Charlotta

Trådstartare
Var kan man köpa en hökrubba, inte högaller som man sätter på väggen, utan en som är på golvet?:confused:
 
Sv: Hökrubba

Om det var min häst som skulle ha en så hade jag byggt en ( med viss möda). men hästägaren i fråga är INTE händig. Han bryr sig inte om vad det kostar, bara han slipper göra det själv.
Nånstans måste det väl gå att köpa en?
Eller erbjuder ni era tjänster :devil: ?
 
Sv: Hökrubba

En variant är att ta en sådan där stor svart, ganska grund balja som nog är tänkt som vattenkar. Finns hos t ex Granngården. Min häst käkar ur en sådan för tillfället och har fått ta över den efter en annan bukefalists häst. Fungerar bra och de kan inte fastna i baljan eftersom den bara står lös på golvet. Man slipper dessutom bygga något.;)
 
Sv: Hökrubba

Den ide'n var inte dum. Fast den här hästen kommer förmodlingen tro att det är leksak och börja sparka runt den i boxen.
 
Sv: Hökrubba

Hitta på ett klurigt sätt att sätta fast den på.

Ett sätt som jag har sett till vattenhinkar och kanske kan funka här också:

Spika upp två korta tjocka plankbitar lodrätt. Spika en annan planka vågrätt över dessa så att det blir en ränna. Ställ baljan nedanför bygget. Stick i en planka i rännan och låt den gå ned i baljan en bra bit. Det blir ett bygge, men bör inte vara särskilt avancerat, dyrt eller tidskrävande. Stallägaren kanske har något spillvirke om ni har tur?
 
Sv: Hökrubba

Svårt att spika i betongväggar.

Är det verkligen inte någon som vet var man kan köpa färdiga?
 
Sv: Hökrubba

Aldrig sett färdiga, men det går att bygga i betongväggar, man kan köpa lämplig svart plastbalja så som Maran föreslår, men dra fast två bindringar i väggen strax under baljans överkant och dra fast ett rep runt så står det stadigt. Min häst har fått käka hö ur en blomback, det funkade det med :D
 
Sv: Hökrubba

faktiskt finns det inte att köpa eftersom att hö ofta dammar och det är inte bra att ha höet i en dammbalja så att hästen for i sig nmer damm än nödvändigt.. men ska det tvunget vara så är murarbaljor ett alternativ..

hur har ni förresten satt upp krubborna om det är betong runt om hela boxen?
 
Sv: Hökrubba

får man fråga varför ni vill ha en hö krubba på marken? Låter dumt i mina öron.
 
Sv: Hökrubba

BeastieBabe skrev:
faktiskt finns det inte att köpa eftersom att hö ofta dammar och det är inte bra att ha höet i en dammbalja så att hästen for i sig nmer damm än nödvändigt.. men ska det tvunget vara så är murarbaljor ett alternativ..
Visst, hö dammar, men baljan i mitt exempel är ganska grund och jag tror inte att det är farligt ur dammsynpunkt. Min häst äter dessutom hösilage och det dammar inte.

Annars finns det ju foderhäckar att köpa. Trådskaparen är kanske ute efter en sådan men med golvplacering istället så att säga med de risker det för med sig att hästen kan fastna etc. Baljan är ett exempel på alternativ lösning som sannolikt är ofarlig ur fastna-synpunkt och inte hälsofarlig.

Bison:
"Hökrubban" är en tillfällig lösning, hoppas jag. Det byttes hösilage i stallet till ett litet, tillfälligt parti och tydligen inte lika aptitligt som det förra. Min häst drar nu runt hösilaget i boxen. För att slippa få X kg hösilage nedtrampat i spånet, pinkat och skitet på etc får han äta ur krubban. Jag hoppas att krubban inte behövs när vi nu går tillbaka till det smaskiga hösilaget. Han brukar normalt sett dammsuga boxen på alla strån.

Hästen han ärvde krubban från spred alltid ut sitt hö eller hösilage i boxen och åt inte det utspridda. Det problemet minskade betydligt när han fick äta ur krubban istället. Eftersom det dessutom är en häst som behöver äta så mycket som möjligt så gör ägaren vad som behövs för att få honom att få maximalt utbyte av det han pillar i sig.
 
Sv: Hökrubba

Bison skrev:
får man fråga varför ni vill ha en hö krubba på marken? Låter dumt i mina öron.
Jag har det för min häst trampar runt höet i boxen, kissar och bajsar
på det och äter inte upp det. Det blir dyrt i längden :crazy:


Charlotta: Prova med en sån svart balja. Skulle hästen leka runt med den går den
säkert att fixa fast på nåt sätt ;)
 
Sv: Hökrubba

Hästen han ärvde krubban från spred alltid ut sitt hö eller hösilage i boxen och åt inte det utspridda. Det problemet minskade betydligt när han fick äta ur krubban istället. Eftersom det dessutom är en häst som behöver äta så mycket som möjligt så gör ägaren vad som behövs för att få honom att få maximalt utbyte av det han pillar i sig.
Så är det med den här hästen också.

Har efter ihärdigt letande på nätet hitta något som kallas för Hay Bar.
http://www.haybar.co.uk/
 
Senast ändrad:
Sv: Hökrubba

http://www.ka-trading.se hade sånna där HayBars på Eurohorse mässan. Minns tyvärr inte vad dom kostade, mailade själv efter prisförfrågan men har inte fått svar. Kanske går bättre om man ringer. Har för mig att de var rätt dyra, men dom lär ju inte gå sönder i första taget..
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har några sadlar som just nu är upplagda på det jag hittade i källarn som jag skulle vilja få upp på väggen istället.🙈 Vilken typ...
Svar
1
· Visningar
255
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Hej! Tänker att det nog finns flera här som äger hästsläp. Vad skulle ni säga att ni uppskattar med ert släp och är det något med ert...
2
Svar
20
· Visningar
1 142
Senast: MiniLi
·
Tjatter Nyss tappade jag en flaskkork på golvet men jag ids inte plocka upp den, som tur var står det en tom flaska precis bredvid flaskan med...
Svar
19
· Visningar
932
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
609
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Hat
  • Hyra ut rum i lgh?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp