höjd på föl?

Mitt arabföl är född 14/4. Vi har KÄMPAT hela sommaren med att få henne att INTE växa så förbaskat, och har nu lyckats. Hon är 128 - 130 i mkh nu, högre bak. Får väl se hur mycket hon rycker iväg nu när hon avvänjs, men jag hoppas verkligen hon tänker växa mer sansat än hitills, hon växte iofs jämnt, men åt helsike för fort...
 
Mätte mitt arabstoföl i förra veckan. Lite drygt 5 månader gammal (f. 30/3). Hon var då 120,5 cm, men har väldigt grova ledgångar och kommer därmed at bli stor.
Hennes mamma är 151 cm och pappan är 154 cm. Hon lär själv hamna runt 150-153 cm, tror jag. Min stallflicka har köpt henne, så hon är mer än nöjd med storleken....

Jag för egen del vill inte ha araber som är över 155 cm.....
 
Jag ska sluta läsa sådana här trådar, jag blir bara rädd. Har ju för länge sedan insett att min dam antagligen blir STOR.. Men man blir ju rädd ang HUR stor hon tänker bli när man läser jämföranden..
 
Det är inte alls säkert att honblir så där enorm som Du befarar. Hon kanske bara växer så in i vassen NU, för att sedan avstanna och stanna där väldigt länge! Har sett detta av och till bland araber att vissa perioder växer de som f....sedan står de stilla hur länge som helst. Somliga växer därefter igen, andra blir helt enkelt inte större sedan.
Så måla inte f-n på väggen än... :)
 
Skönt =)

Jag är egentligen inte SÅ orolig att hon ska bli för stor, då ska hon dra över 1.60 och DET borde hon inte göra, men jag tycker iaf att hon kan lugna ner sig. 1.50 har jag beställt ju =) Sen är man (=jag) ju lite nojig vad snabb och stor tillväxt riskerar att orsaka i form av lösa benbitar etc. Såg ju bara hur hon drog iväg så senorna inte hann med bara på mammas mjök och gräs =/
 
Mätte Titan igår när han blev tre månader gammal och han var då 133 cm. När han var två månader var han 126 cm, så han har växt mycket.
 
Sköna är fortfarande en pygméhäst! Ca 123 cm i manken, högre på rumpan, 4½ mån gammal (kallblodstravare med små föräldrar, mamman ca 145 cm och pappan 150 cm, litet bakåt med).

Hagkamraten dock, lika gammal men varmblodshingst, är STOR och långbent. Mätte honom i farten (svår att få att stå stilla med) och han ligger på dryga 135-137. Högrest därtill så står han bredvid min gamling som är dryga 150 cm så har han huvudet högre än honom... Blir spännande att se hur stor han blir SEN - om han bara fått nåt växryck nu. Det är grannens föl.
 
Oj, oj, oj vad stora alla era föl verkar vara. Jag har en halvblodshingst som är född 13 juli och är alltså 2 månader nu. Han var bara 105 cm för två dagar sedan. Hans mamma är 158 cm och pappan är om jag minns rätt 164 cm.
Men det är klart jag vet ju att dom bara hux flux börja växa så att det knakar. Han är ju väldigt fin i kroppen det är bara benen som otroligt långa ut i jämförelse med kroppen. :rofl: :D
 
Idag har jag mätt mitt föl för första gången.
Han är en Welsh cobhingst och han är född 28/6.
Tycker att han har vuxit och blivit stor kille - han är 132 cm i mkh.
Skulle vara roligt att veta hur stor han antagligen blir.....vad tror ni ?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 413
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 305
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 440
Senast: Görel
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 868
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp