Höja stalltak

Fredag

Trådstartare
Jag är just på väg att bjuda på en gård. Den har ett mindre stall samt en stor fin ladugård som jag tänkte göra om till stall. Takhöjden är dock bara 205 cm, vilket betyder att den måste upp ca 50 cm för att räcka till.
Har någon gjort detta? Var det besvärligt och hur mycket kostade det?
 
Våran takhöjd låg undefär på 2,2m innan...tvärbärande bjälkar på ca 2 m...vi tog bort själv taket så det är öppet upp till nocken...de bärande bjälkarna på 2 m höjd är dock kvar....och får så förbli tills och om nu någon kontrollant skulle anse att det skulle ha med takhöjden att göra.

Själva takhöjden är nu alltså 3,5 m...men balkarna är fortfarande på 2 m höjd.Kostade ingenting!

Man ska nämligen akta sej för att ändra för mkt i gamla ladugårdar...träet flyttar sej nämligen ganska mkt.Men detta sätt går ju bra!
 
Hej Anneli!

Vad menar du med att "träet flyttar sig ganska mycket i gamla ladugårdar"???

/J
 
Hej Anneli!

Vad menar du med att "träet flyttar sig ganska mycket i gamla ladugårdar"???

/J
 
Det beror helt på takkonstruktionen hur lätt det är. Ibland är det busenkelt och iblan väldigt komplicerat. Fråga någon med erfarenhet av byggnadskonstruktiner tex en byggnadsingenjör.
 
Vet en som skulle göra om taket, tog bort lite balkar vilket fick till följd att hela ladugården höll på att rammla ihop. Väggarna trycktes utåt av tyngden från taket.
Han fick spänna vajrar tvärs över hela ladugården för att hålla ihop den!
 
Jag ska ta ut en snickare för att besiktiga huset nästa vecka och tänkte passa på att be honom titta på ladugårdens innertak samtidigt.
En fördel är det, m a p stabilitet, ladugården är väldigt stor och jag planerar bara bygga stall i ca hälften, dvs bara lyfta ca halva taket. Det borde ju minska risken för instabilitet!
 
Hade tänkt att höja takhöjden i vårt stall som varit kostall förut. Fast jag väntar på att det ska trilla in extra pengar... :smirk: så att jag har råd. Maken tycker att det är viktigare att renovera huset. :confused: I alla fall så är det ganska enkelt i vårt stall för innertaket är byggt "löst" så att säga och sitter inte ihop med väggar eller tak. Det blir kostsamt ändå för jag vill ändå ha ett loft ovanför fast inte så stort som det är nu och då behövs det ett nytt innertak. Nu går innertaket en dryg halvmeter ner på väggarna så det är så mycket jag vill höja det. Upp till taknocken är det nog 10 m.
 
Jag kan berätta om ett klantarsel till!
Nämnligen konkursförvaltaren som har hand om ridskolan där mina pållar förut stod.
Jag måste säga att jag verkligen känner så här :bow: :bow: för att jag kom därifrån "helskinnad"!

Stallet i fråga är just en gammal ladugård, och innan hela stallinredningen (boxarna) byttes ut i mitten på 90-talet, så var ju de bärande bjälkarna i trä, som stod lite "i vägen".

Men i och med rusten när helt ny boxinredning sattes in, så togs de lodräta träbjälkarna bort, och de bärande bjälkarna blev ju de i metall, som var i fronten på varje box.
Helt vettigt, och enligt som man "ska" bygga för att det ska bli både säkert och bra.

Men nu har i allafall konkursförvaltaren bestämt sig för att inredningen ska auktioneras bort.
En kompis som fortfarande står kvar i stallet, påpekar försynt när han säger det "då ska du alltså sätta upp andra bärande bjälkar då, eftersom järnbalkarna i boxfronterna ju är de som bär upp hela innertaket".

Gissa vad hon får för svar??!! :eek:
Jodå, konkursförvaltaren säger "det kan en lekman se att det inte behövs NÅGRA bärande bjälkar alls här, jag tänker INTE sätta upp några andra när jag monterar ner!"

Herreminje... :crazy:
Och på höskullen ligger X antal ton hö dessutom och tynger på innertaket... :crazy:
 
Fick just höra om en som hade lyft hela ladugårdstaket genom att m hj a domkrafter lyfta upp hela övre delen av byggnaden - allt som är av trä ovanför väggmurarna om ni förstår. I mellanrummet stoppade de in några extra murstenar och vips var takhöjden bättre. Gick tydligen på ett par dagar för en professionell byggare. Fler som gjort så?
 
Kan du inte bila ned golvet i stället ? Är det en gamal ladugård så borde ju golvet vara ganska högt ?
 
Det blir för mycket tror jag, minst en halvmeter är nog i mesta laget. Men visst, jag har tänkt tanken.
Snickaren var ute igår kväll. Han tyckte att man skulle bygga ett nytt innertak med det gamla kvar (som byggställning samt stabilitet) sedan riva gamla innertaket när nya är på plats. Baggis tyckte han...
 
Vi har faktist precis gjort det.
Vi började med att sätta nya balkar i den höjden som taket ska vara, därefter satte vi gaffelankare (funkar som spännband fast bättre) och fäste dom i de gamla balkarna ca 2 meter från väggen. När vi hade gjort det kunde vi såga av de gamla balkarna och vips blev det MYCKET högre takhöjd. Anledningen till att vi fick sätta så långt ifrån väggen var att vårt yttertak är helskumt byggt, vi hade raserat stallet annars. Men detta funkade jättebra iaf.

mvh
 
Min sambo är på gång att göra det... Inte bra stalldelen utan hela lagården. Ska "stoppa in" (jättelätt säkert...) stenblock under. Jag håller tummarna och hoppas att det går!
Karin
 
Kanske inte, men att första billa bort kanske 6-7 dm (gissningsvis gräva sista biten då...) och sedan gjuta nytt golv. Bra med nytt golv, men dyrt? Jag vet inte vad som är dyrast egentligen. Sedan är det problemet med att det blir en 7-h....es tröskel in i stallet...
 
I småland är det ganska vanligt med gamla ladugårdar helt i trä och ibland kan det vara lite si och så med hur de har byggt ladugården ifrån början.

Jag måste poängtera att vi enbart tagit väck själva taket...alla bärande bjälkar finns kvar...eftersom vi tyckte att det var säkrast samt att vi ändå lyckades fundera ut en lösning på hur vi skulle kunna ha boxarna ändå...utan att behöva ändra för mycket.Vi har ändå spikat dit extra bräder på de bärande bjälkarna och vinkelbräder för att förstärka bjälkarna ändå.

Trots denna extremt lilla förändring så har faktiskt vårat stall flyttat sej lite ändå...man ser att det har blivit större springor i ytterväggarna ändå...och då har vi ju ändå varit så försiktiga och haft fackman till hjälp.

Att göra större förändringar och ingrepp ska man nog passa sej för.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 731
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp