Höjd på fönster i stall

aleksis

Trådstartare
Vi håller på att bygga nytt stall :love: I väntan på att plattan ska tina fram bygger vi väggarna i block inomhus.

Visade sig att det har blivit ett litet missförstånd mellan mig och min sambo. Jag hade tänkt att underkant på fönstren skulle vara cirka 130-140, men har istället blivit 150 cm till underkant. Hellre för högt än för lågt förstås, fördelen blir väl mer ljusinsläpp MEN är det för tok på högt? Det går att göra om, blir extrajobb men det är det värt ifall det är alldeles tokigt.

Vad har ni för höjd? Skulle ni välja att göra om, och i så fall vilken höjd i underkant är det ultimata?

Jag har inga stora hästar men jag tänker inte anpassa stallet efter en viss typ av häst, utan hitta ett bra medel.
 
Så länge du kan ha ordentlig höjd på själva fönstrena är det helt till och med bättre att ha dem på 150 cm tror jag. Mina är på ca 140 och jag skulle inte ha något emot om de låg på 150.
 
Då hade jag låtit det vara! D- ponnys och högre hästar lär kunna titta ut och det hade jag nöjt mig med. :)

Ja, jag börjar också tänka lite så. Och ett plus är ju att det kommer in mer ljus :)

Shettisen kommer inte kunna titta ut även om vi sänker det en decimeter :angel:
 
Ja, jag börjar också tänka lite så. Och ett plus är ju att det kommer in mer ljus :)

Shettisen kommer inte kunna titta ut även om vi sänker det en decimeter :angel:
Precis min tanke också att det kommer alltid vara för högt för de mindre hästarna i vilket fall som. Jag tänker att även med galler på så är det säkrare med högre fönster och som nämnts tidigare så blir det ljusare. :)
 
Är det stort stall? Nu vet jag inte riktigt vad som står bestämt i regler men om de ska kunna stå på boxvila måstede kunna titta ut. Jag har så litet stall attDet ser utgenom dörren, så det är ok. Bara tänkte en tanke när jag läste. Jag vet inte riktigt vad som står i regelverket.
 
Är det stort stall? Nu vet jag inte riktigt vad som står bestämt i regler men om de ska kunna stå på boxvila måstede kunna titta ut. Jag har så litet stall attDet ser utgenom dörren, så det är ok. Bara tänkte en tanke när jag läste. Jag vet inte riktigt vad som står i regelverket.

Det där känner jag inte igen alls.

Står ingenting i föreskrifterna om det heller.
Enda är att det ska finnas dagsljus och fast monterad belysning.
 

Liknande trådar

Anläggning Sådär, då är alla familjemedlemmar överens om att innertaket måste höjas. Eller tas bort helt ;) Jag ska bygga stall i halva...
Svar
3
· Visningar
2 831
Senast: Cyllene
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 385
Senast: moonstruck
·
Anläggning hej allihop! det är så att jag fått förmånen att hyra ett helt stall med tillhörande hagar:banana: vad tycker ni jag bör tänka på nu...
2
Svar
24
· Visningar
3 796
Senast: Gullan86
·
Hästmänniskan Ska bygga stall till sommaren och frågorna hopar sig.... Trodde jag visste hur jag vill ha men det gör jag tydligen inte. Pållarna (2...
Svar
12
· Visningar
1 364

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp