Höja tak i stall

Narcissa

Trådstartare
I ett av våra stall skulle jag vilja höja taket ca 50 cm. Det är ett stort loft ovanpå så det är egentligen inga problem att höja.
Någon som har gjort det? Eller har ni bilar bort golv istället? Det är ett gammalt stall med sprucket betonggolv men väldigt trivsamt för hästar så synd att knappt använda det.
 
Jag höjde taket i stallet med ca 30cm.
Rev bort det själva golvet och reglade upp på den nya höjden. Därefter togs den gamla nederdelen till takstolarna bort. Jag har valt att behålla det öppet då jag har kallstall och detta taket ger god ventilation. Visserligen blåser det in lite snö om det blåser kraftigt under snöfall, men det är sällan vi har sånt väder i Blekinge så det har inte varit något stort problem.

Foto002 (3).jpg
 
Jag behöver utrymmet ovanför som förvaring så kan inte ta bort det helt. Kommer väl bli svindyrt.
Måste det vara samma höjd i stallgången där man går in och ut med hästarna som i boxarna?
 
Jag behöver utrymmet ovanför som förvaring så kan inte ta bort det helt. Kommer väl bli svindyrt.
Måste det vara samma höjd i stallgången där man går in och ut med hästarna som i boxarna?
Jag förstår det som att det ska vara minimi mått överallt länk

De jag känner som har behövt högre takhöjd verkar i första hand ha bilat bort. Men det kan kanske bero på om man ska använda logen/ renovera den eller whatever.
 
Stället där jag har min häst är höjt utan att man varken har sänkt golvet eller rivit loftet. Jag ska fråga hur ägaren lyfte på taket så att han kunde mura ca 50 cm extra på väggarna.
 
Stället där jag har min häst är höjt utan att man varken har sänkt golvet eller rivit loftet. Jag ska fråga hur ägaren lyfte på taket så att han kunde mura ca 50 cm extra på väggarna.

Vi lyfte hela innertaket/golvet med tryckluftstöttor och sen nya balkar under när det var tillräckligt högt.
 
Det är alltså ett innertak. Behöver lyftas ca 60 cm.
Vi kan tyvärr inte göra något själva. Vad har ni betalt för det? Ska ha hantverkare som ska kolla på det snart.
 
Vi lyfte taket ca 50cm också, lyfte en sida i taget och murade upp samt bytte/höjde takstolar och bjälkar. Gjorde det själva med hjälp av min morfar och en granne. (Iofs byggare och takläggare och pappa har byggt väldigt mycket.)

Har så att jag får lov att ha häst på 160cm i mkh i stallet, vilket var det vi max kunde höja det till. Kan iofs alltid gräva ned boxarna om man behöver ytterligare takhöjdå det gamla golvet är kvar där :)
 
Det är alltså ett innertak. Behöver lyftas ca 60 cm.
Vi kan tyvärr inte göra något själva. Vad har ni betalt för det? Ska ha hantverkare som ska kolla på det snart.
Vi har gjort exakt det, vårt stall är på ca 180 kvm och den delen av stallrenoveringen kostade knappt 100 000 kr. Det behövdes ett ganska omfattande arbete för att stärka upp konstruktionen samtidigt. (ironiskt nog hade takhöjden en gång i tiden varit på den höjd vi har nu, men sen hade taket sänkts och då hade alla takbjälkar på rätt höjd sågats av...) Att sänka golvet är nästan alltid en sämre lösning eftersom det riskerar att komma in fukt underifrån då.
Stallbygge+002+small.jpg


Här har de nya bjälkarna byggts ovanpå det gamla golvet:
Stallbygge+002+small.jpg


Gamla golvet borta:
Stallbygge+002+small.jpg


20131110_140641.jpg

20131130_090554small.jpg
 
Vi har gjort exakt det, vårt stall är på ca 180 kvm och den delen av stallrenoveringen kostade knappt 100 000 kr. Det behövdes ett ganska omfattande arbete för att stärka upp konstruktionen samtidigt. (ironiskt nog hade takhöjden en gång i tiden varit på den höjd vi har nu, men sen hade taket sänkts och då hade alla takbjälkar på rätt höjd sågats av...) Att sänka golvet är nästan alltid en sämre lösning eftersom det riskerar att komma in fukt underifrån då.
Stallbygge+002+small.jpg


Här har de nya bjälkarna byggts ovanpå det gamla golvet:
Stallbygge+002+small.jpg


Gamla golvet borta:
Stallbygge+002+small.jpg


20131110_140641.jpg

20131130_090554small.jpg
Wow så snyggt! Vi kommer behöva höja ca 80 kvm.
Gjorde ni det själva?
 
Jag tycker du ska titta på möjligheterna att bila bort golvet också. Vad jag har hört så är det både enklare och billigare i många fall.
 
Men en stor risk för att fukt tränger in om man sänker golvet under markytan.
Dessutom extremt viktigt att se till att det är väldränerat utanför byggnaden. Har en bekant som fick ordentlig översvämning i ett stall med sänkt golv efter ett rejält skyfall då allt vatten samlades utanför utanför stalldörren och rann in i stallet och sen var mycket besvärligt att få bort.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 468
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 177
Senast: Karamello30
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 300
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp