Höja innertak i stall

Waco

Trådstartare
Nu står vi på vippen att införskaffa gården med stort G. Stallet är egentligen perfekt i alla hänseenden utom takhöjden. Skulle behöva få upp den ca 50 cm... En del av byggnaden är redan öppen till nock, där är foder förvaring (halm och hö) sedan är där ett stall i samma byggnad med två olika konstruktioner för att stötta skulle(innertak) och bjälkar. Den ena delen känns rimlig att lyfta innertaket/skullen på, den del som ligger mot den som är öppen i nock.

Ni som gjort detta vad har det krävts i ekonomi och arbetskraft för att göra detta?

Bilder kommer under morgondagen.
34310


Här kan man skymta konstruktionen som är öppen till nock.
 
Vi hade någon tryckluftsgrej som lyfte upp innertaket som sedan fästes med nya balkar. Var inte så krångligt vill jag minnas.
 
Vi gjorde en större stallrenovering, med bl a höjning av innertaket, vilket krävde förstärkning av takkonstruktionen. Just den delen var inte så dyr som vi befarade, jag har för mig att det handlade om ca 80 000 för stalldelen som är ca 170 kvm.
 
34349


Bild mot den del som är öppen i nock.

Reglarna för golvet/innertaket ligger på 1,2 meters mellanrum.
 
34350


Bild från stallet sett. Plåten ligger direkt mot reglarna. Eftersom reglarna sitter så tätt som 1,2 m vinner jag ingen direkt höjd på att bara plocka plåten. Annars hade jag haft ca 30 cm bara där och kunnat nöja mig med det, men det går kanske att växla av för att få större mellanrum mellan reglarna?

Vågar man lyfta taket bara rakt upp 30-40 cm?
 
Visa bifogad fil 34350

Bild från stallet sett. Plåten ligger direkt mot reglarna. Eftersom reglarna sitter så tätt som 1,2 m vinner jag ingen direkt höjd på att bara plocka plåten. Annars hade jag haft ca 30 cm bara där och kunnat nöja mig med det, men det går kanske att växla av för att få större mellanrum mellan reglarna?

Vågar man lyfta taket bara rakt upp 30-40 cm?

Ska du höja bara för att eller för att få godkänd takhöjd?
 
Ligger inte boxarna högre upp än golvet vid dörren?
Kanske värt att jämföra pris vad det skulle kosta att sänka golvet mot att höja taket.

Jo de gör det. Där är uppfyllt med betong för att jämna ut det gamla foderbordet och korännan. Det är helt klart ett alternativ att bila ner golvet i boxarna, är bara rädd det ska vara ett sjuhelvetes tungt jobb...
 
Jo de gör det. Där är uppfyllt med betong för att jämna ut det gamla foderbordet och korännan. Det är helt klart ett alternativ att bila ner golvet i boxarna, är bara rädd det ska vara ett sjuhelvetes tungt jobb...
I ett stall där jag stod bilade dom ur golvet istället. Känns lättare. :) dom hade en liten bobcat att göra ut materialet med.
 
Har stått i ett stall där de gjorde det, absolut inte värre än att höja taket (om du hyr maskiner) vilket de fick göra i samma stall då de missade detaljen att stötta upp taket medan de tog ut golvet så det sjönk
 
Jag hade kollat med något byggföretag om de kan kolla på konstruktionen om det räcker med bärande bjälkar/reglar som inte går igenom boxarna eller stallgången, funkar det så är det enklast och troligen billigast. Funkar inte det hade jag kollat om det går att ordna någon annan typ av stöttning i taket över boxarna högre upp.
Att bila golv är ett tungt jobb som ofta kan dra iväg i stora summor, har grannar som gjort det.
 
Vi byggde nytt innertak i stallet när vi renoverade. Ca 40-50 000 i materialkostnad för bara takhöjningen har jag för mig (div limträbalkar plus beslag, bultar, muttrar, plankgolv, mm) Ett antal arbetstimmar. Skitigt och tungt. Men det blev bra. Började med att ta bort all gammal el och riva gamla taket/loftgolvet (det var murket och dåligt så det dammade som attan). Sedan stöttade vi upp där det behövdes. Byggde ny bärande konstruktion. Rev ner den gamla bärande konstruktionen. Lade på nytt innertak/loftgolv. Ny belysning/el.

Har nog visat bilden innan men här ser man rätt tydligt. Det gamla taket gick där det vita tar slut så det var inte superlågt (2,20 m kanske? men det fanns rätt låga balkar plus att det var väldigt murket.

DSC_0014.jpg
 
Vill ha godkänd takhöjd för större hästar än vad det är idag.
Jo de gör det. Där är uppfyllt med betong för att jämna ut det gamla foderbordet och korännan. Det är helt klart ett alternativ att bila ner golvet i boxarna, är bara rädd det ska vara ett sjuhelvetes tungt jobb...
Tänk på att dom även går efter takhöjden i stallgången och inte bara i boxarna. Stod i ett stall som fick lägga ner pga att taket var för lågt när hästen var i stallgången. Boxarna var godkända dock. Men det var inte ens godkänt att leda hästarna igenom, tråkigt nog för annars var stallet perfekt.
 
Tänk på att dom även går efter takhöjden i stallgången och inte bara i boxarna. Stod i ett stall som fick lägga ner pga att taket var för lågt när hästen var i stallgången. Boxarna var godkända dock. Men det var inte ens godkänt att leda hästarna igenom, tråkigt nog för annars var stallet perfekt.
Men är det enda problemet så borde det gå att lösa med att sätta in dörrar ut ifrån boxarna så till vida man inte har stallet väldigt dumt placerat sett till omgivningen.
 
Men är det enda problemet så borde det gå att lösa med att sätta in dörrar ut ifrån boxarna så till vida man inte har stallet väldigt dumt placerat sett till omgivningen.
Jag antar att man vill använda stallet i sin helhet, uppbindning osv. Men klart om man inte vill det så kan man ju göra om stallet till ett stall med uteboxar bara. Det borde ju inte vara ett problem, låter dock som att det inte är någonting som fungerar på alla typer av byggnader att slå ut väggar så..men kanske det gör.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 176
Senast: Angel
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 264
Senast: majha
·
Anläggning Det är så här att i höstas köpte vi vår drömgård där vi har ett stall som är byggt i en gammal ladugård. Jag har hela tiden funderat på...
Svar
18
· Visningar
10 941
Senast: Berin
·
Anläggning Sådär, då är alla familjemedlemmar överens om att innertaket måste höjas. Eller tas bort helt ;) Jag ska bygga stall i halva...
Svar
3
· Visningar
2 831
Senast: Cyllene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp