Höja hyran?????

Na_Polnoc

Trådstartare
JAg bor i ett studentrum som en stiftelse har handom. Nu är det så att det går ett rykte om att de ska höja hyran till nyår ( vet ej med hur mycket). Anledningen till hyreshöjningen är att stiftelsen tog ett lån när de renoverade huset för några årsedan. Och vill nu höja hyran så de kan amortera lånet fortare, för att om 20 år kunna göra en ny renovering med nya lån utan att ha det gamla kvar.

Men jag undrar om de verkligen får göra så. Har nämligen hört att det måste vara en renovering, byte av tapeter eller liknande som ska föregå en hyreshöjning. Och något sådant är inte på gång. Trots att tapeterna i vissa rum (tex mitt) är väldigt slitna, med både hål och märken i.

Jag vill ha lagparagrafer och liknande som man kan sticka under näsan på styrelseledamoterna om detta är tillåtet eller inte.
 
Nej, hyran kan höjas av andra skäl än renovering t.ex. stiftelsens ekonomi är ansträngd osv. Vem förhandlar om hyran åt er? Hyresgästföreningen eller? Kontakta dem i alla fall. De kan säkert hjälpa till lite.

Hyresnämnden är också en bra instans att vända sig till. Om hyreshöjningen går igenom, kan man alltid "överklaga" den. Kan man visa att hyran är oskälig jmf med liknande lägenheter med samma standard, får man pengarna tillbaka. De kan också ha information.
 
DEm som förhandlar om hyran är hemitkåren. Dvs. studenter som bor här. DEt är hemitkåren som även har festerna i huset, premunerar på tidningar och så. Vilket gör att de kan nog inte heler så mycket om hyresförhandlingar och liknande.
 
Det går alltid att höja hyran. Det är en förhandlingsfråga bara. Jag är själv hyresvärd och vet att man kan höja hyran utan varsel för ökade energikostnader och med 3 månaders varsel från antingen Nyår om man har skrivit det i kontraktet eller 3 månader före hyrestidens utgång. Hyreskontrakt löper alltid med någon typ av utgång men med rätt till förlängning, besittningsrätt.

Så tag och läs kontraktet för det står antagligen i det.
Annars så kan du titta i lagboken. Det står mycket noga reglerat i Jordabalken. Lagen heter Hyreslagen.
 

Liknande trådar

Hemmet Ja.. Jag vet inte var jag ska börja.. Förra året i december blev det, efter tre års bönande och tjat, klart med att min hyresvärd...
Svar
7
· Visningar
1 784
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp