Höja hyra med kort varsel

Sockerbit

Trådstartare
Ni som kanske läst min tidigare tråd vet att jag ska flytta min häst och det varit problematik med hur snabbt jag kan flytta då stallägaren då står utan sällskap. Hur som haver så är platsen uppsagd med 3 månaders uppsägningstid. Idag meddelar stallägaren att hyra höjs från och med 1 januari. Jag blir vansinnig. Pengarna i sig är egentligen ingen big deal, däremot blir jag vansinnig av den anledning att man meddelar en hyreshöjning inte ens en månad innan den enligt henne ska träda i kraft, avtalsmässigt är det ok? Samt det faktum att stallägaren glatt serverar sig själv med spån/halm/hösilage som jag betalt. Överväger att meddela att spån/halm/hösilage debiteras från och med 1/1 som ett svar på hennes tilltag (jag vet, otroligt omoget kanske men är så fruktansvärt less och besviken).

"Konflikten" grundar sig ursprungligen i att jag under alla åren jag stått uppstallad där har utfört mer sysslor än vad avtalet egentligen säger, vilket förstås är en stor fördel för stallägaren. Det har gått till den gräns att jag inte orkar göra det längre och därmed har upphört med detta efter en stor diskussion vi hade, eller rättare sagt en konfrontation där hon öste ur sig den ena otrevligheten efter den andra och jag bara svalde då jag inte finner det speciellt charmigt att kräka av sig och sen tvingas "umgås" i det mån man måste när man står uppstallad hos någon. Nu vill hon med motivering att vinter/vår är tuff alltså ha mer betalt vilket hon meddelar en månad innan det enligt henne skall träda i kraft.

Jag är på gång att flytta till ett annat stall men pga foderkrisen så är det lite problematiskt då jag måste ta med mig storbal hösilage varpå det är smidigast att flytta först i februari då jag slipper ta med så många balar, samt stallägaren funnit nytt sällskap. Men i detta skedet i stundens hetta känner jag bara att jag vill flytta NU, vad gör man?
 
Man kan lätt säga att jag är en smula ursinnig just nu, men sitter och försöker formulera ett svar apropå detta med hyreshöjningen. Det värsta jag vet är att uppfattas som snål, vilket förstås gör det värre (fast den egentliga kärnan i detta problem är något annat). Jag tycker åtminstone själv att jag försökt vara minst sagt generös och diplomatisk i detta.
 
Man kan lätt säga att jag är en smula ursinnig just nu, men sitter och försöker formulera ett svar apropå detta med hyreshöjningen. Det värsta jag vet är att uppfattas som snål, vilket förstås gör det värre (fast den egentliga kärnan i detta problem är något annat). Jag tycker åtminstone själv att jag försökt vara minst sagt generös och diplomatisk i detta.

Kopiera vad @Lovisaleonora skrev och skicka som svar. Sedan flyttar du så fort du kan och ta allt foder du betalt för med dig.
 
Man kan lätt säga att jag är en smula ursinnig just nu, men sitter och försöker formulera ett svar apropå detta med hyreshöjningen. Det värsta jag vet är att uppfattas som snål, vilket förstås gör det värre (fast den egentliga kärnan i detta problem är något annat). Jag tycker åtminstone själv att jag försökt vara minst sagt generös och diplomatisk i detta.

"Jag har full förståelse för att en hyreshöjning kan behövas med de ökade kostnader som detta år innebär. Enligt vårt avtal måste dock en hyreshöjning aviseras minst 3 mån i förväg. Det innebär att den nya hyra träder i kraft 1 mars, då jag redan flyttat"
 
Gud, jag hade flyttat direkt! Läste den förra tråden och du har varit mer än tillmötesgående. Detta hade varit droppen!

Ytterligare droppe kom igår. Rotade fram avtalet och konstaterade att vi inte avtalat några 3 månader uppsägningstid som stallägaren tutat i mig (och som jag har tagit för givet stämmer), utan 1 månad(!). Faktum kvarstår att hyreshöjning aviserats den 3 december, dvs ej innan månadsskifte som avtalet säger.

Jag håller just i detta nu på att arrangera flytt för att kunna dra snarast möjligt egentligen, vore så skönt att kunna fira jul i nytt stall :) Samt att kunna dra ett fett jävla streck över detta. Det blir en del meck då jag måste plocka med mig ett tiotal storbalar ensilage som jag tyvärr måste köra en och en i släp, men det får det vara värt.
 
Ytterligare droppe kom igår. Rotade fram avtalet och konstaterade att vi inte avtalat några 3 månader uppsägningstid som stallägaren tutat i mig (och som jag har tagit för givet stämmer), utan 1 månad(!). Faktum kvarstår att hyreshöjning aviserats den 3 december, dvs ej innan månadsskifte som avtalet säger.

Jag håller just i detta nu på att arrangera flytt för att kunna dra snarast möjligt egentligen, vore så skönt att kunna fira jul i nytt stall :) Samt att kunna dra ett fett jävla streck över detta. Det blir en del meck då jag måste plocka med mig ett tiotal storbalar ensilage som jag tyvärr måste köra en och en i släp, men det får det vara värt.
Kolla om du kan hyra en större släp? Då får du med dig 3-4 balar per vända istället :)
 
Ytterligare droppe kom igår. Rotade fram avtalet och konstaterade att vi inte avtalat några 3 månader uppsägningstid som stallägaren tutat i mig (och som jag har tagit för givet stämmer), utan 1 månad(!). Faktum kvarstår att hyreshöjning aviserats den 3 december, dvs ej innan månadsskifte som avtalet säger.

Jag håller just i detta nu på att arrangera flytt för att kunna dra snarast möjligt egentligen, vore så skönt att kunna fira jul i nytt stall :) Samt att kunna dra ett fett jävla streck över detta. Det blir en del meck då jag måste plocka med mig ett tiotal storbalar ensilage som jag tyvärr måste köra en och en i släp, men det får det vara värt.

JA ! Du kommer få en så mkt trevligare jul och nyår om du gör det än att få ont i magen pga du inte vet vad din hyresvärd ska hitta på nästa gång!
 
@Sockerbit tolkade din tidigare tråd som att du hade kortare uppsägning men ville vara schysst och ändå stanna lite längre?

Om det nu är längre uppsägningstid enl stallägaren, och du själv inte heller riktigt vetat avtalet men att nu avtalet ni har verkligen är en månad så då kan du ju helt släppa samvetet och flytta direkt.

Hela grejen ang foder och att du behöver flytta ditt foder också hade jag utifrån läget sett till att lösa .

Tråkigt läge (och rörigt deluxe ang otydliga avtal osv) men utifrån din beskrivning så hade jag som sagt flyttat nu och löst problemet med att få med fodret på något sätt.

Väldigt trist läge oavsett 😳😞
 
"Jag har full förståelse för att en hyreshöjning kan behövas med de ökade kostnader som detta år innebär. Enligt vårt avtal måste dock en hyreshöjning aviseras minst 3 mån i förväg. Det innebär att den nya hyra träder i kraft 1 mars, då jag redan flyttat"


I detta fallet handlar ju inte höjningen om grovfoderpriser i sig . Men som du säger är det ju helt korrekt att en hyreshöjning måste aviseras enligt uposägningsavtalets tidsramar.
 
@Sockerbit tolkade din tidigare tråd som att du hade kortare uppsägning men ville vara schysst och ändå stanna lite längre?

Om det nu är längre uppsägningstid enl stallägaren, och du själv inte heller riktigt vetat avtalet men att nu avtalet ni har verkligen är en månad så då kan du ju helt släppa samvetet och flytta direkt.

Hela grejen ang foder och att du behöver flytta ditt foder också hade jag utifrån läget sett till att lösa .

Tråkigt läge (och rörigt deluxe ang otydliga avtal osv) men utifrån din beskrivning så hade jag som sagt flyttat nu och löst problemet med att få med fodret på något sätt.

Väldigt trist läge oavsett 😳😞

Nej precis, ägaren har hela tiden sagt 3 månader och jag har velat flytta på en gång egentligen (och bara betala hyrorna i ett svep), men pga sällskapsproblematiken ville jag ge henne rimlig tid innan jag tog min häst och drog. Men så visar det sig att det bara är en månad (rotade fram det skriftliga avtalet).

Prishöjningen är motiverad med att vintern är jobbig. Det blev plötsligt jobbig för att jag har sagt stopp till att utföra grejer som jag varit snäll och gjort tidigare. Just på den punkten har jag även blivit lite blåst då det står att det ska utgå reducering av hyran ifall man hjälper till med vissa sysslor. Nu är stallägaren van vid att ha det så och nu när hon får göra det själv så vill hon ha mer betalt (vilket hon egentligen har fått hela tiden), full hyra + hjälp med viss sysslor. Vi talar alltså om en ha kakan OCH äta kakan situation egentligen.

Det är så otroligt tråkigt alltihopa och jag blir både spyfärdig och vansinnig när jag tänker på stallet. Det har verkligen dödat det roliga med att ha häst till den grad att man börjat fundera på om det är värt det.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vi har haft våra hästar uppstallade på samma gård i flera år. I kontraktet står en viss summa angiven för hyran, i vilken ingår hö och...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
16 243
Senast: MissFideli
·
Ekonomi & Juridik Finns det någon regel eller praxis om hur långt i förväg man ska meddela en höjning av stallhyran? Vi fick strax innan jul höra att...
Svar
11
· Visningar
3 662
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 461
Senast: Niela
·
C
Hästmänniskan jag har min häst inackorderad i ett stall. den har stått där i ca 2 månader och det är också så länge jag har ägt hästen. i början...
2
Svar
35
· Visningar
3 920
Senast: Ganesco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp