Höjd på ponny vid olika åldrar, vågar man chansa?

Karro333

Trådstartare
Hej alla kloka, Jag har äntligen hittat drömponnyn och är i köpläge. MEN den är 5 år och 148cm. Vågar man chansa på att den håller ponnymåttet ända till slutmätning vid 8 års ålder?
 
Det är ju väldigt individuellt, min har inte växt på höjden sen hon var fyra, är tolv idag. Men är det viktigt att den stannar under ponnymåttet hade jag inte vågat chansa. Min är dels betydligt lägre (1,40) och dessutom är jag vuxen så jag hade inga problem med om hon skulle blivit större.
 
Hej alla kloka, Jag har äntligen hittat drömponnyn och är i köpläge. MEN den är 5 år och 148cm. Vågar man chansa på att den håller ponnymåttet ända till slutmätning vid 8 års ålder?
Har den ett nytt mätintyg på 148,0 eller är den ”hemmamätt”?
 
Hej alla kloka, Jag har äntligen hittat drömponnyn och är i köpläge. MEN den är 5 år och 148cm. Vågar man chansa på att den håller ponnymåttet ända till slutmätning vid 8 års ålder?
Inte svar på din fråga, men du är medveten om att den även kommer behöva mätas om nästa år när den är 6?
 
Den har nytt mätintyg på 148,0
Det är helt omöjligt att säga, den kan stanna på 148 och den kan bli större. Om det är viktigt för dig att den stannar inom ponnymåttet så hade jag inte chansat.

Hur kommer det sig att den har ett nytt mätintyg nu som 5-åring? Man äter väl generellt ponnys vid 4, 6 och 8 års ålder?
 
Det är helt omöjligt att säga, den kan stanna på 148 och den kan bli större. Om det är viktigt för dig att den stannar inom ponnymåttet så hade jag inte chansat.

Hur kommer det sig att den har ett nytt mätintyg nu som 5-åring? Man äter väl generellt ponnys vid 4, 6 och 8 års ålder?
Skulle gissa den inte mättes som fyraåring och nu har man gjort det inför en försäljning?
 
Hade inte heller oroat mig, min första häst mättes till 152 som 5åring och slutmättes på 148 cm, samma höjd som på intyget som 4åring.
 
Det beror väl på priset och vad du ska ha den till!
Om priset är lågt och det inte är jätteviktigt att tävla så kan du väl chansa. Om den är dyr och du vill ha en tävlingsponny så är det ju en klar risk du tar ….
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 748
Senast: hhere
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 464
Senast: Myrten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 809
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp