Höja stalltak

Oj, låter klurigt det där. Även vi planerar att höja taket. Det är knappt 2,5m som det är, men det blir ju lägre takhöjd när man har permanentbädd. Vårt stall är dock uppmurat av (vita) tegelstenar upp till där taket börjar. Av någon anledning går själva "muren" (väggarna) upp ca 75cm till inuti så det är så mycket högre vi kan göra innertaket. Tänkte helt enkelt göra nya takbjälkar och lägga ovanpå "murarna" (väggarna), efter samråd med byggingenjör. Men det verkar inte vara några problem (hoppas, hoppas). Förhoppningsvis redan nästa år!
 
Jag är just i ombyggartagen.
Mitt gamla innertak låg på 2,2 meter och eftersom jag har stora pållar så räcker inte det till.
Man mäter från golvet upp till bjälken, alltså inte upp till taket som kan vara ytterligare 20 centimeter högre upp, TÄNK PÅ DET!!

Vi gör så här: medans gammla taket ligger kvar, satte vi dig nya reglar som sitter en liten bit ovanför de gammla. När alla reglarna är på plats så börjar vi nu ta ner det gammla innertaket. Sen lägger vi nytt innertak/golv till loftet. På så sätt har det aldrig funnits en 1% risk för att huset skall "falla ihop" som ngt annan beskrev.

Det är ett skitgöra pga allt damm, men inte särskilt svårt.

Imorgon börjar vi mura upp väggarna till de nya boxarna. Gud så underbart det är med nytt och fräscht. Känns riktigt lyxigt :)

Glömde ju kostnaden... låt mig se... jag tror vi räknade ut att det bör hamna runt 5000 i material och jag har ca 50 kvm. Jobbet är inte inräknat för det gör vi själva.
 
Jag stod just i valet och kvalet om jag skulle bila bort delar av golvet eller lägga på. Jag bygger om i stallet och flyttar på boxarnas placering. Tidigare var boxarna sänkta i förhållande till stallgången.

Men vi beslöt att höja upp till högsta nivån istället. Att bila bort 8 cm på 20 kvm är asjobbigt. Som jag har förstått det beror det på hur det är gjutet. Är det gjutet i en klump ner till den nivån man vill ha är det lättare men är det inte det så kan det bli knivigare.

Man bör även ta hänsyn till hur fuktan i marken är där man har sitt stall. Jag valde som sagt att inte bila bort utan att fylla på istället.

Visst är det dyrare, men det var det värt.
 
Ehh...jag skulle bara poängtera att jag VET att man mäter till bjälken...men vi har ändå valt att låta det vara så tills den dag vi får tillsägelse att ändra det...

...det är inte bara att "flytta upp" bärande delar och tro att allt är okej...det är oerhörda spänningar i en gammal ladugård som "satt sej".

De få förändringar vi gjort...dvs bara ta väck innertaket och ej flytta bärande ting...har ändå fått ladugården att flytta sej lite.

Jag tror man ska vara VÄLDIGT försiktig med sådant här...
 
Jag tror du har rätt. Även om väggarna är murade, som våra, så är ju ändå byggnaden över 90 år gammal och har varit utsatt för en hel del. Nu när vi renoverat var vi tvungna att rätta upp ena gavelsidan ca 15cm och väggen lutar ändå. Gick inte att rätta upp väggen mer, för då hade den hamnat utanför vindskivorna upptill... Vi satte i nya fönster uppe på magasinet så väggen behövde rätas upp. Undrar om de använde lod förritiden? *skratt*
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp