Höjd på skaklar på rockard?

Ester

Trådstartare
27588


Hej! Har precis skaffat detta underbara ekipage. Önskar lite råd ang ffa skaklarna... sitter de inte lite långt ner? Tänk om ponnyn kommer över med ett ben? Är vagnen för liten? Den är supersnäll o mkt körd, så egentligen inte så orolig.... men är lite grön inom detta....
 
Visa bifogad fil 27588

Hej! Har precis skaffat detta underbara ekipage. Önskar lite råd ang ffa skaklarna... sitter de inte lite långt ner? Tänk om ponnyn kommer över med ett ben? Är vagnen för liten? Den är supersnäll o mkt körd, så egentligen inte så orolig.... men är lite grön inom detta....
Jag skulle säga att vagnen ser lite liten ut :/, synd då det ser ut som en väldigt trevlig vagn. Ev att du kan byta ut hjulen till större diameter och få upp höjden på en lite.
 
Visa bifogad fil 27588

Hej! Har precis skaffat detta underbara ekipage. Önskar lite råd ang ffa skaklarna... sitter de inte lite långt ner? Tänk om ponnyn kommer över med ett ben? Är vagnen för liten? Den är supersnäll o mkt körd, så egentligen inte så orolig.... men är lite grön inom detta....

Håller inte på så mycket med körning längre men känns som att bakselen ska sänkas och skakelfästerna på selen höjas. Då blir det nog bättre.
 
Visa bifogad fil 27588

Hej! Har precis skaffat detta underbara ekipage. Önskar lite råd ang ffa skaklarna... sitter de inte lite långt ner? Tänk om ponnyn kommer över med ett ben? Är vagnen för liten? Den är supersnäll o mkt körd, så egentligen inte så orolig.... men är lite grön inom detta....

Är inte expert, men skulle också sänka bakselen en aning och höja upp skackelfästena rejält. Det ser ut på bilden som att även bröstan behöver höjas lite? Jag upplever att den brukar sjunka lite när hästen drar. Svårt att se på bild dock, man får nästan testa sig fram lite och kolla hur det ser ut under rörelse.
 
Visa bifogad fil 27588

Hej! Har precis skaffat detta underbara ekipage. Önskar lite råd ang ffa skaklarna... sitter de inte lite långt ner? Tänk om ponnyn kommer över med ett ben? Är vagnen för liten? Den är supersnäll o mkt körd, så egentligen inte så orolig.... men är lite grön inom detta....
Ja, flytta upp skakelöglorna så högt det går, så att skaklarna kommer högre.
Håller inte på så mycket med körning längre men känns som att bakselen ska sänkas och skakelfästerna på selen höjas. Då blir det nog bättre.
Bakselen sitter nog bra där den är. Kommer den längre ner så hamnar trycket från den i "knävecket" och då finns ingen styrka att hålla emot med när det ska bromsas.
 
Visa bifogad fil 27588

Hej! Har precis skaffat detta underbara ekipage. Önskar lite råd ang ffa skaklarna... sitter de inte lite långt ner? Tänk om ponnyn kommer över med ett ben? Är vagnen för liten? Den är supersnäll o mkt körd, så egentligen inte så orolig.... men är lite grön inom detta....

Fin ponny och vagn! Höjden på skaklarna beror på hur du har balansen i vagnen. Jag skulle höja skakelfästet och se om du har balans i vagnen där. (dvs bara något kilo i tryck på däckeln när kusk är i vagn. Jag tycker inte vagnen är liten, modellen på vagnen är att skaklarna är låga.
 
Fin ponny och vagn! Höjden på skaklarna beror på hur du har balansen i vagnen. Jag skulle höja skakelfästet och se om du har balans i vagnen där. (dvs bara något kilo i tryck på däckeln när kusk är i vagn. Jag tycker inte vagnen är liten, modellen på vagnen är att skaklarna är låga.
Jag tänker också att med en kuskbock så borde det bli bekvämare för kusken om nu sätet skulle råka hamna i lite bakåtlut när skaklarna höjs :).

Kan lägga in bild på min vagn som är lite liknande den ts har med lite lägre skaklar. Har skakelfästet högst upp för att få rätt balans i vagnen och då hamnar sätet lite i bakåtlut, inte det bekvämaste för ryggen när man kör men obetydligt när man har kuskbock :)
28276
 
Ja, med den lilla vagnen så har du nu fått till en horisontell linje på sits och skaklar, men det är inte alls säkert att draglinjen är korrekt. Jag håller med övriga: höj skaklarna minst ett hål, skaffa kuskkil och flytta på sätet så du får bra balans (skakeländarna ska inte skumpa utan precis ha kontakt med öglorna, eller allra helst flyta i mitten: men sån balans är svår att nå 😜). Sitsen flyttar du fram och tillbaka med två skruvar på var sin sida undertill.
Om du inte får till det kan du också korta eller länga skaklarna lite.
Jag skulle också kortat draglinorna något hål (nu ser det ut som att hästen riskerar att dra vagnen framåt i däckeln istället för bröstan) och fäst bakselen i hålet precis bakom skakelöglorna: då slipper du att hästen får massa tryck från bakselen på korset och höfterna som du har nu.

Baksele (kolla längst ned):
https://theessentialhorse.com/2018/11/08/breeching/

Balansera rockard:
https://theessentialhorse.com/2018/11/14/collars-line-of-draft-balance-of-draft/

Lycka till!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 590
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 886
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 414
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp