Höjden av egoism?

Jo visst men samtidigt måste ju nån ta huvudansvaret och om alla är som jag blir det ju inga tävlingar varken att tävla på eller att vara funktionär på. Men visst hade alla gjort nått hade det ju inte varit så jobbigt att var huvudansvarig heller.
Men jag har inte jättedåligt samvete, bara lite, är nog en sjukdom :-).
 
Jag är allt en "dålig-samvetare" jag också! :o
Men så höll jag på att bränna ut mig totalt på mitt ideella arbete också! :(

Nu slipper jag allt vad ideellt arbete heter, för ridklubben på orten där jag "varit ideell" i drygt 20 år har gått i KK.
Och det ruggiga är att det känns SKÖNT! :o
Jag engagerade mig nog allt lite FÖR mkt... :crazy:

Så nu säger jag "aldrig mer annat ideellt arbete än det som gynnar mig själv, och JAG tycker är roligt". Drygt 20 år får räcka!

Så till våren ska jag engagera mig ideellt i klubben jag nu tävlar för som tävlingsfunktionär.
KK-klubben hade INGEN tävligsverksamhet de sista 10 (!!) åren, så nu känns det jättekul att till våren få jobba lite med tävling igen! :)

Tyvärr har jag drygt 6 mil till min tävlingsklubb, men jag ska ställa upp så mkt jag kan i allafall.
 
Vad är det att bli så irriterad över? En unghäst är ändå en unghäst den är inte van att stå i en transport en längre tid. Dessutom så brukar det inte vara så många starter i en unghäst avdelning. Fem minuters väntan mer eller mindre kanske inte gör någon skillnad för din häst och dig.

Vi kan väl hjälpas åt med sånt, nästa gång är det din tur! ;)
 
Öhhh?!
Fem minuters väntan?!
Skulle inte tro det med en klass med en avdelning B som har ngnstans runt 50 starter! ;)
Eller hur lång tid räknar du med att varje ekipage har?
När jag frågade så fick jag veta att man räknade ungefär 2 minuter/ekipage.
Vilket ju då på en avdelning B med nästan 50 starter är 2 minuter x 50 starter = 100 minuter, vilket är nästan 2 timmar... :smirk:

Nästa gång är det min tur?! När jag startar min 10-åring i avdelning B då eller?! :rofl:
 
När jag bodde i skåne var det ofta så att alla unghästklasser gick på morgonen och dom "äldre" gick på e.m, vilket jag tyckte var skitbra, då blev det inte långa väntetider för någon.
Dom som skulle starta både och hade oftast gott om tid på sig att åka hem med unghästarna och hämta dom äldre.
Fördelen med Skåne är ju att det är så många tävlingar på samma helg / eller överhuvudtaget tävlingar nästan varje helg och man behöver max åka i 20-30 min till tävlingsplatsen.
 
Smart!
Det borde fler arrangörer ta efter!

Men jag smilar och småler lite när du skriver "gott om tid att åka hem och hämta de äldre hästarna". :D
Har jag nära till en tävling är det bara 4 mil!
Oftast har jag mellan 10 och 15 mil till tävlingen... ;)
 
Läste i en propp för några dagar sedan om en ponnytävling som det brukade vara många anmälda till,´de la upp dagen så att först så red A och B ponnyerna sina 3 klasser och sedan så red c och D ponnyerna alla sina klasser. (om jag inte missminner mig)
Iofs så var det inte det som det hela handlade om, men jag tycker det är ett smartsätt att lägga upp dagen på om det är många starter (ex om det är många starter, så kan alla i avd B rida sina klasser först och sedan så kan avd a rida alla sina..)
 
av egen erfarenhet som haft unghäst ute på tävling. oftast rör det sig om fåtal unghästar som startar. att doms ka få vänta så många timmar, på så många fler i avd A är synd! dom blir trötta, okoncentrerade, jobbiga och hispiga.
Dom får negativ inställning på tävling, speccielt om avd A drar ut på tiden med massa efteranmälningar och skit.
en gång stog jag över 10 timmar för att få gå in på start som blev rejält försenad (!). så jag förstår till viss del att unghästar borde gå före, Även om min nu snart går till avd A har jag iaf förstålse för dom med unghästar.
 
Men om en unghäst då har SÅ svårt att klara av en tävlingsdag, så kanske den är lite dåligt förberedd?
En smart ryttare kanske åker på lokala där det brukar vara lite mindre starter i början? För att tex slippa den lååånga väntan som det ju är på en regional med många starter.

Jag har också unghästerfarenhet, och de jag känner har inte haft problem med utmattade unghästar. Men å andra sidan är de duktiga ryttare, som kan matcha sina hästar mkt bra.

Och återigen, i det fall jag beskriver rör det sig om MASSOR av starter i BÅDE avdelning A och avdelning B.
INTE ett fåtal avd B starter.
 
min erfarenhet är just lokal, där även där kan förekomma mängder med hästar.
jag har alltid tyckt att unghästfördelningen borde vara bättre än vad den är. Visst är man förberedd, men en unghäst (som då räknas från 4 år) är ju just en unghäst och man kan inte kräva att en såpass ung häst ska följa uppfostringens alla regler till punkt och pricka.
 
Jag pratar inte huruvida hästen är uppfostrad eller inte.
Det är i mina ögon en HELT annan sak!

Jag pratar om att hästen är VAN att vara på främmande platser och ridas, att den före tävlingsdebuten är van vid att ridas med flera andra hästar, kunna lämna alla andra hästar och själv ridas ngn annanstans helt själv (på tävlingsbanan), klara att stå i transporten och vänta, klara att resa till nya platser osv.
Det är sådana saker jag tränar INNAN tävlingsdebut på mina hästar, just för att minska stressen för dem när de väl är på en tävling.
Kanske bör man också välja en tävling där det finns uppstallning? Så hästen slipper vänta i släpet.

Och har ryttaren/ägaren HYSTERISKA tävlingsnerver den inte kan kontrollera, så anser jag att den med fördel överlåter tävlingsdebuten till lämpligare ryttare.
För att slippa göra tävlingsdebuten till ngt obehagligt för hästen.
Citerar det som stod på en affisch när jag var liten: "säker ryttare på oerfaren häst, oerfaren ryttare på säker häst".

Jag anser att man kan inte överlåta ansvaret på ngn annan att hästen ska klara en tävling.
Man måste SJÄLV se till att förbereda hästen så mkt man kan!
 
nu menar jag inte min häst fullt personligen. för min häst är väldigt lugn på tävlingsplatser och väldigt snäll,och verkligen van med mkt rörelse, massa hästar, vara själv etc etc. men jag har sett andra unghästar som inte orkat vänta länge om det tex förekommer efteranmälningar i avd A.
oavsett om hästen väntar i släpet(vilket jag ej brukar låta min göra iaf i flera timmar) eller på ev ordnad uppstallning, eller på annat sätt, så blir det faktiskt trött i "huvudet" av allt som händer. oavsett uppfostran eller tidigare träning.
 
Men då vore det väl smartare av klubbarna att inte ta efteranmälningar?
Och att de unghästryttare som upplever att hästen inte pallar att vänta framför det i stället?

Efteranmälningar när de blir FÖR många, anser jag vara ett otyg! :mad:
Det är ju omöjligt att få NGN tidsplan då!
 

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 199
Senast: Ewelina02
·
Hoppning Hej! I helgen red jag en Reg. 110 bed. A. Klassen efter min var en 120 bed. A. Tävlingsveterinär var på plats men då jag är lärd att...
Svar
16
· Visningar
9 716
Senast: Lady_S
·
Avel Poängbedömning och Testryttare i finalen för 5-åriga hopphästar, poängbedömning även för 6-åriga fälttävlanshästar och möjlighet till...
Svar
8
· Visningar
1 541
Senast: cirkus
·
Hoppning har en liten undran... Jag tänkte försöka kvala med min pålle till globenfinalen. Det står att ekipage får ej ha placering i högre än...
Svar
9
· Visningar
2 300
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp