Höjden av egoism?

kopparberg

Trådstartare
Kom att tänka på en händelse som utspelade sig på den sista tävlingen för i år jag var på.

Det var ENORMT mkt starter och 3 klasser den dagen. 1,00, 1,10 och 1,20.
I mittenklassen var det nästan 100 starter i avdelning A, sedan tillkom avdelning B.

I slutet av avd B i klass 2, så meddelar speakern detta "det har inkommit önskemål om att sätta avdelning B före avdelning A i 1,20 klassen, men det bifalles ICKE."

ÄR det höjden av egoism eller??!! :confused:
Helt ok om avd B går före avd A, och inte som det brukar A före B.
MEN då ska ju det vara HELA dagen givetvis!

Så det var alltså ngn/några ryttare i unghästklassen som tyckte det skulle vara helt ok och väldigt rättvist om just DE fick rida sin avdelning sist i 1,10, och först i 1,20! :eek:

Inte alls taskigt mot ryttarna i avdelning A!
* ironi * :mad:
KUL (not...) att ha startat bland de första i avd A i 1,10 och sedan vääääääänta på start i 1,20.

Jag skulle SKÄMMAS och inte ens våga fråga ngt sådant! :crazy:
Skulle ni?
 
Jag tyckte jag kunde höra en liten antydan till irritation i speakerns röst, så jag undrar vad den/de som frågade fick för svar där i sekretariatet/domartornet! :devil:
 
Anledningen till frågan är antagligen att avd B är just unghästar....
Äldre hästar klarar oftast väntan bättre än unghästarna...
Jag hade dock inte frågat om att lägga om starterna, utan jag hade strukit min unghäst från andra klassen om jag ansåg att det blev för lång väntan.

bibban
 
Precis! Jag anser också att man SJÄLV tar beslut om man anser ngt med tävlingen "fel"!
Själv så strök jag mig i ena klassen på en dressyrtävling för några år sedan.

Jag hade första starten före 9.00 på morgonen, och den andra efter 20.30 på kvällen.
Det var i april, och väldigt kallt och ruggigt ute.
Och jag ansåg att min häst INTE skulle stå i sin transport och vänta på start nummer två SÅ länge.
Dessutom hade jag i det fallet mkt lång resväg.

Och när min pålle var unghäst, så var start på just den klubben ngt jag hade undvikt! Just för att det ALLTID är så mkt starter där...
 
Jag skulle SKÄMMAS och inte ens våga fråga ngt sådant!
Skulle ni?

Det där måste jag ju bara prova när unghästen är gammal nog att börja tävla :devil:
Det hade ju varit skönt att komma hem tidigt från en tävling :devil: :devil:

Nä allvarligt, hur kan man äns komma på en sådan ide???
 
Jag kan faktiskt förstå att man ställer frågan. För just unghästar som går 1,10 & 1,20 i början av säsongen kan det handla om mycket pengar. Mycket mer än vad det gör för de vuxna hästarna. MEd andra ord så handlar det om att kvala till Falsterbo, Breeders osv.

Så är man nu på plats och kanske har åkt långt så gör man kanske vad man kan för att få rida sina klasser istället för att stryka sig och åka hem. En 5-åring som kanske inte varit ute på så många tävlingar har antagligen betydligt svårare för att stå i transporten och vänta än en äldre häst med rutin. (Som någon annan konstaterade.)

Jag förstår att de sa nej till det. Jag förstår också att ni tycker det var jättekorkat. Men om jag nu stod med min unghäst på en viktig tävlingsplats och samma sak uppstod så skulle jag inte tveka att fråga! :)

/Cyllene
 
Nja, det beror lite på antalet starter om jag skulle komma på tanken att fråga något sådant, hur månge det var i 1.20 framgick inte i ditt inlägg så jag kör ett exempel
Avd A 87 starter, Avd B 12 starter, ja då skulle jag kunna med att fråga (sen om det inte går igenom är en annan sak, då skulle jag kanske överväga att stryka), just därför att 12 starter tar inte så lång tid och just för att de är unghästar.

Vid den här skillnaden på avdelning storlek så tror jag inte att jag som avd A ryttare hade tyckt att det var fel att låta unghästarna går före, men om det tex var avd A 50 och Avd B 42 så hade jag inte vara speciellt positivt inställd på ändring av programmet (som avd A ryttare).

rörigt men jag tror du förstår vad jag menar. :)
 
Jag har varit med om att de sent flyttat avd B före Avd A. För min del gjorde det inte så mycket för jag hade sen startid eller red in den klassen.. Men däremot hade jag en klubbkompis som red både i avd a och b och hon haan hade börjat rida fram sin avd a häst när de meddelade att avd b gick först. Hon fick lite problem. Men det löste sig efter lit "bråk".

Jag förstår visserligen dem som inte vill stå med sin avd b hästar hela dan men det är ju inte kul för nån att vänta.
 
Det FINNS ett rent praktiskt skäl till att man generellt låter avd B gå efter avd A.
Nämligen att det ÄR unghästar i avd B...
Banbyggaren har rätt att göra smärre förändringar inför avd B OM t.ex något hinder visat sig skapa en stor mängd problem (som banbyggaren kanske inte förutsett...) för de "vuxna" hästarna. för att inte utsätta de yngre och mindre rutinerade hästarna för obehagliga tävlingsupplevelser. DÄRFÖR bör de vuxna hästarna hoppa först.

Nu hr jag ingen aning om ifall det var så i det angivna fallet, men generellt så ÄR det så! :)
 
Allt detta braket hade lost sej om man inte var tvungen att vara dar pa morgonen for att "deklarera" (kommer inte ihag vad det heter pa svenska!!). I Sverige har vi sa konstiga regler, att alla maste vara dar typ vid 9.30.

Dessutom sa maste man i Sverige anmala sej flera veckor i forvag, detta ar ok till stora tavlingar, men pa regional eller lokal niva ar detta helt galet.

Men det ar sa mycket som ar fel med hela var varld, sa mycket man vill andra pa.....men ibland maste man acceptera och leva med det som finns.

Jag tycker att om en hast hoppar MYCKET samre for att den statt i transporten i en timme eller tva extra, sa var den nog inte sa bra till att borja med. Sluta dalta med hastarna, och ha respekt for tavlings arrangorerna - hade det inte varit for dem hade ni alla varit hemma och ridit pa ridbanan!!! Attangera en egen tavling som ni tror att det ar sa latt.

Jag hade hatat att vara domare, om alla hade kommit och klagat pa det minsta lilla.
 
Jasså, måste alla vara där 9.30, det har jag aldrig varit med om, däremot bör man väl vara där innan ens första klass börjar så man hinner gå banan om man inte själv anser att man klarar det med att se andra rida den.
Startanmälan är borttagen så som anmäld räknas du som startanmäld.

Varför är det galet att anmäla sig flera veckor i förväg, det brukar var ca 2 veckor innan tävlingen går som anmälningstiden går ut, eftersom de flesta som arrangerar tävlingar har ett liv och jobb vid sidan om så är det tacksamt med den tiden att få ordning på startlistor mm och resten som ska arrangeras omkring.

Som domare får man faktiskt inte så mycket klagomål, deremot som sekretariatspersonal får man ta jäkligt mycket obefogad skit, tex utskällning för att det regnar ute.. :crazy:
 
Jag tycker att om en hast hoppar MYCKET sämre for att den statt i transporten i en timme eller tva extra, sa var den nog inte sa bra till att borja med. Sluta dalta med hastarna

De unghästar som gå 1,20-klasser i april tillhör antagligen Sveriges bästa i den åldersgruppen. Detta gäller inte de vuxna hästarna som går 1,20.
:smirk:

Sen handlar det inte om att hästen hoppar sämre av att stå i transporten - utan att en unghäst helt enkelt inte är vuxen och har samma tålamod som en äldre häst!! Och hade det bara handlat om en timme hade det nog inte ens varit aktuellt att fråga...

Med andra ord så handlar det inte om daltande utan om sunt förnuft och att vi är rädda om våra duktiga unghästar. Man vill att de ska få en så positiv bild av tävlandet som möjligt!
 
Ja fast å andra sidan är unghästen ute på tävling för att lära sig och vänja sig och inte för att vara bäst (eller hur? *min syn på saken*) så då är det ju inte mer än rätt att de lär sig vänta, tänk om unghästarna aldrig får vänta som unghästar och så plupp blir de "vuxna" och måste göra allt det där som de inte har behövt innan... dessutom är det nog lite individuellt... vissa unghästar behöver ta igen sig istället...
 
har du själv ridit unghäst/haft unghäst?
För unghästar är det faktiskt väldigt skönt att slippa stå hela dagen i transport(självklart är det det för alla hästar, men unghästar är ändå unga och förhållandevis orutinerade).

Jag tycker inte det var något fel i frågan alls, man kan ju alltid fråga och sen får man se vad svaret blir. Det var ju tur att ni skulle bli informerade i tid, och kan då välja att rida fram hästen senare istället.

Det är värre när de bestämmer att avd.b ska gå på morgonen och de tidigare inte informerat om det, avd.b hästarna då som räknar med att de startar sist.
 
Jag undrar bara hur många det är som GLÖMT BORT att det faktiskt, enligt djurskyddslagen, inte är tillåtet att ha pållarna ståendes i transporten hela dagen??? (Såvida man inte plockar ur all inredning och transporten håller samma mått som krävs för uppstallning i spilta...)
INGEN hittills har funderat över detta, efter vad jag kan se...

OM arrangören tillhandahåller boxar (eller daguppstallning i spiltor) så är problemet ur världen, dvs hästen kan lika gärna stå i boxen på tävlingsplatsen hela dagen som att stå i boxen hemma.
Finns inte tillgång till uppstallnng på tävlingsplatsen så hade jag helt enkelt avstått från den ena av klasserna och åkt hem i stället, alternativt kommit senare på dagen och bara ridit den andra klassen...
 

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 178
Senast: Ewelina02
·
Hoppning Hej! I helgen red jag en Reg. 110 bed. A. Klassen efter min var en 120 bed. A. Tävlingsveterinär var på plats men då jag är lärd att...
Svar
16
· Visningar
9 660
Senast: Lady_S
·
Avel Poängbedömning och Testryttare i finalen för 5-åriga hopphästar, poängbedömning även för 6-åriga fälttävlanshästar och möjlighet till...
Svar
8
· Visningar
1 534
Senast: cirkus
·
Hoppning har en liten undran... Jag tänkte försöka kvala med min pålle till globenfinalen. Det står att ekipage får ej ha placering i högre än...
Svar
9
· Visningar
2 296
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp