
 
Orkar inte leta vem det var som skrev men ni som skriver lakrits, ni vet om att stort lakritsintag kan ge kaliumbrist?! Jag har också träffat på läkare som har tyckt att det har varit en bra idé och när jag har ifrågasatt och bett dem kolla upp det har de ju fått erkänna att det rådet var ju inte alls bra. Lite lakrits då och då är inte farligt men man ska inte äta några mängder. Lågt kalium kan ge yrsel, hjärtklappning, kramper och till sist kan hjärtat bli allvarligt påverkat.

@Lyan klarar du av att äta dextrosol? Jag har exakt samma problem som du. Förr dagligen men nu inte riktigt så ofta och jag tror att det beror på att jag har bättre kondition nu. Jag har också lågt blodtryck och har fått exakt samma bemötande från vården som du. Jag trodde länge att det berodde på lågt blodtryck men har fått inse att det inte alls beror på det utan på EDS https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/pediatrik/ehlers-danlos-syndrom/. För mig hjälper dextrosol när det känns som blodtrycksfall. Jag har också alltid vatten med mig när jag är ute och går och det hjälper också, ibland iallafall.
 
Jag har haft problem med yrsel, matthet och orkeslöshet pga lågt blodtryck och utbrändhet.
Har märkt att jag mår mycket bättre i kroppen om jag får i mig tillräckligt med protein. Brukar köpa hem proteinbars och proteindrycker som jag tar som mellis. Barebells har funkat bäst för mig, dom smakar inte så mycket sötningsmedel. Nicks och propuds är också helt okej. Propuds proteindryck tycker jag är bäst, speciellt den med chokladsmak 😊
 
Finns det något receptfritt sätt att höja blodtrycket? Jag dricker ca 1-3 liter om dagen så vätskebrist borde inte vara problemet. Maten är värre men jag äter inte så dåligt att blodtrycket ska vara så lågt att jag knappt kan stå upp. Motion vet jag, men det är svårt att motionera när jag knappt klarar att stå upp

Börja röka, på ett år gick mitt blodtryck från omätbart till knappt mätbart under tiden jag gjorde lumpen (vet ej om snus har samma verkan på blodådrorna). Nu mera, efter hjärtinfarkten för 10 år sedan, ligger blodtrycket fortfarande något i underkant fast både mediciner och rökning men alla svimmnings sympton o dylikt är borta.
 
Orkar inte leta vem det var som skrev men ni som skriver lakrits, ni vet om att stort lakritsintag kan ge kaliumbrist?! Jag har också träffat på läkare som har tyckt att det har varit en bra idé och när jag har ifrågasatt och bett dem kolla upp det har de ju fått erkänna att det rådet var ju inte alls bra. Lite lakrits då och då är inte farligt men man ska inte äta några mängder. Lågt kalium kan ge yrsel, hjärtklappning, kramper och till sist kan hjärtat bli allvarligt påverkat.

@Lyan klarar du av att äta dextrosol? Jag har exakt samma problem som du. Förr dagligen men nu inte riktigt så ofta och jag tror att det beror på att jag har bättre kondition nu. Jag har också lågt blodtryck och har fått exakt samma bemötande från vården som du. Jag trodde länge att det berodde på lågt blodtryck men har fått inse att det inte alls beror på det utan på EDS https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/pediatrik/ehlers-danlos-syndrom/. För mig hjälper dextrosol när det känns som blodtrycksfall. Jag har också alltid vatten med mig när jag är ute och går och det hjälper också, ibland iallafall.
Kör också med dextrosol. Fått höra från vården att man behöver 2 stycken samtidigt om man mår väldigt dåligt, räcker inte med bara en.

Fast dextro tar bara bort symtomen och inte dom riktiga problemen.
 
Börja röka, på ett år gick mitt blodtryck från omätbart till knappt mätbart under tiden jag gjorde lumpen (vet ej om snus har samma verkan på blodådrorna). Nu mera, efter hjärtinfarkten för 10 år sedan, ligger blodtrycket fortfarande något i underkant fast både mediciner och rökning men alla svimmnings sympton o dylikt är borta.
Ursäkta men omätbart? Vad menar du med det? Död? Hittar du på nu igen?
 
Börja röka, på ett år gick mitt blodtryck från omätbart till knappt mätbart under tiden jag gjorde lumpen (vet ej om snus har samma verkan på blodådrorna). Nu mera, efter hjärtinfarkten för 10 år sedan, ligger blodtrycket fortfarande något i underkant fast både mediciner och rökning men alla svimmnings sympton o dylikt är borta.
Du var död innan du började röka alltså? På en levande människa är blodtrycket alltid mätbart.
 
Kör också med dextrosol. Fått höra från vården att man behöver 2 stycken samtidigt om man mår väldigt dåligt, räcker inte med bara en.

Fast dextro tar bara bort symtomen och inte dom riktiga problemen.
Ja precis. Man ska alltid ta två men fler är inga problem att ta heller om det behövs. Så är det ju men ibland får man bara nöja sig med att symptomen försvinner. Förhoppningsvis kan problemen bli mindre av de saker man kan göra om symptomen inte stör.
 
Börja röka, på ett år gick mitt blodtryck från omätbart till knappt mätbart under tiden jag gjorde lumpen (vet ej om snus har samma verkan på blodådrorna). Nu mera, efter hjärtinfarkten för 10 år sedan, ligger blodtrycket fortfarande något i underkant fast både mediciner och rökning men alla svimmnings sympton o dylikt är borta.
Eller så var det en synnerligen dålig idé.
//Från en som varit slav under nikotinet under större delen av sitt liv men äntligen är fri sedan 7 år tillbaka.
 
Ja precis. Man ska alltid ta två men fler är inga problem att ta heller om det behövs. Så är det ju men ibland får man bara nöja sig med att symptomen försvinner. Förhoppningsvis kan problemen bli mindre av de saker man kan göra om symptomen inte stör.
Absolut,det håller jag med om. Tänkte lite på att om vissa andra utöver ts som läser har dom symtomen pga till exempel ätstörningar så kan dextrosol hjälpa just när man har en kris men sen handlar det om att lägga en stabil bas med tillräcklig mat som kroppen behöver.

Att det blodtrycket som @Lyan beskriver faktiskt är för låga om man har en ätstörning och om man har dom problemen. Det går liksom inte att jämföra pressen som kroppen utsätts för hela tiden när man är sjuk och att då blir ett lågt blodtryck mer märkbart än hos en fullt frisk person med en frisk kropp. Oavsett vik för man kan ha näringsbrist även om man inte har energibrist i kosten. Även om @Lyan inte upplever maten som en orsak kan lågt blodtryck och yrsel bero på att man inte får i sig tillräckligt med mat hos andra med ätstörningar.

Så kanske har du näringsbrist ändå @Lyan? Får du i dig mat som täcker alla behov med dina matvanor? Kanske är nd något att prova?
 
Har du testat färdig fryst raggmunk att steka och äta? Innehåller inga direkta konstigheter och ger salt 🙂
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 578
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 080
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 823
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 793
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp