Höja blodtrycket?

Om du varken ätit eller druckit vore det snarare märkligt om du hade haft ork för att gå ut. Rostmackor funkar fint som krismat! Har du någonting på mackorna? Skulle det kunna funka att göra röror (som du kan frysa in i portioner att ta fram när krismackan ska ätas) att bre på? Kan bres tunt om det är obehagligt med smak eller konsistens. I rörorna kan du då få in lite sånt som är bra att få i sig.
Nej precis. Så jag hade verkligen behövt kunna dricka vatten men jag får nästan kväljningar av det 😞 Finns inget annat än saft jag har hittat som gör att jag kan dricka vatten men kommer inte att ha råd att köpa så mycket saft som behövs för att kunna dricka tillräckligt mycket.

Oftast har jag bara smör för jag har svårt att ha godare saker hemma för då kan jag inte sluta äta istället. Ibland har jag majonnäs eller skagenröra på dem men inget av det är ju särskilt nyttigt tyvärr
Rostmackor kan vara jättebra mat beroende på bröd. Har du tex ett ljust bröd gjort på virvelmalet helt ölandsvete så innehåller det mer näring än valfritt grovt bröd oftast. Tror du att du orkar baka om brödet är ett rör ihop och häll i form?

Risgrynsgröt i tub? Kan det vara tillräckligt lika annat du gillar för att det ska fungera?

Om du gillar mousse, har du provat att göra mousse på proteinpulver? Jag gör chokladmousse på Huels black måltidsersättning och vatten och många tror det är helt vanlig mousse från motsvarande Ekströms. De har en smak som är jordgubb och grädde, kanske den är rätt smak att göra mousse på?Den ger ju lite mer näring än vanlig mousse tänker jag. (Förlåt om jag trampar på någon tå genom att föreslå detta)
Fiberrost har jag för mig att brödet jag äter heter. Det är lite mittemellan ljust och grovt bröd. Baka bröd kommer nog inte funka 😞 Kan få hjälp av boendestödet men tveksamt om det hade funkat ändå

Risgrynsgröt äter jag ibland. Det är gott men brukar alltid glömma bort att det finns så det kan vara ett försök att köpa hem lite för det har väl rätt lång hållbarhetstid har jag för mig

Det har jag inte provat men det kan helt klart vara värt att kolla upp!
Jag lyckas aldrig med den klassiska varianten att stuva länge i mjölk, så jag gör annorlunda. Koka makaronerna som vanligt och häll av, sen tillbaka i pannan och på med en liten skvätt matlagningsgrädde (jag tar Oatly iMat, funkar kanon och den har lång hållbarhet i kylen). Låt puttra ihop en liten stund till lagom krämighet, sen är det klart. Men det kanske blir för mäktigt om det redan är jobbigt att äta?

Proteinshake är standard för mig när jag har låg matlust, det funkar både till frukost och mellanmål, även lättare lunch eller middag med en macka till. Jag köper färdiga men det går såklart också att göra själv genom att mixa det man vill och tillsätta proteinpulver, om energin finns.
Jag brukar koka makaronerna för sig och såsen för sig och sedan bara blanda ihop allt med ketchup. Det är snabbt och lätt men för gott för att jag ska kunna ha mjölk hemma hela tiden.

Proteinpulver funkar inte för jag klarar inte konsistensen och färdiga brukar vara för dyra tyvärr 😕 men jag får försöka ta tag i att hitta en dietist så jag kanske kan få näringsdrycker på recept
 
Jag har fått samma råd av läkare. Jag ligger också på 90/60 för det mesta och jag käkar glatt salta balkar och kallar de för medicin.
Så jäkla typiskt att när det finns godis som funkar som medicin så är det sådant jag inte tycker om 😫😅
 
Min mamma hade som ung extremt lågt blodtryck. När hon tog studenten och de gjorde festrundan brukade hon med jämna mellanrum svimma. Vännerna la henne på närmsta platta underlag, gärna framför en soffa så de kunde lägga benen högt. Sedan låg hon där ett tag innan hon piggnade till och de fortsatte till nästa fest. Det här var för en herrans massa år sedan, men hon fick göra sin ena munta halvliggande.
 
Dom är jobbiga på ett sätt om man är rädd för kalorier men jag har också lågt blodtryck och yrslig och då har jag alltid en näringsdryck redo i kylskåpet som jag kan dricka som en extra boost för att kunna fortsätta dagen. Eller som kvällsmellis eller tillägg utöver det du redan äter eftersom jag inte vet vad du äter nu.

För mig kostar 90 näringsdrycker 230 kronor, nästa gång får jag 100 stycken för 230 kronor. Min dietist är suverän och det fixas snabbt och hemleverans. För mig blir det alltså väldigt billigt med näringsdrycker, utan recept får man betala 100 för 4 ungefär.

Ett tips är att vissa går att frysa till glass i sin flaska och ätas med en lång sked,
Ursäkta för inhopp och halvt OT i tråden.
Men jag måste fråga vilka näringsdrycker det går att frysa till "glass/slush"? Har du testat själv?
Jag har en närstående som har samma problem som fler i tråden har, även TS, men glass/slush är omtyckt och det skulle vara toppen om man kunde "slå två flugor i samma smäll".
 
Om ni vore med -82 på läkarundersökningen hade ni nog inte skrattat like mycket, för då hade ni sett själva...
Det du skriver är en uppenbar lögn alternativt så har du missförstått. Det blir ju bara larvigt när du fortsätter påstå att du inte hade något blodtryck innan du började röka. Du kan fråga anonymt på 1177 om du vill. De kan säkert hjälpa dig att förstå det omöjliga i det du säger.
 
Nu har jag tagit första steget med boendestödet att försöka ta tag i maten :banana: Hon jag träffade idag berättade att hon är väldigt intresserad av kosthållning och näringslära och hur mat påverkar ens mående plus att hon älskar utmaningar så hon var väldigt pepp på att försöka hjälpa mig. Min ordinarie boendestödjare kommer tillbaka från semestern nästa vecka så då ska vi försöka komma fram till en plan!

Näringsdrycker har jag inte kollat upp ännu men det ligger på listan iallafall
 
Ursäkta för inhopp och halvt OT i tråden.
Men jag måste fråga vilka näringsdrycker det går att frysa till "glass/slush"? Har du testat själv?
Jag har en närstående som har samma problem som fler i tråden har, även TS, men glass/slush är omtyckt och det skulle vara toppen om man kunde "slå två flugor i samma smäll".

Jag hade Fortimel (både energi- och proteinvarianterna) när jag var som sämst i magen och de är goda att frysa lite, det blir som en slush/milkshake.
 
Nu har jag tagit första steget med boendestödet att försöka ta tag i maten :banana: Hon jag träffade idag berättade att hon är väldigt intresserad av kosthållning och näringslära och hur mat påverkar ens mående plus att hon älskar utmaningar så hon var väldigt pepp på att försöka hjälpa mig. Min ordinarie boendestödjare kommer tillbaka från semestern nästa vecka så då ska vi försöka komma fram till en plan!

Näringsdrycker har jag inte kollat upp ännu men det ligger på listan iallafall

Det låter ju toppen :up:

Personligen tyckte jag Fortimel var goda när jag använde sådana, jag testade alla utom banan (men det var för att jag tycker inte om banan).
 
Ursäkta för inhopp och halvt OT i tråden.
Men jag måste fråga vilka näringsdrycker det går att frysa till "glass/slush"? Har du testat själv?
Jag har en närstående som har samma problem som fler i tråden har, även TS, men glass/slush är omtyckt och det skulle vara toppen om man kunde "slå två flugor i samma smäll".
Dom som blir bäst att frysa är efter långvarig utredning dryckerna från Fresubin protein energy drink, jag har smultron och chokladsmakerna. Dom blir krämiga som riktig glass. Har alltid i frysen och plockar fram när jag vill ha och väntar ca 5-10 minuter så den tinar lite till perfekt konsistens.

Fresubin är det märket som blir krämigast av alla andra jag provat.

Fortimel yoghurt style med hallon eller vanil/citron är också goda att frysa men blir mer som sorbet.
 
Nu har jag tagit första steget med boendestödet att försöka ta tag i maten :banana: Hon jag träffade idag berättade att hon är väldigt intresserad av kosthållning och näringslära och hur mat påverkar ens mående plus att hon älskar utmaningar så hon var väldigt pepp på att försöka hjälpa mig. Min ordinarie boendestödjare kommer tillbaka från semestern nästa vecka så då ska vi försöka komma fram till en plan!

Näringsdrycker har jag inte kollat upp ännu men det ligger på listan iallafall
Bra jobbat!

Kolla upp näringsdrycker tror jag är en bra idé faktiskt, jag har alltid några redo både i kylskåpet och frysen. Tycker dom är bra. Dom är lite läskiga för mig men jag försöker se dom som medicin. Det finns så otroligt många sorters näringsdrycker. Gillar du sött eller lite mer syrligt? Många är väldigt söta i smaken så jag tar ofta Fortimel yoghurt style som variation som är lite syrligare. Dom är perfekta att dricka. Godare än drickyoghurt. Men det finns söta som är goda också men jag fördrack mig på Fortimels vanliga sorter efter många, många år. Bara att testa dig fram och inte ge upp om du inte gillar ett par smaker.
 
Mina tips :heart
EE48E30D-1956-406D-9B17-8AA0E85ED173.jpeg
 
Dom som blir bäst att frysa är efter långvarig utredning dryckerna från Fresubin protein energy drink, jag har smultron och chokladsmakerna. Dom blir krämiga som riktig glass. Har alltid i frysen och plockar fram när jag vill ha och väntar ca 5-10 minuter så den tinar lite till perfekt konsistens.

Fresubin är det märket som blir krämigast av alla andra jag provat.

Fortimel yoghurt style med hallon eller vanil/citron är också goda att frysa men blir mer som sorbet.
Tack! Det blir fler att prova :heart
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 855
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 362
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 146
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 917
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp